ورزش در کنار فواید فیزیکی به ایجاد حس خوب و خلق‌و‌خوی مثبت نیز کمک می‌کند. با این حال، اگر قبل از تمرین مشکلی مانند سردرد داشته باشید، شاید وسوسه شوید مسکن مصرف کنید.
ورزش در کنار فواید فیزیکی به ایجاد حس خوب و خلق‌و‌خوی مثبت نیز کمک می‌کند. با این حال، اگر قبل از تمرین مشکلی مانند سردرد داشته باشید، شاید وسوسه شوید مسکن مصرف کنید.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۳۴
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت

باید توجه داشته باشید که برخی از داروها می‌توانند بر عملکرد بدنی تأثیر منفی بگذارند و مانع رسیدن به اهداف تناسب اندام شوند. موارد زیر داروهایی هستند که باید در مصرف آنها همزمان با انجام تمرینات ورزشی احتیاط کنید.

مسدودکننده‌های بتا
بتابلاکرها مانند آلفارنولول، بوسیندولول، آتنولول برای درمان بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی‌ها و آنژین صدری، مشکلات عصبی و رفع علائم مشکلاتی مانند میگرن و گلوکوم استفاده می‌شود. ماده فعال این داروها از ترشح آدرنالین جلوگیری می‌کند که باعث کند شدن فعالیت قلب می‌شود. ترکیب مسدودکننده‌های بتا با ورزش پیام‌های متناقضی به بدن ارسال می‌کند که منجر به خستگی می‌شود.

مسکن‌ها
مصرف زیاد مسکن‌‌ها مثل استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند برای ورزشکاران خطرناک باشد. برای مثال، اگر درحالی‌که از مسکن‌ها برای کاهش درد استفاده می‌کنید، دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شوید، در خطر آسیب به مچ پا قرار می‌گیرید؛ زیرا ممکن است پیچ‌خوردگی به‌درستی بهبود نیابد و شما فقط علائم مشکل را از بین ببرید. همچنین از آنجا که این داروها باعث احتباس مایعات می‌شود، عوارض جانبی اولیه مصرف آنها بر سیستم گوارش و کلیه‌های ورزشکاران تأثیر منفی می‌گذارد. نگرانی دیگر این است که ورزش شدید می‌تواند بر سیستم گوارشی فشار وارد کند و مصرف مسکن‌ها این مشکل را تشدید می‌کند. اگر آسیب‌های ورزشی متحمل شده‌اید یا درد دارید، بهتر است از هرگونه تمرین یا فعالیت بدنی خودداری کنید و به دنبال مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای باشید.

دیورتیک‌ها
دیورتیک‌ها با افزایش خروجی ادرار به کاهش مایعات اضافی بدن کمک می‌کنند و معمولا برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و ورم تجویز می‌شوند. از عوارض جانبی بالقوه دیورتیک‌ها کم‌آبی بدن است. از آنجا که کم‌آبی می‌تواند باعث خستگی، سرگیجه و گرفتگی عضلات شود، کاهش عملکرد ورزشی را به همراه دارد. همچنین خطر گرمازدگی در حین ورزش، به‌ویژه در شرایط گرم و مرطوب را افزایش می‌دهد. دیورتیک‌ها همچنین می‌توانند با بر هم زدن تعادل الکترولیت‌ها در بدن، باعث ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات یا ضربان قلب نامنظم شوند.

قرص‌های خواب‌آور
عوارض این قرص‌ها در ایجاد خواب‌آلودگی می‌تواند به روز بعد نیز منتقل شود و خستگی و کسالت در هنگام انجام تمرینات ورزشی را به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است قرص‌های خواب‌آور خطر ناهماهنگی فرد را در حین ورزش به همراه داشته باشد. بنابراین، اگر نیاز به مصرف قرص‌های خواب‌آور دارید، تمرینات خود را برای زمانی برنامه‌ریزی کنید که عوارض جانبی از بین رفته باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها