وقتی آلودگی نفس‌ها را حبس می‌کند، چطور باید از سلامت‌مان محافظت کنیم؟

اینجا هوا کم است

title
از هر ۱۰نفر در جهان، ۹نفر در حال تنفس هوای آلوده هستند و به‌همین‌دلیل «آلودگی‌ هوا» از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی در سراسر جهان است.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۱۸
نویسنده مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت

هوای آلوده، از دلایل اصلی مرگ زودرس بوده و سالانه شش‌میلیون نفر در جهان به‌دلیل بروز سکته قلبی یا مغزی یا ابتلا به دیابت و بیماری‌ های تنفسی، جان خود را از دست می‌دهند.

آمار مرگ ناشی از آلودگی‌ هوا، از آمار مرگ ناشی از ابتلا به بیماری ایدز بالاتر است! در این روزها که هوای کلانشهرها به‌ویژه تهران به‌شدت آلوده است، با رعایت نکات زیر به حفظ سلامت خود و اطرافیان‌مان کمک کنیم.

به پیش‌بینی‌ها دقت کنید: هر روز از وضعیت هوای شهر خود از طریق مرکز کنترل آلودگی هوا یا اخبار آگاه شوید. این کار کمک می‌کند تا در فضای باز قرار نگرفته یا در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید. 

درزها را ببندید: پنجره‌های خانه را بسته نگه‌‌دارید. برای تعویض هوا از بخور گرم، همراه با چند قطره اکالیپتوس یا عصاره نعناع استفاده کنید. اگر میزان آلودگی هوا در حد هشدار است از فیلتر هوا در منزل کمک بگیرید. 

تحرک اضافی ممنوع: هرچه میزان تحرک بدنی بیشتر باشد، میزان اکسیژن موردنیاز بدن افزایش می‌یابد اما در هوای آلوده، پایین‌بودن میزان اکسیژن موجود در هوای تنفسی باعث تنگی‌ نفس، کاهش میزان اکسیژن‌رسانی به قلب و ریه‌ها شده و خطر سکته قلبی و مغزی افزایش می‌یابد. توجه به این نکته درصورتی‌که شما یا یکی از اعضای خانواده دچار بیماری قلبی یا تنفسی هستید، بسیار مهم است. کاهش تحرک بدنی شامل پیاده‌روی در فضای باز، استفاده از دستگاه‌های ورزشی موجود در پارک‌ها، دویدن و دوچرخه‌سواری در فضای باز است. 

به چشم‌ها برسید: یکی از اندام‌های حساس به آلودگی‌ هوا، چشم‌ها هستند. این آسیب به‌صورت سرخی، تورم، خارش، آبریزش از چشم، قی چشم و خشکی دیده می‌شود. در روزهای آلوده، پس از رسیدن به محل کار یا منزل، صورت را بشویید. داخل مشت دست آب ولرم پر کنید و داخل آن پلک بزنید. استفاده از قطره استریل چشمی و اشک مصنوعی ــ در صورت احساس خشکی ــ باعث برطرف شدن آلودگی‌های واردشده به چشم می‌شود. 

ویتامین‌ها را بغل کنید: در زمان آلودگی هوا، خطر ایجاد رادیکال‌های آزاد ـ عامل ایجاد سرطان ‌ـ در بدن افزایش می‌یابد. برای ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد ایجادشده، مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین، به‌ویژه ویتامینC را افزایش دهید. به این دلیل که ویتامین‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌ای هستند. انواع مرکبات، سبزی‌های پهن‌برگ و سیب‌زمینی سرشار از ویتامینC هستند. 

غذا را کنترل کنید: در روزهای آلوده ـ البته بهتر است همیشه رعایت کنید ــ مصرف غذاها، نوشیدنی‌ها و تنقلات چرب و شیرین ـ با افزودنی شیرین‌کننده ـ را متوقف کنید. آب بنوشید. داخل آب حلقه‌های لیموترش و نعنا اضافه کنید. غذا را سبک میل کنید. حتما هر روز باید یک‌بار اجابت مزاج داشته باشید تا سموم از بدن دفع شوند. با نوشیدن آب، سعی کنید کلیه‌ها فعال را نگه‌دارید تا از این طریق نیز سموم از بدن خارج شوند. 

ملاقات با پزشک: در صورت بروز مشکلات قلبی، تنفسی، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، مشکلات بینایی و ... به پزشک مراجعه کنید.

منابع: edf.org، .fresnostatenews.com

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها