امروز به معرفی استانی خواهیم پرداخت که بیشترین شهرت آن به خاطر نفت بوده و اولین چاه نفت در آن زده شده است
کد خبر: ۱۴۱۱۸۸۴

امروز به معرفی استانی خواهیم پرداخت که بیشترین شهرت آن به خاطر نفت بوده و اولین چاه نفت در آن زده شده است؛ استانی که به آب و هوای گرم و ریزگردهای دردسرساز معروف است؛ بله درست است؛ مقاله امروز در مورد خوزستان است. در این مقاله قصد داریم تا این استان مشهور در جنوب غربی ایران را از جوانب دیگر بررسی و ذهن خود را از تابوهای تکراری آن رها کنیم. به خوزستان سفر می کنیم و با خوزستانی های مهمان نواز به صرف یک وعده چای خوش عطر می نشینیم.

سفر به خوزستان: کشف گنجینه‌های طبیعی و تاریخی

در مورد خوزستان چه می‌ دانید؟

خوزستان یکی از استان‌‌های کرانه خلیج فارس است که در جنوب غربی ایران قرار گرفته است. مرکز این استان اهواز بوده و رود نیمه خروشان اروند رود از آن می گذرد. این استان بیش از 4 میلیون نفر جمعیت داشته و قدمت آن به 6000 سال پیش می رسد. حتما شما نیز نام دانشگاه جندی شاپور را شنیده اید؛ این دانشگاه یکی از مهدهای تمدن و علم در زمان خودش بوده که در دوره ساسانی در خوزستان تاسیس شده است.

اگر سری به سفرنامه های مشهور قدیمی مانند سفرنامه ابن بطوطه بزنیم، متونی را پیدا می کنیم که همواره به ستایش خوزستان و سرسبزی هایش پرداخته اند؛ در بسیاری از این سفرنامه ها از باغ های میوه و زمین های کشاورزی گسترده و... یاد شده است. خوزستان در گذشته دارای 5 رود پر آب و خروشان به نام های کارون، اروندرود، سفیدرود، کرخه و دز بوده و همین مورد موجب گسترش باغ های میوه، جلگه های حاصلخیز و... در خوزستان شده است.

خوزستانی ها یکی از مهمان نواز ترین مردمان ایران هستند که این خصلت دوست داشتنی را می توان به طور کامل هنگام معاشرت با آن ها لمس کرد. خوزستانی ها لهجه مخصوص خودشان دارند و اغلب آن ها به دو زبان فارسی و عربی مسلط هستند. خوزستان یکی از شهرهای مهم و استراتژیک ایران در زمینه ترانزیت است که موجب شده بندرهای اقتصادی و پایانه های گمرکی زیادی در این شهر بنا شود.

بهترین فصل سفر به خوزستان چه زمانی است؟

شاید شما هم ویدیوهایی از پخت مستقیم تخم مرغ روی سنگ در هوای آزاد را دیده باشید؛ شما می توانید به راحتی این کار را در خوزستان و در فصل های بهار و تابستان انجام دهید؛ درست است، هوای خوزستان در این دو فصل به شدت گرم و شرجی بوده و گاهی دمای آن به 50 دریجه سانتی گراد نیز می رسد؛ بنابراین فکر سفر به خوزستان را در فصل های گرم سال به کل از ذهن خود بیرون کنید.

بهترین زمان سفر به خوزستان، فصل های پاییز و زمستان است. به طور دقیق تر می توان ماه های آذر و دی را به عنوان بهترین ماه های سفر به خوزستان برگزید؛ بنابراین اگر محدودیت زمانی ندارید، بهتر است برنامه سفر به خوزستان را در ماه های آذر و دی تنظیم کنید. اگر در این ماه ها به این شهر بروید، می توانید از بازارهای شبانه، شب نشینی های دوستانه خوزستانی ها و... نیز بازدید کنید و بهره مند شوید.

چرا خوزستان مقصد مناسبی برای علاقه مندان به تاریخ است؟

کافی است که در اینترنت عبارت « جاهای دیدنی خوزستان » را جست و جو کنید. یک لیست بسیار بلند و بالا برای شما نمایان می شود که به جرئت می توان گفت 90 درصد آن را جاذبه های گردشگری تاریخی خوزستان تشکیل داده اند. از آتشگاه ها گرفته تا حمام های باستانی ساخته شده در ادوار مختلف تاریخی؛ از کاخ های متعدد و باشکوه گرفته تا دیوارنگاری های خیره کننده؛ تنها بازدید از 50 درصد آن‌ ها می تواند 4 روز کامل از شما وقت بگیرد.

گل سرسبد اماکن تاریخی خوزستان، چغازنبیل یا زیگورات دوراونتاش است؛ این مجموعه گسترده دارای تعداد زیادی عمارت، کتیبه و دیوارنگاره های مختلف بوده که سر از خاک بر آورده است؛ بنابراین اگر از علاقه مندان به تاریخ هستید، بازدید از این مجموعه و سایر جاذبه های تاریخی خوزستان را از دست ندهید.

بهترین جاذبه های گردشگری تاریخی خوزستان کدام اند؟

از جمله بهترین و دیدنی ترین اماکن تاریخی دیدنی خوزستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چغازنبیل

سفر به خوزستان: کشف گنجینه‌های طبیعی و تاریخی

همین که می توان چغازنبیل را به عنوان اولین بنای تاریخی ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو یاد کرد، خبر از شکوه، وسعت و اهمیت این بنای تاریخی می دهد. این بنای باشکوه تنها بخش به جای مانده از شهر پیشرفته و 100 هکتاری دوره ایلامی ها بوده که هنوز خود را سرپا نگه داشته است. گفته می شود که این شهر در نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد به دستور یکی از پادشاهان قدرتمند ایلامی ساخته شده است. فاصله اهواز تا چغازنبیل 120 کیلومتر بوده و با ماشین شخصی حدود 1 ساعت و نیم طول می کشد تا به آنجا برسید.

کاخ آپادانا

سفر به خوزستان: کشف گنجینه‌های طبیعی و تاریخی

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوزستان، کاخ آپادانا بوده و قدمت آن به دوره هخامنشیان می رسد. این کاخ باشکوه در سال 2015 وارد لیست جهانی میراث فرهنگی یونسکو شد و 3 سال طول کشید تا باستان شناسان توانستند آن را از زیر خاک بیرون بیاورند؛ این کاخ در شهر شوش واقع شده و اسناد به دست آمده از این کاخ نشان می دهد که قدمت زندگی شهری مردمان شوش در کاخ آپادانا به بیش از 4000 سال قبل برمی گردد. فاصله اهواز تا کاخ آپادانا حدود 117 کیلومتر بوده که و با ماشین شخصی حدود 1 ساعت و 11 دقیقه طول می کشد تا به آن جا برسید.

سازه های آبی شوشتر

سفر به خوزستان: کشف گنجینه‌های طبیعی و تاریخی

یکی از کم نظیرترین سازه های دقیق و مهندسی جهان، سازه های آبی شوشتر هستند. قدمت این مجموعه به دوران ساسانی برمی گردد و در فهرست جهانی میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. هیچ جمله و کلمه ای نمی تواند شکوه، دقت و دانش فنی به کار رفته سازه های آبی شوشتر را به طور کامل بیان کند و اغراق آمیز نیست که این مجموعه را یکی از عجایب جهان بنامیم. در دوران ساسانی با استفاده از دانش فنی علم هیدرولیک به هدایت و مدیریت رود کارون پرداختند تا بتوانند از آب آن برای آشامیدن و مصارف کشاورزی استفاده کنند.

سفر به خوزستان، مهد تمدن و کشاورزی ایران

خوزستان یکی از مهدهای تمدن ایران است که می توان گفت اگر می خواهید همه «ترین های» اماکن تاریخی را به صورت یک جا و در یک شهر ببنید، باید به خوزستان سفر کنید. از برترین سازه های جهانی همچون سازه های آبی شوشتر گرفته تا مجموعه چغازنبیل که از برترین و اولین شهرهای متمدن جهان است. برای سفر به خوزستان بهتر است از 2 تا 3 هفته قبل از حرکت برای رزرو بلیط و اقامتگاه اقدام کنید. فلای تودی یکی از سایت‌های مرجع معتبر برای رزرو هتل و بلیط تهران اهواز است؛ شما می‌توانید تمامی برنامه‌ریزی‌های سفر خود را در این سایت و تنها با چند کلیک انجام دهید. از تخفیف‌های دوره‌ای این سایت برای بلیط هواپیما و رزرو هتل غافل نشوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها