خطر نابودی هسته ای که راسل و اینشتین به آن اشاره کرده بودند، یک انتزاع صرف نیست. ما قبلا هم به آستانه جنگ اتمی رسیده ایم.
کد خبر: ۱۳۹۸۵۸

بهترین نمونه ، بحران موشکی کوبا در اکتبر 1962 است که بنا به گفته 2پژوهشگر برجسته ، نجات ما از چنگ غفلت هسته ای ، معجزه آسا بود. در یک کنفرانس بازاندیشانه در هاوانا به سال 2002 آرتور اشلینگر، مورخ و مشاور کندی ، بحران موشکی کوبا را به عنوان خطرناک ترین لحظه در تاریخ بشریت توصیف کرد. شرکت کنندگان در این کنفرانس آگاه شدند که این خطر، بسیار جدی تر از آن بوده است که آنان تا به حال تصور می کرده اند. همان طور که توماس بلنتون از آرشیو امنیت ملی که سازمان دهنده کنفرانس هم بود، گزارش کرد، طی بحران موشکی کوبا، چیزی به استفاده از سلاح اتمی نمانده بود. او به دخالت واسیلی آرخیلف ، فرمانده زیردریایی روسیه ، وقتی یک ناوشکن امریکایی به کشتی او حمله کرده بود، استناد کرد که وی دستور شلیک اژدر مجهز به کلاهک هسته ای را لغو کرد که این مساله می توانست عواقب بسیار وحشتناکی داشته باشد.
رابرت مک نامارا، وزیر دفاع کندی از جمله افراد بلندمرتبه ای بود که در کنفرانس هاوانا حضور داشت. وی تازه در سال 2005 به خاطر آورد که در بحران موشکی کوبا، جهان تا یک قدمی فاجعه هسته ای پیش رفته بود. وی همچنین با دادن هشدار مجدد درباره آخرالزمان قریب الوقوع اعلام کرد که سیاست فعلی ایالات متحده درباره تسلیحات هسته ای ، غیراخلاقی ، غیرقانونی از لحاظ نظامی غیرضروری و بسیار خطرناک است. این سیاست ، مخاطرات غیرقابل قبولی را برای دیگر کشورها و نیز خود ایالات متحده ایجاد می کند. خطر حمله اتمی از سوی تروریست ها و نیز خطر پرتاب هسته ای ناخواسته و تصادفی که خطر آن به شکل نامعقولی زیاد است. مک نامارا نظر ویلیام پری ، وزیر دفاع کلینتون را پذیرفت که بیش از 50 درصد احتمال دارد که طی یک دهه ، حمله ای اتمی به امریکا انجام شود.
گراهام آلیسون گزارش می دهد که اتفاق نظری در جامعه امنیتی کشور وجود دارد که حمله با بمب کثیف غیرقابل اجتناب است و نیز اگر اجزای شکافت پذیر ترکیبات اصلی سلاحهای اتمی بازیافت و محفوظ نگه داشته نشود، احتمال حمله به وسیله سلاح اتمی نیز بسیار بالاست.
آلیسون همچنین می گوید که از اوایل دهه 1990 به بعد و با ابتکار سناتور سم نان و ریچارد لوگار، موفقیتی نسبی در این مورد به دست آمد، ولی دولت بوش از همان اولین روزهای روی کار آمدن ، در مقابل این برنامه ها مانع ایجاد کرد.


اثر: نوام چامسکی
مترجم: یعقوب نعمتی وروجنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها