تشدید جدال بر سر کابینه نتانیاهو

دارالمجانین صهیونیست‌ها

تشکیل کابینه توسط نتانیاهو و متحدانش در جریان دست راستی قدرت در تل‌آویو، تبدیل به یک معمای کور برای ساکنان اراضی اشغالی شده است. اکثر تحلیلگران معتقدند حضور نتانیاهو درمسند قدرت نه‌فقط منجر به خروج تل‌آویو از بن‌بست سیاسی ــ امنیتی نخواهد شد، بلکه وضعیت به‌مراتب سخت‌تری را برای این رژیم جعلی ایجاد خواهد کرد. هم‌اکنون این مسأله، خود را در روند چینش کابینه توسط نتانیاهو نشان داده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۳۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین الملل

ترکیب کابینه و تقسیم نقش‌ها و همچنین بودجه خدمات آموزشی، استخدام و موارد دیگر در کانون اختلافات بین طرفین قرار دارد و لذا تاکنون مانع اعلام ترکیب نهایی کابینه به کنست از سوی نتانیاهو شده است. ائتلاف راست سیاسی و مذهبی که در انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی اکثریت را در کنست به دست آورده، همچنان به دلیل بالاگرفتن اختلافات داخلی نتوانسته به جمع‌بندی نهایی برسد و مراسم تحلیف را برگزار کند. ائتلاف مذکور متشکل از حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، حزب صهیونیسم مذهبی به رهبری بزالل اسموتریچ، حزب سفاردی ــ حریدی «شاس» به رهبری اریه درعی، حزب اشکنازی ــ حریدی «یهودیت تورات» به رهبری موشه گافنی و حزب نوپای قدرت یهود به رهبری ایتامار بن‌گویر است.

بن‌بست در مذاکرات صهیونیست‌ها

در واقع انتصاب رئیس کنست به علت عدم حمایت بزالل اسموتریچ، رهبر حزب صهیونیسم مذهبی به‌دلیل عدم پیشرفت مذاکرات ائتلافی با لیکود بر سر ترکیب کابینه با مشکل مواجه شده است. از سوی دیگر به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، تیم‌های مذاکره‌کننده لیکود و حزب یهودیت تورات در سایه تنش‌های ایجاد شده با یکدیگر دیدار کردند که با وجود تلاش‌های طرفین برای ایجاد پیشرفت در مسیر مذاکرات، پیشرفت چشمگیری به دست نیامد. موشه گافنی نیز با حمله به لیکود گفته است: «این جلسات برای ما قابل قبول نیست. تاکنون هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده و امیدواریم لیکود تصمیمات جدی‌تری بگیرد و با پاسخ‌هایی به درخواست‌های ما به میز مذاکره باز گردد.»

خشم لاپید از نتانیاهو

جالب این‌که یائیر لاپید، رهبر حزب «یش عتید» پس از آن‌که حزب لیکود و جنبش نژادپرست «نوعام» از گروه‌های مؤتلف با حزب صهیونیسم مذهبی که از حضور در انتخابات اخیر انصراف داده بود، توافق‌نامه‌ای مبنی بر ایجاد یک معاونت با عنوان هویت ملی ــ یهودی در دفتر نخست‌وزیری به ریاست آوی مائوز، رهبر این حزب امضا کردند، واکنش تندی نشان داد. او در واکنش به توافق نتانیاهو با مائوز گفت: «هر روز که می‌گذرد به نظر می‌رسد به‌جای تشکیل یک دولت دست راستی تمام‌عیار، یک دولت مجنون تمام عیار در حال تشکیل است. این واقعیت که نتانیاهو، آوی مائوز، نماینده خاخام تائو را به‌عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری منصوب می‌کند، چیزی جز جنون نیست.» در هر حال، این مواضع نشان می‌دهد بحران داخلی و سیاسی در داخل اراضی اشغالی جدی‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

نتانیاهو دوباره می‌بازد؟

حدود یک‌سال قبل، ناتوانی نتانیاهو در ائتلاف با افرادی مانند بنی گانتز و یائیرلاپید سبب شد در نهایت، مهلت وی برای تشکیل کابینه به پایان برسد و یائیر لاپید، رهبر حزب یش عاتید، مسئولیت تشکیل کابینه را به عهده بگیرد. گرچه رسانه‌های غربی طی روز‌های اخیر روی بودن یا نبودن نتانیاهو در تل‌آویو تمرکز زیادی کرده و سعی دارند میان جریان‌های محافظه‌کار، چپگرا و لیبرال در سرزمین‌های اشغالی تفکیک و تمایزی هدفمند قائل شوند، اما واقعیت این است که بودن یا نبودن نتانیاهو برای ملت‌های مسلمان و کسانی که خواستار آزادی قدس‌شریف از چنگال اشغالگران هستند، حکم یک دغدغه را ندارد. آنچه برای مخاطبان آگاه در منطقه و جهان اسلام اصالت و موضوعیت دارد، بازگشت فلسطینیان به سرزمین مادری خود و آزادی قبله‌گاه اول مسلمانان است. فراتر از آن بودن یا نبودن نتانیاهو تفاوتی در اصل ماجرا، یعنی تزریق بحران‌های مستمر و مزمن در تل‌آویو نخواهد گذاشت. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند هر اتفاقی که در معادلات سیاسی تل‌آویو و چینش ترکیب کابینه رخ دهد، قطعا پازل‌های داخلی ــ امنیتی ــ منطقه‌ای این رژیم را بار دیگر به ضرر صهیونیست‌ها بر هم خواهد ریخت.

جبهه مقاومت آماده است

در منظومه‌گفتمانی و حتی رویکرد عملیاتی جبهه‌مقاومت، این افراد نیستند که به سرزمین‌های اشغالی اصالت می‌دهند، بلکه هر فردی که به عنوان نخست‌وزیر در تل‌آویو ایفای نقش کند به دلیل حضور در یک سرزمین غصب‌شده، کمترین مشروعیتی نداشته و نخواهد داشت. بهتر است یائیرلاپید، نفتالی بنت، آویگدور لیبرمن، بنی‌گانتز و همه کسانی که نام خود را سیاستمدار گذاشته‌اند، این حقیقت محض را درک کنند که با گذشت نزدیک به هفت قرن از اشغال فلسطین، نگاه ارزش‌مدارانه و آرمانی به موضوع مقاومت درنسل اول مبارزان فلسطینی، به‌گونه‌ای کامل و خدشه‌ناپذیر به نسل‌های بعدی انتقال یافته است. اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین میراث شهیدحاج قاسم سلیمانی، تبدیل محورمقاومت به شبکه مقاومت بود. این اقدام در دو جنبه گفتمانی و عملیاتی صورت گرفت. بدون شک شبکه مقاومت در طراحی و پیشبرد اهداف خود، روی تحولات داخلی در تل‌آویو حساب نکرده و نخواهدکرد. فارغ از آنچه مورد اشاره قرار گرفت، شک و شبهه‌ای وجود ندارد که کابینه ائتلافی جدید رژیم‌صهیونیستی (با فرض تشکیل کابینه توسط نتانیاهو) به سبب بحران‌های داخلی و اختلافات عدیده‌ای که میان اعضای این کابینه وجود دارد، بسیار شکننده خواهد بود. بدون‌شک بحران‌های مزمن و موازی ایجاد شده در سرزمین‌های‌اشغالی در هر سه بعد داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به اندازه‌ای عمیق هستند که صهیونیست‌ها نه‌فقط قدرت مواجهه با آنها، بلکه قدرت تجزیه و تحلیل این بحران‌ها را نیز ندارند. بدیهی است در چنین شرایطی شبکه مقاومت فارغ از این‌که چه کسی در مسند نخست‌وزیری صهیونیست‌ها می‌نشیند به حرکت رو به جلوی خود در دفاع از آرمان فلسطین و مواجهه با دشمن اشغالگر ادامه خواهد داد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها