مخالفان لائیک عبدالله گل ، موفق شدند این اسلامگرای معروف را که روسری همسرش این روزها شهرت بیشتری از خود او پیدا کرده ؛ در دور اول انتخاب ریاست جمهوری ترکیه ناکام بگذارند.
کد خبر: ۱۴۳۱۰۳

اما گل و طرفداران او در حزب اسلامگرای عدالت و توسعه که با موفقیتی شگفتانگیزی اکثریت پارلمان این کشور را به دست آورده است مطمئن هستند که او نهایتا تا یک هفته آینده رئیس جمهور ترکیه خواهد شد.
با این همه این نگرانی وجود دارد که پیروزی چندوجهی اسلامگراها در به دست آوردن پارلمان، نخستوزیری و هم زمان ریاست جمهوری، خشم ژنرالهای لائیک را به دنبال داشته باشد و این کشور را با بحران سیاسی مواجه سازد.
لائیکها به رجب طیب اردوغان که در واقع اصرار بر رئیس جمهور شدن عبدالله گل دارد در این خصوص هشدار دادهاند و نخستوزیر ترکیه نیز به نوبه خود هشدار داده است که ارتش نباید در امور سیاسی دخالت کند.
بار اولی که اردوغان در ماه آوریل عبدالله گل را نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کرد جدالی قانونی میان حزب او و احمد نجدت سزر ، رئیس جمهور لائیک ترکیه درگرفت و این امر منجر به بحران سیاسی میان دولت و لائیکها از جمله ارتش و نهایتا برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد در بیستودوم ژوئیه شد.
در این هنگام گل از این تصمیم منصرف شد اما پس از پیروزی قاطع اسلامگراها در انتخابات پارلمانی ترکیه که نشان از حمایت عموم مردم از حزب عدالت و توسعه داشت اردوغان بار دیگر عبدالله گل را نامزد احراز پست ریاست جمهوری کرد.
گل که درواقع دست راست اردوغان به شمار میآید در انتخابات پارلمانی نوامبر 2002 به نخستوزیری ترکیه رسید اما با توجه به تصمیم دستگاه قضایی این کشور نتوانست نخست وزیر شود. اردوغان که در انتخابات میان دورهای به پارلمان ترکیه راه یافته بود 5 ماه بعد به نخستوزیری رسید و گل را با خود به کابینه برد و حالا مجددا میخواهد از او یک رئیس جمهور بسازد.
آنچه لائیکها را درباره عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه و نامزد حزب عدالت و توسعه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نگران کرده است، علی الظاهر سوابق اسلامگرای مشهود او است که روسری و حجاب کامل اسلامی همسرش به خوبی آن را تایید میکند.
ارتشیها آنقدر از حجاب کامل هسمر گل خشمناکند که حتی او را در یک ضیافت رسمی که کلیه اعضای دولت به همراه خانوادههایشان شرکت دارند دعوت نکردهاند.
اگرچه اردوغان و حتی گل، بارها تصریح کردهاند که به اصول لائیک در ترکیه پایبند خواهند بود اما مخالفان حزب عدالت و توسعه تبلیغات وسیعی را بر ضد گل به راه انداختهاند و او را یک اسلامگرای افراطی خواندهاند که میتواند قانون اساسی مبتنی بر افکار ضددینی آتاترک را تحت تاثیر قرار دهد.
از سوی دیگر برای بسیاری از سیاستمداران ترکیه و حتی برخی از مخالفان سلیم النفس او پوشیده نیست که گل از توانمندیهای زیادی برخوردار است. گل 56 ساله که از 4 سال پیش بر مسند دستگاه دیپلماسی ترکیه نشسته یک اقتصاددان نظریهپرداز طرفدار غرب و یکی از اعضای هسته مرکزی نخبگانی است که به دنبال الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا هستند.
گذشته از این از زمانی که گل هدایت دستگاه دیپلماسی ترکیه را بر عهده گرفته مسوولیت گفتگوهای دشوار این کشور با اتحادیه اروپا برای پیوستن به این اتحادیه را بر عهده داشته و الحق به دستاوردهای زیادی رسیده است.
با این همه رئیس جمهور شدن عبدالله گل در دور سوم انتخاب ریاست جمهوری در پارلمان با کسب آرا حزب عدالت و توسعه محرز است.
آنچه مهم است این که آیا در چنین وضعیتی ژنرالهای لائیک میتوانند این توفق و پیروزی چشمگیر دموکراسی اسلامگرا در 3 جبهه مهم سیاسی را تحمل کنند یا بار دیگر علیرغم دادن شعارهای دموکراتیک به روشهای دیگری متوسل خواهند شد.

محمدرضا نوروزپور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها