گزارش تحلیلی «جام‌جم‌» درباره چگونگی شکست رژیم صهیونیستی در عملیات ترکیبی ورود به غزه

جهنم موعود

رژیم اشغالگر قدس جنگ زمینی در غزه را با چاشنی شکست و انهدام ده‌ها تانک و نفربر و هلاکت تعداد قابل توجهی از نیروهای خود آغاز کرده است. منابع غربی و صهیونیستی اذعان کرده‌اند که چندین عملیات نفوذ رژیم صهیونیستی به غزه ناکام مانده و در میدان نبرد نیز نیروهای مقاومت قاطعانه و هوشمندانه دربرابر نظامیان این رژیم ایستادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۸۰۲۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
از سوی دیگر، با تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخصوص آتش‌بس در غزه، قدرت مانور سیاسی واشنگتن و شرکای غربی تل‌آویو نیز به مراتب نسبت به قبل بسته‌تر شده است.  رژیم صهیونیستی پس از نزدیک شدن به آتش‌بس در غزه با میانجیگری دوحه، همه کارت‌های روی میز را برهم زد و حملات خود علیه نوار غزه را تشدید کرد.
     
وحشت نتانیاهو از ورود تمام عیار به جنگ زمینی

نکته حائز اهمیت این‌که نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس که همه پل‌های پشت سر خود را در داخل اراضی اشغالی و منطقه خراب شده می‌بیند، قدرت ریسک‌پذیری خود را در خصوص ورود به نبرد تمام عیار زمینی در غزه از دست داده است. حتی برخی منابع غربی، از توصیه اکید کاخ سفید و پنتاگون به تل‌آویو نسبت به جنگ زمینی تمام عیار در غزه خبر می‌دهند. قدرت حماس در پاسخ‌دهی به تحرکات اولیه صهیونیست‌ها در نبرد زمینی، این نگرانی را عیان‌تر ساخته است. رسانه‌های رژیم اشغالگر قدس از اطلاع‌رسانی در خصوص تلفات شب اول نبردزمینی به غزه منع شده‌اند اما منابع موثق از هلاکت ده‌ها نظامی صهیونیستی و اسارت چندین نظامی ارشد این رژیم در این حملات خبر می‌دهند. نتانیاهو تمایلی برای صدور دستور یکجانبه برای پیشبرد این عملیات ندارد چرا که نگران است در صورت شکست عملیات تنها مقصر آن قلمداد شود.
     
دوگانه ارتش -کابینه در جنگ زمینی غزه 

منابع غربی می‌گویند ارتش رژیم صهیونیستی طرح حمله زمینی به نوار غزه را نهایی کرده، اما نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با خودداری از امضای آن مقام‌های ارشد ارتش را عصبانی کرده است. فراتر از آن، مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نیز با استنکاف بخش مهمی از ژنرال‌ها و افسران صهیونیست در ورود به این عرصه مواجه هستند. اکنون شکاف میان کابینه و ارتش، این معادله را به ضرر تل آویو پیچیده تر ساخته است. بخشی از دلایل نتانیاهو برای امتناع از امضای این طرح این است که او خواستار موافقت متفق‌القول همه اعضای کابینه جنگ است. نتانیاهو تمایلی برای صدور دستور یکجانبه برای پیشبرد این عملیات ندارد چرا که نگران است در صورت شکست عملیات تنها مقصر آن قلمداد شود. با همه این اوصاف، نتانیاهو گزینه‌ای تحت عنوان پیروزی درجنگ غزه در مقابل خود نمی‌بیند و هر احتمالی که درآینده رخ دهد، دستمایه‌ای برای در‌هم‌شکستن صهیونیست‌ها و کابینه ائتلافی نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی خواهد بود. 
     
روایت نیویورک تایمز از شکاف عمیق در تل‌آویو 

نیویورک تایمز در تازه ترین گزارش خود تاکید کرده است که نظامیان رژیم اسرائیل در نزدیکی مرز غزه تجمع کرده‌اند اما میان سران نظامی و سیاسی این رژیم درباره نحوه، زمان و حتی انجام حمله زمینی تمام عیار اختلاف وجود دارد. بر اساس این گزارش، سران اسرائیلی علی‌رغم آن‌که وعده داده‌اند عملیات حماس را تلافی کنند بر سر نحوه پیشبرد این وعده اتفاق‌نظر ندارند.همچنین برخی از مقام‌های رژیم صهیونیستی نگرانند، حمله زمینی ممکن است آنها را درگیر یک جنگ شهری بی‌پایان در داخل شهر غزه کند و میزان تلفات و اسرای صهیونیست را به صورت تصاعدی افزایش دهد. ضمن آن‌که در نهایت خبری از نابودی حماس و مقاومت فلسطین نیز نخواهد بود. وجود صدها کیلومتر تونل زیرزمینی و تبحر حماس در عملیات زمینی، این نگرانی‌ها را در تل‌آویو تشدید کرده است. بی‌دلیل نیست که بسیاری از سیاستمداران صهیونیست، با وجود پیوستن به کابینه اضطراری (‌که معطوف به جنگ غزه در تل‌آویو تشکیل شده است‌) از اعلام موافقت خود با جنگ زمینی شدیدا بیمناک هستند. آنها نمی‌خواهند در آینده‌ای بسیار نزدیک به مانند نتانیاهو، قربانی مطلق جنگ غزه تلقی شوند. 
     
رد پیشنهاد ننگین صهیونیست‌ها توسط حماس 

مطابق اعلام منابع آگاه، اقدام رژیم صهیونیستی در تشدید حملات علیه نوارغزه، پس از شکست مذاکرات آتش‌بس صورت گرفته است. رژیم اشغالگر قدس در این مذاکرات، فقط می‌خواست ۲۴ساعت آتش‌بس برقرار شود و گذرگاه رفح را نیز تنها برای یک روز باز کند و پس از آزادی همه اسرای صهیونیست، غزه را دوباره به آتش بکشد! منابع قطری دراین خصوص می‌گویند: « مذاکرات دشوار است و با افزایش خشونت و تداوم هر روزه بمباران‌ها، ماموریت ما دشوارتر شده است. اما پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است.» 
بنا بر اعلام ارتش رژیم صهیونیستی‌، از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر جاری حماس ۲۲۴ نفر را به اسارت گرفته است و بیش از ۱۴۰۰صهیونیست کشته شده‌اند و در مقابل، تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه همچنان برای بیست و دومین روز متوالی ادامه دارد. تجاوزی که تاکنون به شهادت بالغ بر ۷۷۰۰نفر از جمله بیش از ۳۰۰۰کودک، ۱۷۰۹زن، ۳۹۷ سالمند و مجروحیت ۱۸ هزار و‌ ۴۸۴ نفر و مفقود شدن نزدیک به ۲۰۰۰ نفر منجر شده ‌است.
     
قطعنامه‌ای که صهیونیست‌ها را زمینگیر کرد 

در این میان، صدور قطعنامه‌ای علیه رژیم اشغالگر قدس با حمایت گسترده اعضای جامعه جهانی، شوک سنگین‌تری به تل‌آویو وارد ساخته است. تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در حالی صورت می‌گیرد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس یک قطعنامه‌ غیرالزام‌آور را که خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه است با ۱۲۰رأی موافق، ۱۴رأی مخالف و ۴۵رأی ممتنع به تصویب رساند.در این قطعنامه که با مخالفت آمریکا و کشورهای معدودی مواجه شده، به وضعیت اسفبار ساکنان غزه بر اثر اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس اشاره شده است. منابع خبری می‌گویند در غزه، مردم مجروحان خود را با هرچیزی که بتوانند به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها حمل می‌کنند و آمبولانس‌ها جرأت تردد در معابر این شهر را ندارند.در هر حال، دشمن در حالت ضربه و فرار است و نتوانسته هیچ‌یک از نیروهای خود را در مناطق عملیات اصلی شمال شرق، شمال غرب و مرکز تثبیت کند.
     
خروش جهانیان در حمایت از غزه 

خیزش جهانی در حمایت از غزه همچنان ادامه دارد و روز به روز تحت تاثیر افشای جنایات رژیم اشغالگر و پلید صهیونیستی بیشتر می‌شود. در تازه‌ترین این موارد، مردم در شهرهای مختلف جهان ازجمله استانبول، امان و پایتخت تونس در حمایت از فلسطین دست به تظاهرات زدند. مردم امان، پایتخت اردن با تجمع در منطقه‌ای در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور اعتراض خود را به ادامه حملات علیه مردم غزه و همچنین قطع برق، سوخت و اینترنت اعلام کردند.مردم پایتخت تونس نیز تظاهرات بی‌سابقه‌ای را در این شهر به راه انداخته‌اند که شکل تحصن به خود گرفته و همچنان ادامه دارد. تونسی‌ها با تجمع مقابل سفارت فرانسه خواستار اخراج سفیر این کشور به‌علت حمایت همه‌جانبه کاخ الیزه از کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدند. مردم شهر استانبول ترکیه نیز با تجمع در مقابل کنسولگری این رژیم علیه رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. همچنین رسانه‌های عراقی از بلند شدن ندای ا...اکبر از مساجد در بغداد در حمایت از مردم مظلوم فلسطین خبر دادند.

نکات تحلیلی مهم در مورد عملیات جمعه‌شب صهیونیست‌ها در غزه
شکست سنگین عملیات همه‌جانبه 

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، حمله جمعه‌شب صهیونیست‌ها به غزه دارای نکات‌مهمی است که درادامه به‌برخی ازآنها اشاره می‌کنیم:
۱-‌ عملیات صهیونیست‌ها ترکیبی بوده است(هوایی، زمینی، دریایی در شمال نوار غزه و هلی‌برن از سمت رفح).
۲- آتش سنگین بی‌سابقه چند‌ساعته با توپخانه، پهپاد، جنگنده و سپس عبور یگان‌های مخصوص رژیم از نقاط استقرار خود در پنج کیلومتری و تلاش برای ورود به مناطق البریج و بیت‌حانون 
۳- پس از شکست عملیات و انهدام ده‌ها تانک و نفربر و کشته یا زخمی شدن بیش از ۵۰ نظامی، صهیونیست‌ها ساعت۹شب شروع به عقب‌نشینی کردند و دوباره به همان نقطه اولیه پنج کیلومتری غزه برگشتند. ‌
۴- عملیات جمعه‌شب، عملیات اصلی و ترکیبی بود که رژیم‌صهیونیستی شکست سنگینی را متحمل شد.
۵- در عملیات جمعه‌شب سازمان مقاومت هیچ ضربه‌ای نخورد. ‌

غزه، قبرستان صهیونیست‌ها خواهد شد 
امین الحطیط، تحلیلگر مشهور لبنانی از منظر دیگری تحولات جاری در نبرد غزه و آغاز جنگ زمینی در این منطقه را مورد توجه قرار می‌دهد: غزه به قبرستان صهیونیست‌ها تبدیل خواهد شد. سرنوشت جنگ زمینی در غزه مشخص است، تا جایی که بسیاری از فرماندهان و استراتژیست‌های صهیونیست نسبت به این موضوع اذعان کرده‌اند. شکاف‌های صورت گرفته میان کابینه نتانیاهو و بخش مهمی از نظامیان بی‌دلیل نیست. عملیات زمینی رژیم صهیونیستی به غزه انتحاری و راهی به قبر دشمن صهیونیستی خواهد بود. عملیات زمینی صهیونیست‌ها در غزه با هدف کاهش گستردگی شکست اخیر (شکست صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی) صورت می‌گیرد اما توان دشمن کمتر از حد تصور آن است. تل‌آویو قدرت کاهش دامنه و عمق شکست خود را به‌واسطه عملیات زمینی در غزه نخواهد داشت و این عملیات به نماد شکست دیگری برای تل‌آویو مبدل خواهد شد. این تحلیلگر لبنانی افزود: اکنون دشمن صهیونیستی دچار نوعی سردرگمی راهبردی و تاکتیکی در نوارغزه شده است. دراین خصوص تل‌آویو درصدد خروج ازچنین بن‌بستی بوده و ممکن است ازسوی آمریکا به‌زودی دستوری مخفیانه به تل‌آویو (درخصوص آتش‌بس و عقب نشینی از صحنه نبرد) صادر شود. استیصال دشمنان مقاومت این روند را تقویت کرده است. 

تکمیل شکست‌های منطقه‌ای واشنگتن و تل‌آویو 
ناصر قندیل، سردبیر نشریه البنا و نماینده سابق پارلمان لبنان در خصوص جنگ زمینی در غزه و شرایط جاری در این نبرد به جام‌جم می‌گوید: طی روزهای اخیر تحلیل‌های نظامی و استراتژیک زیادی درخصوص جنگ غزه مطرح شده است اما وجه مشترک همه این تحلیل‌ها، پیچیدگی صحنه و ناتوانی اسرائیل در هضم این قضیه است. در چنین شرایطی خطوط قرمز معنای خود را از دست داده‌اند و تل‌آویو نسبت به عواقب و تبعات اقداماتی مانند حمله زمینی به غزه آگاه نیست. ضمنا، فراتر از شکست نظامی و امنیتی صهیونیست‌ها، اسرائیل در سطح اخلاقی نیز از دید افکار عمومی دنیا بازی را باخته است. عواطف و غرایز انسان‌ها در سراسر دنیا علیه جنایات بی‌حد و حصر صهیونیست‌ها بر انگیخته شده است. حتی اگر جنگ غزه با آتش بس پایان یابد، این روند به قوت خود باقی خواهد ماند و به پاشنه آشیل بین‌المللی تل‌آویو مبدل خواهد شد. 
این سیاستمدار لبنانی می‌گوید: در اینجا نباید از نقش آمریکا گذشت. بازیگری که حامی اصلی رژیم صهیونیستی در نبرد اخیر و سایر جنایات این رژیم محسوب می‌شود. همان‌گونه که اشاره کردم، اسرائیل با یک شکست سخت ترکیبی مواجه شده و قطعا تبعات این شکست متوجه آمریکا نیز خواهد شد. شکست صهیونیست‌ها در نبرد اخیر را می‌توان دقیقا مترادف با شکست آمریکا دانست. اکنون کلکسیون شکست آمریکا در منطقه اعم از یمن، عراق و سوریه تکمیل شده است. فلسطین در معادلات جدید، تبدیل به نماد جبهه مقاومت شده و شکست آمریکا و صهیونیست‌ها در این نبرد به معنای شکست راهبردی آنها در برابر این جبهه تلقی می‌شود. از سوی دیگر، واشنگتن و تل‌آویو به‌وضوح می‌دانند که یک جنگ طولانی به‌دلیل ترکیب و ساختار نظامی و اجتماعی به نفع اسرائیل نیست. به عبارت بهتر، زمان به سود دشمنان سپری نمی‌شود. 

در انتظار غافلگیری‌های بیشتر 
علی البرکه، یکی از رهبران حماس با توصیف جنایات رژیم اشغالگر قدس به‌عنوان یک فاجعه و نسل‌کشی آشکار در نوار غزه می‌گوید: برای ماه‌ها نبرد با دشمن صهیونیستی و وارد آوردن سخت‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین ضربات بر پیکره آن آماده‌ایم. این ماهیت مقاومت است. هرگز اجازه نخواهیم داد تل‌آویو به اهداف شوم خود در فلسطین دست پیدا کند. غافلگیری‌های زیادی علیه رژیم اشغالگر قدس در پیش است. ما از همه قدرت نظامی خود استفاده نکرده‌ایم و صهیونیست‌ها نیز نسبت به این مسأله آگاه هستند. شکست صهیونیست‌ها در همان روز اول عملیات (طوفان الاقصی) تحقق پیدا کرد و هر اقدامی که تل‌آویو صورت می‌دهد، برای کاهش هزینه‌های این شکست سخت است. فرزندان مقاومت با در اختیار گرفتن بسیاری از مقرهای نظامی و پادگان‌های ارتش صهیونیست، هیمنه ادعایی آن را فرو ریخته‌اند.
این رهبر حماس می‌افزاید: ما با ارتشی روبه‌روییم که از درون متلاشی شده و شکست خورده و رو به نسل‌کشی و کودک کشی آورده است. در این میان تلاش کشورهایی مانند آمریکا،، فرانسه، آلمان و انگلیس برای بالابردن روحیه صهیونیست‌ها و تشویق آنها به جنایت نیز راه به جایی نخواهد برد و صرفا هزینه شکست تل‌آویو را افزایش خواهد داد. ارتش اسرائیل سقوط‌کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها