مدیر کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد:

اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین استان کرمان

دامپزشکی استان کرمان به مرغداران هشدارداد:

لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و لزوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، توصیه‌های بهداشتی را مرغداران استان کرمان  انجام دهند.
کد خبر: ۱۴۳۰۵۷۸

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛دکتر محمدمهدی يزدان‌پناه، افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پا پرندگان و لرزش سرو گردن در طیور بروز می‌کند.
 
وی در این رابطه افزود: راه اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق تماس با پرندگان و یا مدفوع و ترشحات آنهاست، لذا برای پیشگیری از این بیماری لازم است مردم و بویژه کودکان از تماس با پرندگان وحشی و بومی به شکل ذبح شده و یا زنده خودداری کنند.
 
دکتريزدان‌پناه، از استقرار گروه‌های مشترک اداره کل حفاظت محیط‌ زیست و دامپزشکی در تالاب‌ها، زیستگاه‌های آبی و نقاطی که پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به منظور پایش و رصد مشترک و مستمر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: مرغداران برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن مرغداری و دان و آب مصرفی آنها با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و نیز سایر حیوانات جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه در استان کرمان سایت های(تالاب، استخر، سد، بندخاکی و ...) استقرار پرندگان مهاجر وجود دارد، افزود: این پرندگان برای زمستان‌گذرانی در سایت های استان مستقر شده‌اند که مرغداران باید طیور خود را از این مناطق دور نگه دارند و هیچ نوع امکاناتی را که جذب‌کننده پرندگان مهاجر و وحشی باشد، از قبیل استخرهای ذخیره آب، ریخت و پاش دان و رها ساختن کود در محوطه در فارم خود استفاده نکنند.
 
وی اعلام کرد: همچنین ضروری است مرغداران از خرید جوجه یک‌روزه، پولت، دان و سایر نهاده‌های طیور از سایر استان‌ها بدون اخذ مجوز از این اداره کل پرهیز نمایند.
 
وی اضافه کرد: جلوگیری از لانه گزینی پرندگان وحشی در مزرعه یا ورود پرندگان به داخل سالن های پرورش و انبار دان، سالم سازی کود مرغی بر اساس دستورعمل های ابلاغی و خروج آن با مجوز دامپزشکی، از دیگر تاکیدات به مرغداران برای پیشگیری از بروز این بیماری خسارت بار است.
 
يزدان‌پناه، ادامه داد: تولیدکنندگان به منظور به حداقل رساندن خسارات احتمالی مربوط به بیماری آنفلوآنزای پرندگان، گله خریداری شده را حتماً بیمه کنند. 
 
وی گفت: رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن (اعم از داخل مرغداری و یا خارج آن) به نحوی که در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد سبب انتشار گسترده آنفلوآنزای پرندگان می‌شود و لذا دقت کنند تا سیستم امحای مناسب و بر اساس موازین بهداشتی را برای کود و لاشه‌های پرندگان مرده در فارم خود به کار بگیرند.
 
دکتریزدانپناه، افزود: مرغداران بمنظور جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری از هر گونه رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و سیستم ضد عفونی تجهیزات و فارم خود را همیشه کارا و به روز نگه دارند. 
 
وی اعلام کرد: تعویض کفش و لباس برای پرسنل و بازدید کنندگان هنگام ورود به مزرعه و سالن‌های مرغداری احتمال انتقال مکانیکی ویروس آنفلوانزا را به حداقل می‌رساند.
  
دکتر یزدانپناه تصریح کرد: مرغداران برای کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان از ورود خودرو‌های حمل تخم مرغ به داخل مرغداری اکیداً خودداری کنید و تخم مرغ‌های تولیدی را با رعایت اصول قرنطینه در درب مرغداری تحویل دهند.
 
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات را سریعا به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش دهند که سامانه پیام کوتاه ٣٠٠٠٢٣١۵١٢ آماده دریافت گزارش‌های مرغداران و تمامی دامپزشکان شاغل در این واحدها می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها