«تیک‌تاک» روی روان!

دانشمندان علوم رایانه‌ای هشدار می‌دهند که اگر در حال حاضر احساس افسردگی و گیرافتادن در انواع افکار و احساسات منفی را دارید، آخرین کاری که باید انجام دهید استفاده از برنامه تیک‌تاک است.
دانشمندان علوم رایانه‌ای هشدار می‌دهند که اگر در حال حاضر احساس افسردگی و گیرافتادن در انواع افکار و احساسات منفی را دارید، آخرین کاری که باید انجام دهید استفاده از برنامه تیک‌تاک است.
کد خبر: ۱۴۰۵۱۵۱
نویسنده آیسا اسدی | روزنامه‌نگار

تحقیقات جدید نشان می‌دهند محتوای این شبکه‌ اجتماعی و الگوریتم منحصربه‌فرد آن می‌تواند وضعیت روانی افراد را بدتر کند. در این پژوهش محققان دانشگاه مینه‌سوتا در حین مصاحبه با کاربران تیک‌تاک دریافتند که آنها از این پلتفرم اجتماعی خوش‌شان می‌آید، چرا که به آنها حسی از خودشناسی و اجتماعی‌بودن می‌دهد؛ احساسی که در سایر رسانه‌های اجتماعی به آن دست پیدا نمی‌کنند. با این حال اعضای این تیم پژوهشی می‌گویند الگوریتم این پلتفرم می‌تواند با قراردادن کاربران در معرض محتوایی که سلامت روان آنها را تهدید می‌کند، آسیب‌زا باشد.استیوی چنسلر، نویسنده ارشد مقاله و استادیار دانشگاه مینه‌سوتا در بخش علوم و مهندسی کامپیوتر، در یک بیانیه رسانه‌ای می‌گوید: «افرادی که از تیک‌تاک استفاده نمی‌کنند تصور اشتباهی از این شبکه اجتماعی دارند. آنها این پلتفرم را به عنوان مکانی برای به اشتراک‌‌گذاری انواع ویدئوهای سرگرم‌کننده می‌دانند. تحقیقات ما نشان می‌دهد تیک‌تاک به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از جامعه و حوزه سلامت روان کسب کنند. اما کاربران همچنین باید به الگوریتم تیک‌تاک، نحوه کارکرد آن و زمانی که سیستم چیزهایی را به آنها ارائه می‌دهد که برای سلامت روان آنها مضر است، توجه داشته باشند.»
یکی از ویژگی‌های قابل توجه «تیک‌تاک» وجود یک کتابخانه وسیع از محتوای سلامت روان در آن است. این ویژگی به افرادی که به این شبکه اجتماعی روی می‌آورند کمک می‌کند اطلاعاتی از افرادی که با موقعیت‌های مشابه خود سروکار داشته‌اند یا در موقعیت‌های مشابه قرار دارند، به دست آورند. اشلی میلتون، نویسنده اول مقاله و دانشجوی دکترای مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌کنندگان در این پژوهش در مورد این که این اطلاعات سلامت روان چقدر مفید است صحبت کردند. اما در برخی مواقع به‌خاطر نحوه عملکرد الگوریتم‌ها، ارائه محتوای یکسان به کاربر بیشتر و بیشتر می‌شود؛ و این زمانی است که عملکرد تیک‌تاک می‌تواند از مفیدبودن به ناراحت‌کننده و تحریک‌کننده تبدیل شود.»هنگامی که کاربران مقدار زیادی محتوای منفی را دریافت می‌کنند، کاری برای تغییر الگوریتم انجام نمی‌دهند. گزینه «علاقه‌مند نیستم» در تیک‌تاک وجود دارد، اما شرکت‌کنندگان در این مطالعه ادعا می‌کنند که این گزینه برای تغییر محتوا در فیدهای آنها کار زیادی انجام نمی‌دهد. مساله دیگری که شرکت‌کنندگان در این پژوهش مطرح کردند این است که آنها در تشخیص این که آیا سازندگان ویدئوهای تیک‌تاک واقعا محتوای عاطفی یا سلامت روان حساس ارسال می‌کنند یا فقط به دنبال افزایش تعداد ویدئوهای خود هستند، مشکل داشتند. برخی شرکت‌کنندگان می‌گویند که به دلیل استرسی که این برنامه برایشان ایجاد می‌کرد، مجبور شدند مدتی استفاده از این برنامه را کنار بگذارند.
در حالی که محققان به هیچ وجه نمی‌گویند که برنامه «تیک‌تاک» شیطان است یا هر کسی را برای ترک این پلتفرم تشویق نمی‌کنند، اما آنها توصیه می‌کنند کاربران هنگام استفاده از این برنامه از وضعیت ذهنی خود و همچنین میزان سلامت روان‌شان آگاه باشند. قرار است این تیم پژوهشی یافته‌های خود را در کنفرانس انجمن ماشین‌های محاسباتی (ACM) در مورد عوامل انسانی در سیستم‌های محاسباتی ارائه کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها