طرح‌های حمایتی تولید و پخش استریم محصولات سینمایی در پلتفرم‌های اینترنتی، گام تازه صنعت سینمای هنگ‌کنگ برای حمایت و ارتقای سینمای بومی و مقابله با تهدید و هجوم بلاک‌باسترهای هالیوودی در این کشور است.
کد خبر: ۱۳۹۳۶۷۴
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه

مسئولان رسمی و هنری در این رابطه خبر از دو طرح مهم سینمایی برای دو سال پیش‌رو ارائه کرده‌اند که یکی اختصاص به تولیدات داخلی دارد و دیگری مختص همکاری‌های مشترک بین‌المللی با کشورهای همسایه و بقیه نقاط جهان است. در هر دو بخش، فیلم‌هایی که تهیه و تولید می‌شوند انحصارا در شبکه‌های دیجیتالی استریم پخش می‌گردند و از نمایش عمومی‌شان در سالن‌های سینما خبری نخواهد بود. بنیاد گسترش فیلم هنگ‌کنگ که نهادی دولتی است و البته همکاری‌های نزدیک با بخش خصوصی دارد، طرح‌های فوق را با یاری اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم هنگ‌کنگ به مورد اجرا خواهد گذاشت.

تحلیلگران سینمایی ابتکار تازه مسئولان رسمی را ناشی از گسترش دامنه فعالیت‌های پلتفرم‌های اینترنتی و استقبال عمومی مردم آسیای دور از این گونه فعالیت‌ها می‌دانند و عقیده دارند صنعت سینمای هنگ‌کنگ و دست‌اندرکاران دولتی و خصوصی آن، می‌خواهند در این بازار هم فعالیت زیادی داشته باشند تا از رقبای خود عقب نمانند.

همین تحلیلگران به این نکته مهم اشاره می‌کنند که به دلایلی نامعلوم تا پیش از این، مسئولان رسمی موضعی منفی نسبت به تولید و پخش استریم محصولات سینمایی داشتند و با اصرار زیاد، کار در این زمینه را رد و طرد کرده بودند. براساس طرح جدید، تولید محصولات مشترک سینمایی در وهله اول اختصاص به همکاری با کشورهای همسایه خواهد داشت. در این رابطه، سالانه حداقل هشت فیلم سینمایی تولید و از پلتفرم‌های دیجیتالی پخش خواهد شد.

به میزان نوع استقبال تماشاگران از این فیلم‌ها، مسئولان تصمیم می‌گیرند که برای دوره بعد تعداد بیشتری فیلم را جلوی دوربین ببرند. هر فیلم سینمایی حداقل دومیلیون دلار وام دریافت خواهد کرد. در رابطه با تولیدات مشترک، چند نکته باید مورد توجه هنرمندان هنگ‌کنگی قرار بگیرد.

مهم‌ترین نکته این است که در تولیدات مشترک، یکی از سه عنصر اصلی فیلم یعنی کارگردان، فیلمنامه‌نویس یا تهیه‌کننده حتما باید اصلیت هنگ‌کنگی داشته باشد.

بقیه کادر اصلی سازنده غیرهنگ‌کنگی این محصولات هم حتما باید از بین کسانی انتخاب شوند که از چهره‌های بسیار مطرح صنعت سینمای خود هستند و موفق به دریافت جوایزی از مراسم‌ها و جشنواره‌های معتبر شده باشند و کارهای‌شان در جدول گیشه سینماهای کشورهای‌شان، جزو آثار موفق و پرفروش بوده باشد.

شرط دوم همکاری‌های مشترک این است که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد رقم هزینه‌های تولید فیلم‌ها باید در داخل هنگ‌کنگ خرج شود و شرط سوم بر این موضوع دلالت دارد که حداقل ۷۰ درصد از عوامل و کادر تولید فیلم‌ها باید از بین اهالی صنعت سینمای هنگ‌ کنگ انتخاب و دعوت به کار شوند.

درحالی‌که هدف اصلی دو طرح تازه هنگ‌کنگ حمایت از صنعت سینمای بومی عنوان شده، مقابله با محصولات پرسروصدای هالیوودی از هدف‌های اصلی و عمده آن اعلام شده است.

به گفته مقامات داخلی، تولیدات تلویزیونی و سینمایی استریم آمریکایی این روزها در سطح وسیعی تولید و به سمت همه کشورهای دنیا و ازجمله آسیای دور فرستاده می‌شوند.

پخش اینترنتی این محصولات، فضا را برای گسترش کلان آنها فراهم کرده و معمولا دولت‌ها و حکومت‌ها نمی‌توانند با این هجوم مقابله مستقیم داشته باشند. باور عمومی در هنگ‌کنگ این است که طرح‌های استریم جدید می‌تواند انرژی تازه‌ای به صنعت سینمای داخلی برای مبارزه با تولیدات هالیوودی بدهد./ اسکرین اینترنشنال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها