به گزارش جام جم آنلاین همدان و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی همدان، مهدی حیدری در جلسه کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر که با حضور رئیس پلیس راهور شهرستان و انجمن مراکز معاینه فنی استان همدان برگزار شد، افزود: اگرچه زحمات زیادی توسط شهرداری و پلیس راهور برای تسهیل در ترافیک شهر صورت گرفته اما کافی نبوده و ترافیک به معضل کنونی شهر تبدیل شده است.
حیدری با انتقاد از اینکه مباحث کنترل آلودگی و آلایندهها رعایت نمیشود، اضافه کرد: در حال حاضر ترافیک سنگین به مولفههای مهم حیاتی افراد شامل زمان، سرمایه مالی و جان مردم و در کنار آن هوای شهر آسیب میزند و در بحث ایمنی هم جان مردم در مخاطره است.
وی اضافه کرد: هوایی که موهبت الهی است نیز در اثر بیتوجهی به مباحث فنی از بین میرود به گونهای که با بیتدبیری در امر ترافیک شاهد آلودگی هوا هم هستیم.
این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه همدان در گذشته تشدید ترافیک نداشته است، اظهار داشت: از یک سو ورود روزانه ۴۰ تا ۵۰ دستگاه خودروی جدید به استان و از سوی دیگر به دلیل عدم اسقاط و خروج خودروهای فرسوده بر افزایش ترافیک دامن زدهایم و این چه تدبیری است که روزانه خودروی جدید وارد شده و پلاک میشود بدون اینکه خودروی فرسوده از رده خارج شود؟
حیدری با انتقاد از اینکه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بحث فرهنگ سازی و آموزشهای ترافیکی را رها کرده و به مباحث دیگری پرداخته است، گفت: معضلات حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری در صورتی که حمایت شود بسیاری از مشکلات آن حل میشود، متاسفانه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری به جای اینکه پشتیبان حمل و نقل عمومی باشد منابع مالی آن برای مباحث جاری هزینه می شود و این روش ترافیک شهر را تشدید میکند.
مهدی حیدری با انتقاد از تردد خودروهای فرسوده افزود : علی رغم اینکه خودروهای فرسوده در آلایندگی شهر تاثیر دارند؛ چرا باید به این خودروها سوخت تخصیص داده شود ؟ خروج این خودروها از رده یا کنترل آلایندگی آنها امری ضروری است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان همچنین از عدم اتصال دوربین های ثبت تخلف و کنترل ترافیک شهری به پایگاه سیمفا، اظهار داشت: طرح ترافیک امروز شهر همدان مربوط به دهههای گذشته است و جوابگوی ترافیک کنونی نیست و ما نباید منتظر اقدام دیگران برای کاهش ترافیک باشیم لازم است تمامی مسئولین ذیربط در کنار هم با هم افزایی و وفاق در راستای رفع ترافیک شهر همدان اقدام کنند.
وی تاکید کرد : مدیریت شهری باید در حوزه اختیارات خود در خصوص موانع ترافیکی وارد شود و یکی از رویکردهای مهم آن توجه ویژه به بودجه بخش حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری باشد.
به گفته حیدری یکی از مباحث ریشهای ترافیک شهر همدان کمبود فضا و تراکم زیاد است که در این راستا باید به سمت گسترش و توسعه شهر حرکت کرده و یکی از راهکارهای آن شهرک سازی است.
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان بر افزایش کنترل سلامت خودروهای حمل و نقل عمومی و خصوصی تاکید کرد و گفت: سیاست جامع رویکرد ترافیکی شهر همدان را باید برای بودجه سال ۱۴۰۲ تعریف کرده و در ساماندهی ترافیکی به صورت متمرکز و نتیجهبخش باید عمل کنیم و گامهای مثبتی برداریم.
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان: ضرورت ساماندهی پارک حاشیه شهر
رئیس پلیس راهور شهرستان همدان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات ترافیکی شهر همدان گفت: حدود 80 درصد سفرهای درون شهری مربوط به خودروهای تک سرنشین است و باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.
سرهنگ فرخ جمالی بر ساماندهی پارک حاشیه شهر تاکید کرد و اظهار داشت: ترافیک سنگین، یکی از دلایل عدم استقبال مردم از اتوبوسهای حمل و نقل عمومی است و در این راستا میطلبد طرح بی آر تی اجرایی شود.
وی فرهنگ و آموزشهای ترافیکی را حائز اهمیت دانست و گفت: در امر فرهنگ سازی توجه به این مود حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه امروزه باید به سمت کنترل ترافیک توسط دوربین های هوشمند حرکت کرد، افزود: می توان گفت تا حدودی معضل ترافیک شهر با محدودیتهای ترافیکی حل کرد بر این اساس این مهم باید اجرایی شود.
رحیمی رئیس انجمن مراکز معاینه فنی استان همدان نیز در این جلسه یکی از دلایل وجود خودروهای فرسوده را ضعف اقتصادی برشمرد و گفت: عدم تعویض کپسولهای گازی خودروها به دلیل ضعفی اقتصادی است که اکثرا توانایی مالی تعویض کپسول را ندارند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد