چندی پیش که نمایش «سیاه و غزال» نوشته ابوالفضل علیخانی و شقایق فتحی را در تماشاخانه سنگلج به تماشا نشستم، متوجه شدم که چه رابطه تنگاتنگی بین نمایشهای ایرانی و فرهنگ و سنتهای کهن با مکتب هنری پستمدرنیسم است و این خود سرآغاز اتفاقات نابی است که بسیاری از ما کورکورانه یا از سر نادانی یا دچار از خود بیگانگی شدن این فرصت را از دست داده و به شکلهای ناجور در پی آفرینش نمایشهایی به شیوه پستمدرنیسم برآمدهایم اما از آنجا که راه و روش دور از امری متعارف و ریشهدار است به شکل وصله ناجور درآمده و ما را دچار سردرگمی کرده که این شیوه هنوز برای تالارهای نمایش ما غریب و دور از ذهن است.
سیاه یا مبارک که شخصیت اصلی نمایشهای رو حوضی است با آنکه پیکره کهنهای دارد اما زبان و بیانش میتواند امروزی شود و به شیوه مدرن اجرا شود و حتی فراتر از اینها میتوان پا را پس و پیش کرد و به شکل تازهتری از سیاه رسید که از آن شکل کهنه به در آمده و در قالبهای امروزیتر و چهبسا به شیوه پستمدرن اجرا شود؛ چنانچه نمایش سیاه و غزال با تکنیک نمایشهای تو در تو یا خردهنمایشهای درهم تنیده، کلیشه در روایتهای شرقی مانند هزار و یک شب دارد، توانسته در بستری کاملا پستمدرن و با القای نسبتهای فکری از هم گسسته و به نوعی برخوردار از فلسفه نسبیگرایی توانسته جهان فوقمدرنی را در تلفیق شکلهای کهنه و بیان تازهتر و تلفیقی به بازنگری آموزههای جهان امروزی بپردازد و خیلی با اشراف و مسلط بر هویت و فرهنگ خودی توانسته به شاکله امروزی و شیرازه مستحکم با تکیه بر الگوهای کهن به شکلی دراماتیک و ضددراماتیک در تناقضگوییها نمایشی پستمدرن را به صحنه بیاورد که در آن عشق بهعنوان بهترین احساس انسانی به چالش کشیده میشود و این چالش در بستر نشانگان ایرانی به باوری قابل درک و لمس نزدیک خواهدشد. بنابراین نمایش سیاه، تعزیه، خیمهشببازی و دیگر شاکلههای ایرانی برخوردار از فرم و عناصر قابل تغییر و دگرگون شونده در حالوهوای امروزی و تلفیق با شکلهای نمایشی امروزی هستند که بهسادگی میتوانند جهان پستمدرن را برایمان قابل پذیرش سازند و ما از سردرگمی و بلاتکلیفی و برزخ بیگانگی با خویشتن نجات یابیم و بار دیگر در بستر زیباییها و معناهای کهن بتوانیم آیینه بهتری را پیش رویمان برای زیباتر زیستن قرار دهیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد