«جام‌جم» وضعیت رشد مالیات در ۲ سال گذشته را بررسی می‌کند

جزئیات یک درآمد غیرتورمی

مالیات یکی از انواع درآمدهای دولتی محسوب می‌شود که در دولت‌های قبل همواره با کسری همراه بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول دو سال گذشته رشد حدود ۵۴درصدی تعداد مودیان و تحقق صدرصدی درآمد داشته است.
کد خبر: ۱۴۲۰۴۳۸

جزئیات یک درآمد غیرتورمی

این درحالی‌است که براساس گزارش‌های موجود، نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲ درصد در سال‌جاری و ۵ واحد درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و در مقابل با سیاست‌ها و عبور از نظام مالیاتی سنتی به سمت هوشمندسازی گلوگاه‌های فساد فراریان مالیاتی بسته شده است. یکی از رویکردهای دولت برای افزایش درآمد، مقابله با فراریان مالیاتی بود که رشد مؤدیان جدید از ۲.۹میلیون به ۵.۵میلیون عملکرد این بخش را نشان می‌دهد. دراین‌باره گزارشی تهیه کردیم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید. 

در دولت سیزدهم، با شناسایی دومیلیون و۹۱۵ مؤدی جدید، تعداد مؤدیان به پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر رسیده است. آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد در سال۱۴۰۱ تعداد مؤدیان مالیاتی با ۵۲.۴ درصد (معادل یک‌میلیون و ۵۳۰ هزار نفر) افزایش به چهارمیلیون و ۴۴۵هزار نفر رسید. همچنین در سال۱۴۰۲ تعداد مؤدیان مالیاتی با ۲۰.۳ درصد رشد به پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر رسیده است که بر این اساس تعداد مؤدیان مالیاتی ۸۳.۵درصد رشد داشته است.هدف از شناسایی مؤدیان جدید و فرارهای مالیاتی، عدالت‌محوری در اخذ مالیات و ایجاد یک درآمد پایدار و غیرتورمی برای مدیریت بخش‌های مختلف کشور است. پرداخت مالیات نه‌تنها باعث درآمد پایدار دولت می‌شود بلکه تأثیر مستقیمی در سطح رفاه و آسایش عمومی مردم دارد. همچنین بسیاری از پروژه‌های عمرانی، بیمارستان‌ها و نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند با استفاده از محل درآمدهای مالیاتی مردم پیش می‌روند.از این رو نیاز است تا فعالان اقتصادی در کنار عموم مردم با کمترین زمان و هزینه بتوانند به تکالیف مالیاتی خود عمل کنند. در همین راستا امسال توسط سازمان امور مالیاتی دستورالعمل تبصره ۱۰۰ با همراهی اصناف تهیه شد و قبل از ابلاغ آن، پیشنهادات اصناف به پیش‌نویس الحاق و نظرات آنها اعمال گردید.

مالیات صفر برای اصناف

طبق آخرین گزارش‌ها، امسال مالیات بیش از ۵۰درصد اصناف صفر مطلق بود و متوسط مالیاتی که در سال۱۴۰۲ برای عملکرد۱۴۰۱ از اصناف و مشاغل گرفته شد، پنج‌میلیون تومان بوده است. صنف پزشکان بیشتر از بقیه اصناف و مشاغل مالیات پرداخت کرده‌اند. حدود ۳۵میلیون تومان در سال متوسط مالیات پرداختی پزشکان طبق تبصره ماده ۱۰۰ بوده است. مالیات پرداختی سایر اصناف طبق اطلاعات فرم تبصره ماده۱۰۰ به ترتیب داروخانه‌ها حدود ۲۲میلیون تومان، طلا و جواهر حدود ۱۰میلیون تومان، نمایشگاه اتومبیل حدود ۱۰میلیون تومان، مشاوران حقوقی حدود شش‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان، بنگاه‌های املاک حدود چهارمیلیون تومان و آرایشگاه زنانه حدود دومیلیون تومان بوده است. همچنین در حوزه اینفلوئنسرها، برای بیش از ۵۰۰ نفر، پرونده مالیاتی تشکیل شده است. بالغ بر ۱۲۰نفر از آنها، اظهارنامه مالیاتی ارائه داده‌اند. مالیات ابرازی آنها حدود ۵۰۰میلیون تومان بوده است اما تشخیص مالیات این افراد، توسط سازمان امور مالیاتی بیشتر از ۳۰میلیارد تومان بوده است.

افزایش درآمدهای مالیاتی

میزان رشد درآمدهای مالیاتی در سال۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۵۹ درصد بوده است. همچنین رشد درآمدهای مالیاتی در ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۴درصد است. همچنین از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۲۱۶هزار میلیارد و ۲۹۹میلیون تومان درآمدهای مالیاتی وصول شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۳میلیارد و ۸۸۸میلیون تومان بود، رشد حدود  ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

عملکرد ۲۴ ماهه دولت در حوزه مالیات

وصول بالغ بر ۴۷۲ همت درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر مودیان جدید 
گسترش پایه‌های مالیاتی و رشد ۸۳ درصدی تعداد مودی
پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه  پروفایلینگ مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی
تکمیل الزامات پیاده‌سازی قانون سامانه مؤدیان
تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری
جلوگیری از سوءاستفاده از حساب‌های شخصی افراد
کاهش مالیات بخش تولیدی
توسعه و تکمیل نظام شناسایی و ثبت‌نام مؤدیان
افزایش مؤدیان جدید از ۲.۹ میلیون به ۵.۵میلیون نفر
ساماندهی حدود ۱۸.۸میلیون پذیرنده بانکی (POS)
الصاق بیش از ۹.۳ میلیون پذیرنده به پرونده‌های مالیاتی
ارائه و تصویب لایحه مالیات بر مجموع درآمد(PIT) در دولت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها