چگونه هزینه های سفر را بهینه و اقتصادی مدیریت کنیم؟

سفر کردن، علاوه بر این‌که هیجان و علاقه نیاز دارد، پول هم می‌خواهد. بدون پول، سفر کردن سخت است. اما غیر ممکن نیست.
سفر کردن، علاوه بر این‌که هیجان و علاقه نیاز دارد، پول هم می‌خواهد. بدون پول، سفر کردن سخت است. اما غیر ممکن نیست.
کد خبر: ۱۳۸۲۵۵۸

 بسیارند گردشگرانی که با پول خیلی کم، رنج سفر به نقاط مختلف ایران و جهان را بر خود هموار کرده و اتفاقا در فهرست گردشگران مطرح کشور خود شدند.

مثل هیچهایکرها یا کسانی که رایگان سوار هستند. یا کوله پشتی گردها که حاضرند هر جایی استراحت کرده و با غذای کم، مسافت‌های زیادی را طی کنند و مقصدهای گردشگری ناب و خاص را تماشا کنند. به هر حال، برنامه ریزی سفر، بخشی از داستان سفر است. سفر خوب، برنامه‌ریزی خوب می طلبد و بخش مهمی از یک برنامه‌ریزی درست، اختصاص صحیح بودجه است.

اقتصاد را همه می‌فهمند!

به قول دکتر جیم استنفورد، نویسنده کتاب: اقتصاد به زبان خودمان، چرا اقتصاددان‌ها دروغ می‌گویند (نشر اختران)، اقتصاد، داستانی است که مبانی آن را، بچه ۷ ساله تا کهنسالان، به خوبی متوجه می‌شوند و هر کس به اندازه سواد و دانش خود، اقتصاد را می‌فهمد. بچه ۷ ساله می‌فهمد که اگر ۱۰۰۰ تومان داشته باشد، نمی‌تواند کالای ۲۰۰۰ تومانی بخرد. این نیاز به تحصیل آکادمیک و مطالعه کتاب‌های اقتصاد خرد و کلان ندارد. این درک اقتصادی را جامعه و فرهنگ، به ما تحمیل و القا می‌کند و دانش عمومی است.

وقتی قصد سفر گروهی با بليط هواپيما به فلان نقطه کشور یا جهان دارید و می‌توانید به جای هتل ۴ تا ۵ ستاره در خانه‌های لوکس یا معمولی اقامت کرد و میلیون‌ها تومان صرفه‌جویی کرد، چرا بودجه سفر را اختصاص به خوابیدن در هتل‌های لوکس کرد که نه امکان پخت و پز دارید نه اتاق بزرگ؟

لذا مسائل روزمره سبک زندگی در اقتصاد را همه متوجه می‌شوند. بنابراین، بایستی اقتصادی زندگی کرد. اقتصادی زندگی کردن به معنی خسیس بودن یا بد زندگی کردن نیست. به معنای اختصاص هزینه درست برای کالا و خدمات مورد نیاز است. وقتی شما نیازی ندارید که سفر تهران به اصفهان را با هواپیمای انجام دهید و ظرف چند ساعت با یک چندم قیمت، با قطار به اصفهان می‌رسید، چرا چند میلیون تومان بودجه سفر را برای سفر هوایی یک ساعته اختصاص دهید؟

مبانی معمولی اقتصاد را همگان متوجه می‌شوند. همه دوست دارند پول کمی برای دریافت خدمات حداکثری پرداخت کنند. همه دوست دارند چانه بزنند و تخفیف بگیریند. همه دوست دارند مجانی یا کم هزینه سفر کنند یا کم هزینه در خارج از کشور تحصیل کنند.

همه این‌ها، نیاز به فکر و برنامه‌ریزی دارد. همه تحصیل مجانی در خارج از کشور، همه کم هزینه سفر کردن و خوش‌گذرانی با پول کم یا با یک چندم قیمتی که پولدارها سفر می‌کنند. در ادامه، نکاتی برای مدیریت هزینه سفر ارائه می‌شود.

چگونه هزینه های سفر را بهینه و اقتصادی مدیریت کنیم؟

محل اقامت در سفر را جدی بگیریم

شما می‌دانید که محل اقامت، یکی از مهم‌ترین مسائل در سفر انفرادی یا گروهی است. این‌که شما در چه مکانی مستقر می‌شوید، چه هزینه‌ای بابت هر شب اقامت باید پرداخت کنید و چه خدماتی دریافت می‌کنید، در برنامه‌ریزی سفر شما موثر است.

برای مقرون به صرفه سفر کردن، بایستی پیش از عزیمت به مقصد، محل اقامت را مشخص کنید. رزرواسیون محل اقامت پیش ازعزیمت به سمت مقصد، استرس شما را کاهش داده و می‌توانید سر فرصت، بهترین محل را با بهترین قیمت اجاره کنید. خواه هاستل باشد، خواه اتاق، خواه سوئیت، خواه خانه دوبلکس یا تریپلکس.

برای رزرواسیون محل اقامت در نقاط مختلف ایران و جهان، به بخش رزرواسیون سایت سفرمارکت مراجعه کنید تا بهترین قیمت‌ها را برای گذران یک سفر خوب و دلپذیر، در اختیار داشته باشید.

با هاستل ها و متل‌ها و خانه‌های اجاره‌ای روزانه یا هفتگی در شهرهای مختلف ایران و جهان آشنا شوید. گاها هزینه اقامت شما در صورتی‌که گروهی سفر می‌کنید، می‌تواند تا ۵۰ درصد کل هزینه‌های سفر شما را به خود اختصاص داد. مدیریت هزینه اقامت، سفری شادمان‌تر و جذاب‌تر را برای شما رقم می‌زند تا بتوانید بیش‌تر خرید کنید و از مقصدهای گردشگری در سفر، لذت حداکثری ببرید.

سعی کنید در رزرو محل اقامت در شهری در خارج از کشور، محل اقامت شما نزدیک به مقصدهای گردشگری و شکم‌گردی و تفریحی باشد. به مرکز شهر نزدیک باشد تا شما را از سوار شدن اتوبوس و مترو و تاکسی بی‌نیاز کرده و دسترسی خوبی به مراکز خرید و بهداشتی و درمانی و گردشگری هم داشته باشید. این اطلاعات را تور لیدرها و سایت‌های گردشگری، در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

اولویت‌های سفر خود را مشخص کنید

چه به صورت کاری/ماموریتی سفر می‌کنید چه گروهی سفر می‌کنید چه با خودرو شخصی سفر می‌کنید و چه با فرست کلاس فلان ایرلاین داخلی یا خارجی سفر می‌کنید، حتما اولویت‌های سفر را پیش از عزیمت به مقصد مشخص کنید. اگر اولویت شما در سفر به فلان شهر ایران یا جهان، بازدید از گالری‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌های فصلی و پاساژها و یا مقصدهای توریستی تاریخی است، این‌ها را پیش از سفر برنامه‌ریزی کنید. آدرس آن‌ها را مشخص کرده و هزینه بازدید از هریک را استعلام کنید و بودجه مربوط به این اولویت‌ها را از بودجه سفر جدا کنید.

اگر اولویت‌شما کافه گردی و رستوران‌گردی و اسپا گردی است، بودجه این اولویت‌های سفر را از کل بودجه سفر، جدا کنید. با این کار، شما طبق برنامه و علاقه خود، اولویت‌های سفر را مشخص کرده و بودجه لازم را با تلورانسی معقول، در نظر گرفته‌اید و اگر سفر خوشی برای شما رقم نخورد، حداقل اولویت‌های مورد نظر شما اجابت شده است.

برای افرادی که فشن بلاگر یا توریسم بلاگر یا فود بلاگر هستند، اولویت‌های سفر با کوله‌پشتی گرد فرق دارد. اولویت‌های سفر خود را با اولویت‌های سفر همسفران تطبیق دهید تا در سفر، به اکثریت خوش بگذرد. مخصوصا اگر با کودکان و نوجوانان سفر می‌کنید.

چگونه هزینه های سفر را بهینه و اقتصادی مدیریت کنیم؟

غذای خوب بخورید!

به قول کتاب: چگونه سرمایه داری، گرسنگی و چاقی می‌آفریند، سعی کنید در سفر به نقاط مختلف ایران و جهان، از آشغال خوری پرهیز کنید! بخشی از بودجه سفر گردشگران، صرف آشغال خوری می‌شود. غذاهای بی کیفیت خیابانی، نوشیدنی‌های گاز دار پر شکر، غذاهای فرآوری شده پر نمک که جز دیابت و فشارخون، ماحصلی برای مصرف کننده ندارد.

سعی کنید غذاهای مورد علاقه خود در شهر مقصد را فهرست بندی کرده و اگر مقصد شما، غذای محبوب شما را ندارد، روش‌هایی برای تامین مواد اولیه و درست کردن غذای مورد علاقه خود، پیدا کنید. اقامت در خانه‌های اجاره‌ای که امکان پخت و پز دارید، از کیش تا تا تفلیس، از استانبول تا برلین، همه و همه فرصت‌هایی برای پخت و پز غذای تمییز باب میل با هزینه کم است.

پولی که قصد دارید صرف تناول غذاهای کم کیفیت یا بی کیفیت در رستوران‌های پرطمطراق ایران و جهان کنید، صرف غذای تمییز مناسب مقوی خانگی کنید تا بودجه سفر شما، به جیب غذاکده‌های صرفا شیک و الکی معروف نرود و لذت بیش‌تری از بودجه سفر خود ببرید.

 

وسیله سفر را دریابید!

در روزگاری که بنزین قرار است گران شود و دلار بالای 30 هزار تومان تثبیت شده است و هر سال شاهد افزایش قیمت حمل و نقل در داخل و خارج از کشور هستیم، ابزار عزیمت شما به دیار مقصد، اهمیت فراوانی دارد و بخشی از بودجه سفر را به خود اختصاص می‌دهد.

اگر قصد دارید تا هزینه را مدیریت کنید و سفری اقتصادی و مقرون به صرفه داشته باشید، بهترین وسیله سفر، الزاما ارزان‌ترین و مناسب‌ترین ابزار سفر شما به شهر مقصد نیست. اگر مسیری را باید با هواپیما طی کنید و ۳۰ درصد کل بودجه سفر شما را درگیر می‌کند، بهتر است به دنبال روش‌های جایگزین باشید. قطار و اتوبوس VIP که بلیط آن را در سفرهای داخلی می‌توانید از سفرمارکت تهیه کنید، انتخاب هوشمندانه‌ای است. بخش قابل توجهی از هزینه های سفر شما را حفظ می‌کند.

در سفر به کشورهای همسایه، همیشه سفر با خودرو شخصی، مقرون به صرفه نیست. از طرفی، سفر با هواپیما در هر فصل سال نیز مقرون به صرفه نیست. شما می‌توانید اگر ساحل‌گرد نیستید، برای سفر ارزان‌تر به ترکیه، آنتالیاگردی را به نیمه دوم سال میلادی موکول کنید. با نصف قیمت سفر هوایی خوبی خواهید داشت. یا اگر قصد سفر زمینی به ترکیه را دارید، مسافت‌های طولانی داخل ترکیه را با هواپیمای داخلی این کشور طی کنید.

خلاصه، در برنامه‌ریزی سفر شما، بایستی مقدمات کار، مبتنی بر مطالعه روی قیمت طیف‌های گوناگون ابزار حمل و نقل باشد. از خودرو شخصی تا هواپیما. همه را باید بررسی کنید. سفری مقرون به صرفه و اقتصادی است که همه جنبه‌ها را بررسی کرده باشد و از شتاب زدگی، پرهیز کند.

چگونه هزینه های سفر را بهینه و اقتصادی مدیریت کنیم؟

 

در بعضی از مسیرهای داخلی، هزینه سفر با هواپیما به منظور طی مسیر بین نقطه A و نقطه B، حدود ۱۰ برابر طی همین مسیر با قطار یا اتوبوس وی آی پی است. تنها تفاوت این است که مدت سفر ۱ یا ۲ ساعته شما به ۵ تا ۷ ساعت افزایش می‌یابد. اما اگر سفر شما با خانواده باشد، میلیون‌ها تومان در بودجه سفر شما صرفه‌جویی خواهد شد.

این میزان صرفه جویی در بودجه سفر را می‌توان در خود شهر مقصد هزینه کرد. جاهای بهتر و بیش‌تری را بازدید کرد، غذاهای مختلف را تست کرد، از سوغات شهر مقصد خرید انجام داد و مدت بیش‌تری را به اقامت در شهر یا کشور مورد نظر اختصاص داد. خلاصه اگر بتوانید بهترین ابزار حمل و نقل و بهترین محل اقامت را با قیمت خوب و مناسب، رزرو کنید، احتمالا تا ۵۰ درصد هزینه سفر را مدیریت کردید و نقش مهمی در مدیریت اقتصادی سفر شما و همسفران گرامی خواهد داشت.

 

تجربه‌های مسافران را بررسی کنید

روزگار اینترنت است! روزگار شبکه‌های اجتماعی است. از شما انتظار می‌رود که پیش از سفر به شهر مورد نظر در داخل یا خارج از کشور، تصاویر و ویدیوهایی که گردشگران از مقصد مورد نظر شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و درباره آن نظر دادند، بررسی کنید. بعضی از سایت‌های مهم گردشگری جهان، کلکسیونی عالی از نظرات و تجربیات گردشگران در استفاده از محل‌های اقامت و رستوران‌ها و مقصدهای گردشگری است.

از این نظرات استفاده کنید. اگر فلان اقامت‌گاه مد نظر شما، سرویس خوبی ندارد و نظرات منفی زیادی دریافت کرده است، ریسک نکنید. از دستور کار، خارج کنید. اگر هزینه حمل ونقل در شهر مورد نظر از فرودگاه به مرکز شهر، قابل توجه است، روش‌های مختلف را چک کنید. عزیمت از فرودگاه به مرکز شهر با اتوبوس و مترو، همواره ارزان‌تر از اجاره خودرو شخصی یا تاکسی است. مخصوصا اگر گروهی سفر می‌کنید.

در بسیاری از شهرهای جهان، می‌توان با کارت گردشگری آن شهر، مثل استانبول کارت یا دوبی کارت، در بسیاری از هزینه‌های سفر، صرفه‌جویی کرد. با پول‌ کم‌تری سوار قطار و مترو و اتوبوس و تاکسی شد و با تخفیف از استخر و سونا و اسپا و رستوران‌ها استفاده کرد. این کارت‌ها را در صورتی‌که مناسب سفر شما است، خریداری کنید. تجرییات گردشگران را روی هشتگ شهر مورد نظر در اینستاگرام، رصد کنید تا اطلاع تکمیلی کسب کنید.

خلاصه این نکته‌های به ظاهر ساده، بعضا می‌تواند نقش ژرف و شگرفی در مدیریت اقتصادی هزینه‌های سفر انفرادی یا گروهی شما در ایرانگردی و جهانگردی داشته باشد.

 

سفری مقرون به صرفه به کجا داشته باشیم؟

مهم نیست به کجا سفر می‌کنید. سفر درون شهری دارید یا برون شهر یا برون مرزی. به هر جا می‌روید، ۲ اصل را باید در نظر داشته باشید: یکی این‌که پول شما، سرمایه شما و امانتی است که در اختیار شما است و باید درست هزینه شود، دوم این‌که برای هزینه کرد صحیح، باید برنامه داشت. موفقیت، برنامه می‌خواهد. خواه برای سفر و تحصیل و ازدواج باشد، خواه برای کارآفرینی و استارتاپ باشد. فرهنگ برنامه‌ریزی را در خود و خانواده، نهادینه کنید. عمر گران، می‌گذرد، خواهی نخواهی... کاین اشارت به جهان گذرا، ما را بس ....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها