بینندگان شبکه سه تلویزیون، این شبها به تماشای یک عاشقانه تاریخی و اجتماعی و دینی به نام «رحیل» تشویق و ترغیب شدهاند. مجموعهای که از همان پخش قسمتهای آغازین سریال، نظرها را بهسوی خود جلب و جذب کرد. رحیل یک سریال تاریخی، حادثهای، عاشقانه، اجتماعی، مذهبی و زنمحور است که حرفهایی برای گفتن دارد.
حرفهایی از جنس عشق و ایمان و مهر و لطف الهی و انسانی که در نمایشی تازه از جدال بزرگ خیر و شر و کفر و ایمان با تکیه بر پرچم دین و اعتقاد و پایداری یک زن باورمند بر قاب سیمای رسانهملی، هنرمندانه و متعهدانه نقش بسته است.
رحیل یک سریال خوشساخت و خوشپرداخت در مضمون و محتوا و ساختار هنری، بازیها و کارگردانی است. این سریال تماشایی چند ویژگی و امتیاز خوب دارد که آن را از سریالهای رایج تاریخی و عاشقانه متمایز میکند: نگاه متفاوت به دوره قجر و آغاز حکومت پهلوی، مضمون محوری عاشورایی سریال، تقابل نگاه دینی و اسلامی با حکومتهای قجر و پهلوی، زنمحور بودن با تمرکز بر گرایشهای مذهبی شخصیت اصلی رحیل، جهالت و خرافات ستیزی و عاشقانهبودن. این ویژگیها گرچه در آثار مشابه هم دیده شده، ولی در رحیل، با نگرش و بینش و تحلیل و رویکرد دینی و اجتماعی عالمانه همراه است و مخاطب را با کاراکترهای باورپذیر سریال در مبارزه با ظلم، کفر و بیعدالتی همدل و همسو میکند و این از مهمترین دستاوردهای سریال عاشقانه و تاریخی و مذهبی رحیل است.
شاید در نگاه اول، فضای گزینششده دوره قجر برای روایت داستانهای شور و عشق و ایمانآفرین سریال رحیل، برای برخی مخاطبان که پیشتر و بارها اینگونه داستانها را در بستر دوران تلخ و سیاه قاجار در تلویزیون دیده و شاهد انواع مثلثهای عشقی در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی و شبکهخانگی بودهاند، تازه نیاید، اما همراهی با حوادث و شخصیتهای سریال رحیل بهویژه شخصیت اصلی آن «محا» بینندگان را با تازهها در ساخته تلویزیونی مسعود آبپرور و رامین عباسیزاده آشنا و همراه میکند.
محا یک زن درباری با گرایشهای اجتماعی و مذهبی است که با دو مسأله و چالش بزرگ زندگی خود و جامعه روبهروست. او دو شیفته سرسخت دارد که یکی درباری و شاهزادهای از طایفه قجر و دیگری جوانی امروزی و به رنگ زندگی مردم است.
او از سوی دیگر بهدلیل نوع نگاه و اعتقادهایش، به یاری ندیمهها و دیگر مظلومان و باورمندان ملی و اعتقادی، به مقابله با قاجار و قجرها برمیخیزد و با دفاع از آیینها و سنتها میکوشد بهرغم آزارهای انواع مخالفان، مخالفتها و موانع، مراسم تعزیه عاشورایی برپا کند. مبارزه و ستیز محا و طرفدارانش با حاکمان و حکومت در حال اضمحلال قجر و ابتدای حکومت پهلوی، ابعاد گستردهای مییابد و نگاه دینی و اسلامی و عاشورایی را در مقابل سلطنتهای قاجار و پهلوی و کفر و ظلم و بیعدالتی و گمراهی به نمایش میگذارد.
مضمون و محتوای رحیل که با داستان و فیلمنامهای مناسب و شخصیتپردازیهای باورپذیر و کارگردانی متفکرانه و سنجیده و بازیهای خوب اندیشه فولادوند، حسام محمودی، هومن برقنورد، حمیدرضا آذرنگ، ابتسام بغدانی و ... همسو شده، از مجموعه تلویزیونی راحل، اثری جذاب و بامحتوا و مخاطبپسند ساخته است.
سریال تاریخی، مذهبی، اجتماعی و عاشورایی و خرافاتستیز رحیل که با داستان معناگرای خود و تکیه بر علم و ایمان و امید به نبرد با خرافات و اشرار و موانع تکامل انسانها و جامعه برخاسته، اثری فاخر و ارزشمند و دیدنی است. نکته آخر اینکه، هرگاه تولید آثار تلویزیونی و هنری و ازجمله سریالها به هنرمندان توانا و کاربلد و متخصص سپرده شده، حاصل، آثاری مخاطبپسند و حرفهای بوده است. موفقیتهای رحیل، گواهی بر این مدعاست.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد