نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از عشایر سیار فارس در موسم ییلاق و قشلاق در قالب ۲۷ هزار خانوار عشایری اقدام به کوچ می‌کنند که به گفته مسئولان کوچ پاییزه آنها در حال انجام است و ورود عشایر به مراتع قشلاقی استان از روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال جاری تعیین شده است
کد خبر: ۱۴۲۸۳۶۳

 به گزارش جام جم آنلاین ،براساس سرشماری ثبت شده جمعیت عشایر فارس ۱۲۰ هزار نفر است؛ در واقع ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر کوچنده در فارس هستند که به عنوان اولین قطب عشایری کشور ۲.۵ تا سه درصد جمعیت فارس را شامل می‌شوند.

آغاز کوچ پاییزه عشایر فارس؛ جابه‌جایی ۲۷هزار خانوار

هفت میلیون و ۲۰۰هزار هکتار عرصه‌های مرتعی در فارس

این در حالیست که استان فارس از هفت میلیون و ۲۰۰هزار هکتار عرصه‌های مرتعی بهره می‌برد که ظرفیت چرای دام مجاز برای این مراتع نیز چهار میلیون و ۲۰۰هزار واحد دامی است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان حفظ مراتع در استان پهناور فارس نیازمند گسترش طرح‌های مرتعداری و مشارکت بهینه بهره‌برداران در حفاظت از این عرصه‌های طبیعی به ویژه در مدیریت و جلوگیری از کوچ زودهنگام است.

ضرورت اجرای درست طرح‌های مرتعداری

این گروه بر این باور هستند که اجرای درست طرح‌های مرتعداری از فقیر شدن و کاهش شدید پوشش گیاهی و علوفه این پهنه‌های طبیعی جلوگیری می‌کند.

بر همین اساس هر ساله برای جلوگیری از تخریب مراتع، زمان کوچ عشایر از سوی منابع طبیعی اعلام می‌شود.

سال گذشته سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس زمان ورود دام به مراتع قشلاقی استان را نیمه آبان ماه امسال اعلام کرد و امسال نیز اعلام شد که ورود دام به مراتع قشلاقی، قبل از پانزدهم آبان ماه ممنوع است.

کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی

مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به فرارسیدن فصول سرد سال و آغاز کوچ پاییزه عشایر کوچ رو در استان فارس گفت: همه ساله با آغاز فصل پائیز، کوچ پائیزه عشایر استان از مناطق سردسیر یا ییلاقی به مناطق گرمسیر یا قشلاقی اغاز می‌شود و در کوچ پائیزه عشایر از مناطق شمالی استان نظیر آباده، اقلید، بوانات، سپیدان و خرمبید وغیره به مناطق جنوبی نظیر داراب، زرین دشت، خنج، لارستان، فراشبند و قیر و کارزین، کازرون کوچ می‌کنند.

عبدالحمید کریمی افزود: طبق سالیان گذشته قریب به ۱۵۰ هزار نفر از عشایر سیار فارس در موسم ییلاق و قشلاق در قالب ۲۷ هزار خانوار عشایری اقدام به کوچ می‌کنند.

ارائه خدمات و پشتیبانی به عشایر کوچ‌رو

کریمی با اشاره به اینکه ارائه خدمات و پشتیبانی به عشایر کوچ‌رو از وظایف سازمانی اداره کل است گفت: هر ساله با آغاز فصل کوچ اقداماتی همچون مرمت راه‌های عشایری، استقرار اکیپ های آبرسانی سیار، ذخیره سوخت مورد نیاز عشایر و تأمین امنیت با کمک نیروی انتظامی انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان این که در سال جاری نیز کوچ پائیزه عشایر استان طی روزهای گذشته آغاز شده است گفت بر اساس اطلاعیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، ورود عشایر به مراتع قشلاقی استان از تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری تعیین شده است.

آغاز کوچ پاییزه عشایر فارس؛ جابه‌جایی ۲۷هزار خانوار

استان پهناور فارس با توجه به وسعت و تنوع اقلیمی توانسته ۱۲ درصد عشایر کشور را در خود جای دهد و به عنوان قطب عشایر کشور قلمداد می شود؛ لذا نیاز است تدابیر لازم برای کوچ مناسب این قشر در مناطق مختلف استان اتخاذ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها