پرونده «جام‌جم» برای سریال‌هایی با محتوای اقتباس از کتاب در گفت‌وگو با نویسندگان و پژوهشگران

کتاب‌هایی که قاب شدند

گزارش «جام‌جم» از یک سریال دوبله شده

جوشکاری که نماینده مجلس شد!

از زمانی که دوران تحولی در رسانه‌ ملی آغاز شد، اهداف مختلفی برای این حوزه طراحی شد تا فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده به یک رونق دوباره برسد. در این دوران و با توجه به فعالیت‌هایی که در واحد دوبلاژ سیما صورت گرفته، باید اذعان کرد این واحد با رونق ویژه‌ای همراه شده است.
از زمانی که دوران تحولی در رسانه‌ ملی آغاز شد، اهداف مختلفی برای این حوزه طراحی شد تا فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده به یک رونق دوباره برسد. در این دوران و با توجه به فعالیت‌هایی که در واحد دوبلاژ سیما صورت گرفته، باید اذعان کرد این واحد با رونق ویژه‌ای همراه شده است.
کد خبر: ۱۴۱۸۸۵۳
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

کما این‌که یک نگاه کوتاه به آثار روز دوبله شده که روی پخش تلویزیون رفته هم این مسأله را تایید می‌کند. نکته مهم طیف گسترده موضوعات فیلم‌های دوبله شده است؛ از آثار پلیسی و جنایی تا کارهای جوان‌پسند مثل «بیمارستان» یا کارهای فانتزی همچون «گروه بندیکت».

این انتخاب‌ها به‌نوعی باعث جذب مخاطبان بیشتر به سمت کارهای دوبله شده است که به‌واسطه دسترسی راحت‌شان به تلویزیون، می‌توانند فیلم‌های روز را از قاب تلویزیون تماشا کنند.

سریال «نماینده» را هم باید از دیگر کارهای دوبله دانست که مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این مجموعه که به‌تازگی از سوی واحد دوبله سیما آماده پخش شده، یک روایت متفاوت و درام سیاسی است که به‌‌زودی روی آنتن خواهد رفت. در گزارش پیش‌رو به جزئیاتی از این سریال اشاره کرده و آن را مرور کرده‌ایم. 

واحد دوبله سیما در چند وقت اخیر تلاش کرده با دوبله سریال‌های مطرح روز، دریچه ورود فیلم‌های این حوزه را بازتر کند. از جمله این مجموعه‌ها می‌توان به سریال نماینده اشاره کرد که با گویندگی ۳۲نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله و آماده پخش شده است. مدیر دوبله این سریال کره‌ای تولید شده در سال ۲۰۱۵، کریم بیانی است. 

رضا آفتابی، آزاده اکبری، رضا الماسی، دانیال الیاسی، ناهید امیریان، علیرضا باشکندی، باران بهرامی، علی بیگ محمدی، فریناز ثریا، ارسلان جولائی، شراره حضرتی، علی اصغر نیک‌رضایی، سمیه رهنمون، آرزو روشناس، نفیسه زاجکانی‌ها، حسین سرآبادانی، ابراهیم شفیعی مهیار، پریا شفیعیان، خشایار شمشیرگران، نغمه عزیزی‌پور، بهروز علیمحمدی، کوروش فهیمی، علیرضا کامیابی پور، امیرصالح کسروی، ابوالقاسم محمدطاهر، اسفندیار مهرتاش، علی همت مومیوند، علیرضا ناصحی، مونا همایی‌پور و کریم بیانی صداپیشه‌های این اثرند که قرار است سریال با هنرمندی آنها روانه آنتن شود. 
 
یک قصه سیاسی
در خلاصه داستان این سریال درام و سیاسی آمده است که جین سانگ پیل (با بازی جونگ جه یونگ) عضو مجلس شورای ملی شده. قبل از این‌که عضو مجلس شود در یک شرکت کشتی‌سازی، جوشکار بوده. او یک انسان صاف و ساده بوده ولی در مجلس ضعیف عمل می‌کند. چوی این کیونگ ( با نقش‌آفرینی سونگ یون آ ) کمکش می‌کند که به یک نماینده مجلس درست حسابی تبدیل شود. سانگ پیل به‌دلیل آرمان گرایی و ساده لوحی خود به‌سختی می‌تواند در راهروهای سیاست حرکت کند. چوی این گیونگ، دستیاری است که تلاش می‎‌کند او را به سمت و سویی بکشاند تا در سیاست دوام آورد.  به نظر می‌رسد دستمایه این مجموعه یک قصه سیاسی است که همراه شدنش با مسائل زندگی شخصیت اصلی، درام متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. پخش خارجی سریال نمایندگان از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و حالا به نظر می‌رسد باید در انتظار پخش آن از تلویزیون باشیم. از جمله بازیگران اصلی این مجموعه، جونگ جه یونگ است که بیشتر به خاطر ایفای نقش در فیلم‌های تحسین شده‌ای همچون همین حالا، نه همون موقع (۲۰۱۵) و شبی تنها کنار دریا (۲۰۱۷) شناخته می‌شود. بازیگر دیگر این مجموعه، سونگ یون‌ آه است که سال ۱۹۹۸ سونگ با نقش منفی‌اش در سریال آقای کیو به شهرت رسید. این بازیگر در سریال آقای کیو، رئیس شرکت طراحی لباس زیر بود و قهرمان داستان را اذیت می‌کرد. سریالی که توانست مخاطبانش را به درصد ۴۵٫۳ برساند. البته در سال‌های بعد هم به واسطه بازی در سریالی مثل «هتلدار»، جایگاه خود را در بازیگری تثبیت کرد. 

کارنامه یک نویسنده 
فیلمنامه‌نویس سریال نماینده، جونگ هیون مین است و ژانر این سریال که محصول کره جنوبی است، درام سیاسی بوده که در ۲۰قسمت تولید شده است. کارگردان آن وانگ این هیونگ است که در کارنامه او، درام‌هایی همچون مهتاب، مونتاژ، جاسوس، رسوایی، امپراتور آهنی، چهار شکار طلا و خداحافظ سولو دیده می‌شود. از دیگر کارهای تلویزیونی او می‌توان به تو زیبا هستی، پیش من آمد و ستاره شد و من برای شما خنده‌دار به نظر می‌رسم؟ اشاره کرد. هیونگ پیش از این هم در سریال‌های مثل گل‌باد و داستان زیبای او، دستیار کارگردان بوده و به واسطه این تجربیات توانسته یک سریال متفاوت مثل نماینده را تولید و پخش کند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها