نازک شدن صدای مردان ورزشکار، ضخیم شدن صدا، زبر و خشن و ضخیم شدن مو در ورزشکاران زن ، چروکیده شدن پوست ، هایپرتروفی پروستات ، از میان رفتن انعطاف پذیری تاندون ها و پاره شدن آنها،
کد خبر: ۱۴۲۷۱۹
کیست تخمدان ، ریزش مو، انواع سرطان ها از جمله ؛ سرطان کبد و مرگهای ناگهانی و...
اینها فقط بخشی از لطماتی است که استفاده از داروهای غیرمجاز به پیکر و جسم و جان ورزشکاران متخلف وارد می کند. افرادی که بدون اطلاع از عواقب کار خطرناک خود، صرفا به دلیل ضعف روحی دست به انتحار تدریجی می زنند.
وقتی روح و هدف ورزش فراموش می شود و نگاهها جای توجه به لایه های درونی ورزش که احیا و اشاعه شادابی و سلامتی است فقط و فقط معطوف این نکته جانبی می شود که «چه کسی برنده است؛» هر ابزاری رسیدن به هدف پیروزی را توجیه می کند. افرادی که در پناه تقلب در میانبر حرکت شتابان به سوی موفقیت قرار می گیرند، به چاه کن هایی می مانند که خود در ته چاه گرفتار می شوند. افزایش شدید رویه زشت و خطرناک دوپینگ (استفاده از داروهای غیرمجاز برای افزایش بازده ظاهری ورزشکاران) در کشورمان ، می تواند لطمه سنگینی به وجهه و اعتبار ورزش و حتی سرزمین عزیزمان در عرصه های پرپژواک جهانی وارد کند. لذا فعالیت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (Nado) در کشورمان جنبه های پراهمیتی پیدا می کند.

«مهمترین اولویت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در سال جاری تمرکز بیشتر بر فعالیت های آموزشی است.»
علی طاهری سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ که به عنوان مسوول کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون کشتی ، چندی پیش با اعلام مجازات جنجال برانگیز برای چند کشتی گیر فرنگی کار از جمله محرومیت 8 ساله هادی پورعلیجان سروصدای زیادی در ورزش به پا کرده بود، در تشریح این راهبرد جدید ادامه می دهد: در سال 1386 محور فعالیت های ستاد، بر مبنای آموزش ، نمونه گیری از مسابقه های ورزشی و ورزشکارانی است که راهی المپیک خواهند شد.
در سال 1385 هفتصد نمونه خون از ورزشکاران گرفته شده که در مقایسه با سال 84 رشد شایانی دارد، اما از این تعداد، 10درصد نمونه ها، جواب مثبت در پی داشته که این مقدار در سال 84، 17درصد بوده است.

تقلب از نوع نوین

بسیاری از آگاهان دنیای حرفه ای ورزش از جمله «زد نک زمان» مربی چک تبار فوتبال ایتالیا این حقیقت تلخ را افشا کرده بودند که بسیاری از بزرگان ورزش (از جمله فوتبالیست های حرفه ای) با راههای تقریبا ناشناخته ای به دوپینگ می پردازند. دوپینگ معمولا از 3 طریق انجام می شود؛ استفاده از دارو، ژن درمانی و کاربرد لیزر (دوپینگ لیزری) که ظاهرا ورزشکاران سرشناس و پردرآمد، بیشتر از راههای دوم و سوم که هنوز به طرق معمول قابل اثبات نیست ، استفاده می کنند.
ضمن این که گهگاه نیز از پیشرفته ترین و جدیدترین داروهایی که طریقه کشف و تشخیص آنها در خون به طریق آزمایشگاهی ممکن نشده بهره می بردند. لورفتن فرناندو کوتو (فوتبالیست مشهور پرتغالی)، ادگار داویدز و فرانک دی بوئر (2 ملی پوش اسبق فوتبال هلند) نیز پس از سوء مصرف آنها از همین طریق بود.
اما در کشورمان به دلیل هزینه های بسیار سنگین این گونه دوپینگ ، فقط سوء مصرف داروها و مکمل های غذایی رایج است که برای تشخیص آن ، پس از نمونه گیری از ورزشکاران ، آنها را به آزمایشگاهی در کلن آلمان منتقل می کنند. هرچند در آینده ای نزدیک قرار است که آزمایشگاه مجهزی در کشور مسلمان مالزی جایگزین آزمایشگاه کلن شود.

12 میلیارد تومان برای مستقل شدن

هرچند آزمایشگاه پرتاسیساتی در ضلع جنوبی ورزشگاه قدیمی شهید شیرودی (امجدیه) واقع شده است ، اما برای تجهیز آزمایشگاه داخلی و بی نیازی از سرویس خارجی ها به رقم هنگفتی احتیاج است.
کرم الله علیمرادی ، دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در این باره می گوید: «برای تکمیل طرح آزمایشگاه کنترل دوپینگ به حدود 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تاکنون تنها حدود 15 درصد آن هزینه شده است. اگر بتوانیم مجوز لازم را از فدراسیون جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) و کشورهای اروپایی بگیریم به عنوان آزمایشگاهی معتبر در غرب آسیا به فعالیت خواهیم پرداخت.»
در زمان ریاست هاشمی طبا بر سازمان تربیت بدنی 400 میلیون تومان و در دوره ریاست مهرعلیزاده یک میلیون دلار به این امر اختصاص یافته بود.

جریمه به اضافه محرومیت

کسی که برای نخستین بار دست به دوپینگ بزند، درصورت شناسایی ، 2 سال از هرگونه فعالیت ورزشی منع می شود و به گفته علیمرادی که علاوه بر سمت دبیری ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ، رئیس جدید فدراسیون پزشکی ورزشی نیز هست ، بین 2 تا 5 میلیون تومان جریمه نقدی نیز خواهد شد، اما ابراهیم خادم که پیش از این مسوول روابط عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی و کشتی بوده و برای تصاحب کرسی ریاست فداسیون پزشکی ورزشی با علیمرادی رقابت داشت از برخوردهای منفی با خاطیان دوپینگ استقبال نمی کند و می گوید: «مقوله دوپینگ در کشور نباید دیدگاهی حذفی و تنبیهی داشته باشد و این فدراسیون با همکاری دیگر نهادهای ذی ربط می تواند با آموزش های لازم ، در اختیار گذاشتن مکملهای استاندارد و نمونه گیری ها، ضمن این که قابلیت ورزشکاران را افزایش می دهد از بروز هرگونه نمونه مثبت جلوگیری کند.»

مهمترین اولویت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در سال جاری تمرکز بیشتر بر فعالیت های آموزشی است

هرچند این دیدگاه تا حد زیادی تبلیغاتی و فانتزی به نظر می رسد، ولی اقعیت این است که اگر ورزشکاری هرچند خاطی با نخستین اشتباهش با برخوردی تند و خشن روبه رو شود چه بسا برای همیشه خود را از پدیده سالم ساز ورزش منفک و راهی بیراهه ها کند.
مسوولان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نیز در همین خصوص توجه ویژه ای به امر آموزش ، ارتقای فرهنگی و زمینه های پیشگیرانه دارند.
علیمرادی: «ستاد مبارزه با دوپینگ تصمیم گرفت حدود 70 درصد برنامه های امسال در زمینه آموزش و برگزاری جلسات باشد تا از این طریق سطح اطلاعات ورزشکاران و مربیان را افزایش دهیم و از مضرات داروهای غیرمجاز آگاهشان کنیم. با گسترش آموزش قصد داریم تا ورزشکاران در گروههای سنی و رشته های مختلف را با عوارض دوپینگ آشنا و در این باره فرهنگ سازی کنیم که در همین زمینه رابطان ما برای تدریس در تمامی هیاتهای پزشکی سراسر کشور مستقر شده اند.»
رضا قراخانلو، رئیس دفتر تازه احداث شده مبارزه با دوپینگ آسیای میانه وادوکا (که از 9 کشور ایران ، افغانستان ، پاکستان ، مغولستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، قزاقستان ، تاجیکستان و ترکمنستان تشکیل شده است) نیز دیدگاه جالبی در این زمینه دارد: «باید علمی ها را به ورزش وارد کنیم و در این مسیر گام برداریم. بسیاری از دوپینگ ها در ایران به دلیل بی دانشی ورزشکاران و مربیانی است که به جای روی آوردن به شیوه های خوب به روشهای بد پناه می آورند. در فدراسیون کشتی با حضور متخصصان تغذیه و بدنساز، دوپینگ به صفر نرسیده ، ولی تا حد زیادی کاهش یافته است.»
برخلاف نظر رئیس وادوکا و رئیس کمیته ملی المپیک ایران ، منصور برزگر مدیر تیمهای ملی کشتی آزاد ایران و قهرمان اسبق جهان ، مربیان دارای داعیه علمی بودن را در ارتکاب به دوپینگ مقصرتر می داند. «و شاید برخی مربیان نیز در مساله دوپینگ نقش داشته باشند بویژه آنهایی که داعیه علم دارند، اما آنهایی که مدعی هنر و تکنیک هستند به مسائل فنی بیشتر از هر چیز دیگری توجه می کنند.»

اقدامی لازم

در این که ورزشکاران حرفه ای به دلیل نیاز وافر به کالری و مواد آلی و معدنی متناسب با فعالیت های فوق العاده ، ناچار به استفاده از مکملهای غذایی هستند بحثی وجود ندارد، اما نکته اینجاست که در میان صدها مکمل موجود در بازار، بیشتر ناخالصی ها و مواد غیرمجازی نیز وجود دارد که مصرف آن برای ورزشکاران عوارض گرانی در پی دارد.
وظیفه فدراسیون پزشکی ورزشی است که با بررسی ، تجزیه و آزمایش مکملهای موجود در بازار، آنهایی را که دارای مواد غیرمجاز نیستند، جدا کرده و با ارائه مارک یا برچسب تایید، مشخص کند تا ورزشکاران بدون دغدغه خاطر از آن استفاده کنند. دبیر ستاد مبارزه و رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره این کانالیزاسیون می گوید: «در حال حاضر 215 کارخانه در سراسر جهان این مواد را تولید می کنند که حدود 650 نوع فرآورده را تشکیل می دهند، اما متاسفانه بسیاری از مکملهای موجود در بازار تاییدیه فدراسیون پزشکی ورزشی را نداشته ، پس از مصرف ، ورزشکاران را آلوده می کنند.»
رشید حیدری ، کارشناس و مدرس فدراسیون پزشکی ورزشی نیز از خطرناک بودن مکملهای موجود در بازار می گوید: در فدراسیون پزشکی ورزشی ، 6 مارک معتبر مکملهای غذایی آنالیز و در نهایت اثبات شد تمام آنها دارای مواد نیروزا بوده اند.

قاطعیت غیر خودسرانه

به هر روی تا به تصویب رسیدن قانونی در مجلس که دوپینگ را به عنوان جرمی اجتماعی معرفی کند، وظیفه خطیر مبارزه با دوپینگ در کشور با تولی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ دنبال می شود. هر چند کیومرث هاشمی ، رئیس این ستاد معتقد است ، فدراسیون ها باید راسا مبارزه جدی با دوپینگ را در دستور کار قرار دهند، اما باید در نظر داشت که به لحاظ قانونی صدور آرا و مجازات های ارتکاب گران دوپینگ باید در ستاد ملی اعمال شود و حرکتهای خودسرانه ای از نوع حرکت قاطع فدراسیون کشتی در محرومیت خاطیان ، ضمن نشان دادن حسن نیت و عزم درخور تحسین مبارزه و ریشه کنی این پدیده شوم ، به جهت اعمال نشدن مقررات از مجرا و کانال قانونی خود نکوهیده تلقی می شود.
اقدام اخیر وادا (سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ) در سپردن مسوولیت دفتر مبارزه با دوپینگ منطقه آسیای مرکزی (رادوکا) به ایران نیز می تواند تسهیل شایان توجهی برای فعالیت ستاد ملی به شمار آید؛ چرا که می توانیم به فوریت در متن تصمیم ها، روشها و مسیر اولیه دریافت امکانات Wada قرار گیریم.
نخستین نمونه این تسهیلات ، تربیت 5کارشناس ایرانی از سوی مربیان نروژی به عنوان افسر مبارزه با دوپینگ بود که اخیرا این اقدام در تهران صورت گرفت.


مجید عباسقلی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها