ابزارهای رسانهای یکی از ابزارهای اصلی و کارکردی نظامها در صحنه روابط بینالملل هستند که وظیفه دیپلماسی عمومی، فرهنگی و حتی نفوذ فرهنگی را برعهده دارند. کما اینکه ما شاهد هستیم در بسیاری از کشورهای غربی یکی از ابزارهای اصلی که باعث سلطه گفتمان آنها در حوزه بینالملل بسیاری از کشورها شدهاست، رسانههایشان است.
از سویی ما هم در ایران ناچاریم و باید در این حوزه سرمایهگذاری بیشتری کنیم. ابزارهای رسانهای ما باید هم در تعداد و هم در کیفیت تنوع بیشتری داشتهباشند و این تنوع باید به عنوان یک ابزار قدرتساز در نظام بینالملل به کار ما بیاید. در این فضا یکی از ابزارها میتواند رسانه صوتی و تصویری ما یعنی صداوسیما باشد. صداوسیمای ما هم در این فضا به حمایت و توجه بیشتری از سوی نهادهای حاکمیتی نیاز دارد و قطعا برای تولید محتوا و آثار فاخر به هزینه و فراهم کردن بسترهای متفاوتی لازم است. از آنجا که در فصل بودجه ریزی قرار داریم و باید منابع مالی یک سال آینده نهاد تاثیرگذاری چون صداوسیما فراهم شود، بایستی برای این منظور، بخش و نگاهی ویژه به آن داشتهباشیم تا بتوانیم از این ابزار هم در تولید آثار فاخر برای داخل و هم برای تولید محتواهای تاثیرگذار بینالمللی استفاده کنیم. با توجه به این که صداوسیما ابزار قدرتمندی برای کشورهاست و هر قدر رسانههای ما قویتر باشند محتوای غنی تری خواهند داشت، قاعدتا زمانی که ما بخواهیم توجه ویژهای در فصل بودجهریزی به آن داشته باشیم، رسانههای بیگانه اعم از معاند و مخالف قاعدتا به صورت هماهنگ تر روی این موضوع تمرکز میکنند و سعی دارند با یک فضاسازی رسانهای، اوضاع داخلی را متشنج کنند تا نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر این فضاسازی رسانهای قرار بگیرند. آنها تلاش دارند تا بتوانند حتی اندک مبلغی از این نگاه ویژه و مقداری از این توجه خاص را منحرف کنند. رسانه ابزاری قدرتمند است، که در نظام بینالملل تاثیر خواهدگذاشت.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد