نخست‌وزیر انگلیس در فاصله کمتر از شش هفته پس از شروع مسئولیتش، مجبور شده اولین عقب‌نشینی بزرگ خود را انجام دهد و این روزها در حال تلاش برای عبور از بحرانی است که این شکست برایش ایجاد کرده است. لیز تراس که با طرح مالیاتی‌اش باعث آشفتگی بازار انگلیس و کاهش شدید ارزش پوند شد، چند روز قبل ضمن عقب‌نشینی از طرح اقتصادی خود، وزیر دارایی دولت را نیز برکنار کرد.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۷۳
نویسنده علی یاری - گروه بین‌الملل
این عقب‌نشینی در حالی صورت گرفت که از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران تاکید کرده بودند که طرح اقتصادی دولت جدید انگلیس بر مشکلات اقتصادی این کشور می‌افزاید. بسیاری از مقامات کشور‌های همسو با انگلیس نیز نسبت به این سیاست‌ها هشدار داده بودند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز‌های گذشته نسبت به این طرح واکنش نشان داد و طرح اقتصادی اولیه لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس را که به کاهش شدید ارزش پوند منجر شده است، اشتباه دانست. بایدن گفت که طرح اقتصادی نخست‌وزیر انگلیس می‌تواند اوضاع اقتصادی این کشور را از آنچه هست بدتر کند. برونو لو ماری، وزیر اقتصاد فرانسه نیز روز جمعه با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس گفت که نگران آشفتگی‌های مالی این کشور است.

امیدواری به استعفای تراس

گرچه لیز تراس با پذیرش اشتباه در زمینه این طرح دست به اصلاحاتی زده، اما این مسأله باعث نشد که مشکلات تراس پایان یابد. چرخش‌های متعدد و اشتباهات نخست‌وزیر انگلیس در چند هفته گذشته، بسیاری از همکاران تراس را دچار تردید کرده که آیا او می‌تواند موفق شود یا خیر و بر همین اساس خیلی از اعضای حزب محافظه‌کار امیدوارند نخست‌وزیر خودش کناره‌گیری کند.

یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس در گفتگو با بی‌بی‌سی می‌گوید اقدامات لیز تراس برای این که تمام تقصیرات را به گردن وزیر دارایی قبلی بیندازد، مثمرثمر نخواهد بود. همچنین در روز‌های گذشته حداقل سه عضو حزب محافظه‌کار، علنا از تراس خواسته‌اند از سمتش استعفا دهد.

به گزارش راشا تودی، کریسپین بلانت در این زمینه گفته، فکر نمی‌کند تراس بتواند از پس بحران اقتصادی فعلی انگلیس بربیاید. پس از او اندرو بریجن، دومین قانون‌گذاری بود که با نخست‌وزیری لیز تراس مخالفت کرده و گفت: «کشور ما، مردمش و حزب ما لیاقت فرد بهتری را دارند.»
پس از این دو نفر، جیمی والیس، قانون‌گذار مناطق بریجند و پورتکراول از این مسأله اظهار تاسف کرد که لیز تراس «اعتبار اقتصادی انگلیس را تضعیف کرده و به حزب محافظه‌کار به طرزی غیرقابل ترمیم آسیب وارد کرده است.»

والیس استدلال کرد: در صورتی که محافظه‌کاران اکنون از شر لیز تراس خلاص شوند، فرصتی برای مبارزه در انتخابات سراسری بعدی به‌دست خواهند آورد.

تراس: تند رفتیم، اما استعفا نمی‌دهم.

اما دیروز لیز تراس، آب پاکی را روی دست منتقدانش ریخت و ضمن پذیرش اشتباه بودن سیاست‌های اقتصادی دولتش، تاکید کرد که استعفایی در کار نخواهد بود و او به فعالیتش ادامه خواهد داد.
نخست‌وزیر انگلیس به بی‌بی‌سی گفت: من می‌خواهم مسئولیت کارهایم را بپذیرم و اعلام کنم که به‌دلیل اشتباهاتی که رخ داده، متاسفم.

وی افزود: من می‌خواستم اقدامی انجام دهم و به‌این ترتیب به مردمی که از طریق قبض‌های انرژی با مسأله مالیات‌های سنگین دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمک کنم، اما بیش از اندازه تند رفتیم.
لیز تراس در مورد تاثیر سیاست‌هایش گفت: متوجه هستم که این موضوع برای خانواده‌ها در سراسر این کشور بسیار دشوار بوده و هر آنچه که بتوانیم برای کمک به آن‌ها انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: من در سمت خودم می‌مانم، زیرا برای پیروزی این کشورر انتخاب شدم و این چیزی است که من نسبت به آن مصمم هستم.

جرمی هانت نیز که بعد از برکناری کوارتنگ از وزارت دارایی به‌جای او منصوب شده است در روز‌های گذشته با اشتباه خواندن سیاست‌های قبلی درباره مالیات گفته این یک اشتباه است که ما به‌دنبال گرفتن تصمیمات دشوار همگانی بر سر مالیات و هزینه‌ها برویم با این هدف که میزان مالیات پرداختی افراد بسیار ثروتمند را کاهش دهیم.

هانت قول داده که پس از هفته‌ها آشفتگی در بازارها، اطمینان و قابلیت پیش‌بینی را به امور مالی بازگرداند.
هانت در پاسخ به این سؤال که آیا باید انتخاباتی سراسری برگزار شود، گفت: کمتر از پنج هفته از نخست‌وزیری خانم تراس می‌گذرد و آنچه کشور اکنون می‌خواهد ثبات است.

غوغا در حزب محافظه‌کار

با وجود این‌که نخست‌وزیر انگلیس و وزیر دارایی جدیدش، با امیدواری نسبت به آینده صحبت کرده و تاکید کرده‌اند که اصلا به تغییر دولت نمی‌اندیشند، اما برخی اخبار نشان می‌دهد که همکاران آن‌ها در حزب محافظه‌کار، طور دیگری می‌اندیشند. بسیاری از نمایندگان حزب محافظه‌کار به این نتیجه رسیدند که جابه‌جایی یک وزیر مشکلی را حل نمی‌کند و تنها تغییر کامل دولت می‌تواند به این آشفتگی پایان دهد. برخی رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که برخی محافظه‌کاران عالیرتبه احتمالا رسما خواستار استعفای تراس خواهند شد.
نظرسنجی‌ها نیز می‌تواند عزم منتقدان تراس را تقویت کند، چرا که نتایج نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده سقوط آزاد محافظه‌کاران است. از زمان روی کار آمدن تراس، حزب کارگر به‌طور پیوسته برتری خود را افزایش داده است و در نظرسنجی جدیدی که چند روز قبل انجام شد، حزب کارگر ۲۸ درصد از حزب حاکم پیشی گرفت و اگر اکنون انتخابات جدید برگزار می‌شد، حزب کارگر می‌توانست محافظه‌کاران را شکست دهد.
نتایج نظرسنجی شرکت تحقیقاتی اپینیوم نیز نشان می‌دهد که تراس با گذشت حدود یک ماه از فعالیتش، پایین‌ترین میزان محبوبیت را در میان تمامی نخست‌وزیر‌های این کشور دارد.

روزنامه تاگس شاو آلمان در مطلبی تاکید کرد اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند، به‌زودی شرایط برای تراس سخت‌تر خواهد شد. دیلی‌میل نیز با انتشار مطلبی تاکید کرد که غوغایی در حزب محافظه‌کار وجود دارد. به گزارش گاردین، بیش از ۱۰۰نامه عدم اعتماد از سوی نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار علیه لیز تراس ثبت شده که علنی نشده‌اند.

این موج، یادآور وضعیتی است که برای بوریس جانسون پیش آمده و استعفای او از نخست‌وزیری را در پی داشت و این سؤال را ایجاد کرده که آیا لیز تراس کوتاه‌ترین دوران نخست‌وزیری تاریخ بریتانیا را به نام خود ثبت می‌کند؟ او در اواسط شهریورماه به نخست‌وزیری رسید، اما در همین دوران کوتاه دولتش با جنجال‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده و به همین دلیل، در روز‌های گذشته بسیاری از نشریات در تیتر‌های خود این پرسش را مطرح کردند.

قوانینی وجود دارند که براساس آن‌ها لیز تراس می‌تواند تا یک‌سال در نخست‌وزیری باقی بماند، اما جوفری کلیفتون ــ براون، رئیس کمیته ۱۹۲۲ در پارلمان انگلیس به بی‌بی‌سی گفت: اگر اکثریت بزرگی از اعضای حزب محافظه‌کار برکناری لیز تراس را بخواهند، این قوانین می‌توانند تغییر کنند. اگر تراس برکنار شود، بریتانیا به‌زودی پنجمین نخست‌وزیر خود را در شش سال گذشته خواهد داشت.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها