در روزهای اخیر و پس از برخی فعالیت‌های گروه تروریستی داعش که با عملیات موفق دولت طالبان ناکام ماند، روسیه نسبت به فعالیت گروه تروریستی داعش در بخش‌هایی از افغانستان به‌ویژه در شمال این کشور هشدار داد.
کد خبر: ۱۳۸۷۴۲۸
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

ضمیر کابلوف، نماینده ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که فعالیت گروه تروریستی داعش در مناطق شمالی افغانستان نگران‌کننده است.
این مقام ارشد روس گفت: «نگرانی خاص ما ناشی از باقی ماندن و نفوذ داعش در مناطق شمالی افغانستان هم‌مرز با شرکای آسیای مرکزی روسیه است.»

این همان نکته‌ای است که رهبر انقلاب اسلامی حدود پنج سال قبل نسبت به آن هشدار داده و فرمودند: همان دست‌هایی که با ایجاد داعش، آن را ابزاری برای ظلم و جنایت علیه مردم در سوریه و عراق قرار داد، امروز پس از شکست در آن مناطق به‌دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند. بروز این توطئه را از زمان خروج آمریکا از افغانستان به‌روشنی شاهد هستیم و تروریست‌های داعش تاکنون جمع زیادی از مردم افعانستان را ترور کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد دولت طالبان که تا چندی قبل مدعی بود داعش در افغانستان حضور فیزیکی ندارد و تهدید نیست در هفته‌های اخیر جدیت بیشتری در پیگیری و مقابله با اعضای گروه داعش دارد و اداره اطلاعات دولت موقت طالبان اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عبدالمالک، مسئول و تامین‌کننده مالی داعش از کشور‌های اروپایی را در ولایت کنر بازداشت کرده است. براساس این اطلاعیه، این عضو ارشد داعش ساکن شهرستان مانوگی ولایت کنر است که طی عملیات ویژه‌ای بازداشت شد. چند روز قبل نیز منابع خبری در هرات گزارش داده‌اند که نیرو‌های اداره اطلاعات طالبان در هرات طی عملیاتی مخفیگاه داعش را در ناحیه ۱۲ این شهر شناسایی و منهدم کرده‌اند.

یک منبع معتبر در گفتگو با رسانه‌های محلی گفته است که در نتیجه این عملیات مخفیگاه داعش منهدم و پنج عضو گروه تروریستی داعش نیز به هلاکت رسیده‌اند.
ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیرو‌های این گروه با اجرای عملیاتی در ناحیه پانزدهم شهر کابل، یک مخفیگاه داعش را منهدم کرده‌اند.

وی در رشته توییتی نوشته است که این افراد اعضای یک شبکه مهم بودند که در انفجار‌های کوچک در شهر کابل دست داشتند و می‌خواستند فعالیت‌های تخریبی گسترده‌ای را انجام دهند.
این درحالی‌است که گروه داعش اخیرا در ولایت هرات فعال شده و در تازه‌ترین مورد به خودروی حامل کارمندان لشکر الفاروق طالبان در این شهر نیز حمله کردند.

​​​​​​​ساخته دست آمریکا

با اعترافات مقامات رسمی آمریکا، درحال‌حاضر دیگر هیچ‌کس نسبت به این موضوع که داعش ساخته و پرداخته آمریکایی‌ها و متحدانش در منطقه است، شکی ندارد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا همتای قبلی خود در کاخ‌سفید را به تاسیس داعش متهم کرد و گفت که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در ایجاد داعش برای تحقق اهداف آمریکا از طریق ابزار‌های غیرمستقیم دست داشته است.

آمریکایی‌ها که کارکرد داعش در سوریه را پایان‌یافته می‌دانستند، از یک‌سو باید به دنبال یک بستر جدید برای این گروه تروریستی می‌بودند تا از انتقال آن‌ها به کشور‌های اروپایی و غربی جلوگیری و از سوی دیگر اهداف خود را در بخش‌های دیگر خاورمیانه تأمین کنند.

بررسی نقشه منطقه نشان می‌داد که افغانستان از این حیث جزو بهترین مناطق به شمار می‌رود، چراکه از یک‌سو با ایران هم‌مرز است و از سوی دیگر با چین به‌عنوان رقیب استراتژیک اول آمریکا در جهان مجاورت دارد و می‌تواند خلأ حضور آمریکا در شرق آسیا را پر کند.

واقعیت این است که گرچه خروج آمریکا از افغانستان با رسوایی زیادی برای این کشور همراه بود، اما مقامات کاخ‌سفید نمی‌خواهند ابتکار عمل را در این کشور از دست بدهند لذا از سیاست قدیمی برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان از طریق ابزار‌های غیرمستقیم و به‌کارگیری گروه‌های تروریستی و ایجاد فتنه و بحران‌های داخلی در این کشور استفاده می‌کنند. ماهیت اقدامات تروریستی اخیر و هدف‌قراردادن گروه‌های خاص در افغانستان نشان‌دهنده گستردگی و خطرات این توطئه است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها