گوجه فرنگی سالم و باکیفیت پس از پشت سرگذاشتن مراحل کاشت و داشت نیازمند برداشت صحیح و اصولی است، برداشتی که در «روژین تاک» با دقت بالا و در زمان درست انجام می شود تا محصول نهایی که همان رب است در بالاترین سطح از کیفیت تولید شود.
گوجه فرنگی سالم و باکیفیت پس از پشت سرگذاشتن مراحل کاشت و داشت نیازمند برداشت صحیح و اصولی است، برداشتی که در «روژین تاک» با دقت بالا و در زمان درست انجام می شود تا محصول نهایی که همان رب است در بالاترین سطح از کیفیت تولید شود.
کد خبر: ۱۳۸۱۲۶۷

تابستان که به نیمه می رسد فصل برداشت گوجه فرنگی در کردستان و کرمانشاه شروع می شود، برداشتی که اگر اصولی و دقیق انجام شود در نهایت محصولی با کیفیت روانه بازار مصرف کنندگان می شود. این گزارش به دنبال آن است تا از زبان مدیران شرکت کشت و صنعت «روژین تاک»  که از برترین تولید کنندگان رب گوجه فرنگی در سطح جهان هستند اصول صحیح برداشت گوجه فرنگی را بیان کند.

صادرات رب گوجه فرنگی به انگلیس،کانادا، لهستان، ایتالیا، روسیه و ۱۰ کشور دیگر که نسبتا کشورهای سخت گیری در زمینه مصرف موادغذایی اند و کسب نشان های استاندارد و سلامت دلیلی بر تولید محصولی با کیفیت پایدار و سالم است. محصولی که در نتیجه کاشت، داشت و برداشت صحیح و در قالب کشاورزی قراردادی در شرکت کشت و صنعت «روژین تاک« انجام می شود.

روژین تاک ؛ پشتیبان کشاورز از کاشت تا برداشت

در کشاورزی قراردادی شرکت پشتیبان به عنوان سرمایه گذار و حامی در ابتدای کار به کشاورز اطمینان می دهد که در صورت کاشت، قطعا محصول او در زمان برداشت خریداری و بازار فروش برای محصولش وجود دارد.

سید مظفر عبدالله مدیر عامل شرکت روژین تاک درباره سیاست این شرکت در زمان برداشت گوجه فرنگی می گوید: مراحل برداشت و جمع آوری گوجه فرنگی به صورت مشارکتی با کشاورز صورت می گیرد، به این صورت که روژین تاک به کشاورز در تامین سبد و جعبه، کارگر برای جمع آوری محصول، ایاب و ذهاب محصول تا کارخانه کمک می کند.

ثبت رکورد بیشترین برداشت در هکتار محصول توسط کشاورز «روژین تاک»  / جهانگیری: برداشت صحیح روی کیفیت رب تاثیرگذار است

عبدالله ادامه می دهد: شرکت روژین تاک پس از آن که محصول از زمین برداشت شد، به کشاورز هزینه تمام شده و قیمت پیشنهادی خرید محصول را اعلام می کند؛ قیمتی که منصفانه و بالاتر از قیمت خرید محصول در بازار است. حتی شرکت روژین تاک به کشاورز تاکید می کند که اجباری به فروش محصول به روژین تاک وجود ندارد و می تواند گوجه فرنگی را در بازار آزاد به فروش برساند.

زمان برداشت محصول

محصول سالم و با کیفیت پس از پشت سرگذاشتن مراحل کاشت و داشت نیازمند برداشت صحیح و اصولی است، برداشتی که در روژین تاک با دقت بالا و در زمان درست انجام می شود.

مهندس حمیدرضا جهانگیری مدیر بخش کشاورزی درباره نحوه و زمان برداشت محصول در این شرکت توضیح می دهد: در روژین تاک از بذرهای هیبرید و اوپی استفاده می شود که بهترین زمان برای برداشت محصول این گونه از بذرها بین 90 تا 110 روز پس از کاشت است. در استان های کرمانشاه و کردستان این برداشت ها از 15 مرداد تا 15 آبان صورت می گیرد منتها بسته به شرایط جوی این تاریخ ها ممکن است عقب و جلو شود.

جهانگیری ادامه می دهد: امسال در روژین تاک از  23مرداد و یک هفته دیرتر از موعد هر ساله شروع به برداشت کردیم و تا 15 آبان برداشت ادامه خواهد داشت.

کود گیاهی و محصول نهایی

یکی از دغدغه های اصلی مصرف کنندگان مواد خوراکی، سلامت و کیفیت محصول و آلوده نبودن آن به سموم و مواد شیمیایی دفع آفات است. «کشت و صنعت روژین تاک » به عنوان یکی از شرکت های تولید کننده که هر ساله نشان استاندارد را از سازمان استاندارد می گیرد در این زمینه سعی کرده که کودهای گیاهی را جایگزین کودهای شیمیایی خطرناک کند.

ثبت رکورد بیشترین برداشت در هکتار محصول توسط کشاورز «روژین تاک»  / جهانگیری: برداشت صحیح روی کیفیت رب تاثیرگذار است

حمیدرضا جهانگیری راجع به سموم باقی مانده روی محصول برداشت شده می گوید: چون محصولات ما در قالب کشاورزی قراردادی کاشت، داشت و برداشت می شوند در نتیجه هر نشاء قبل از اینکه به دست کشاورز برای کاشت برسد در آزمایشگاه و زمین های تحقیقی مورد آزمایش قرار می گیرد و در نتیجه سمومی اگر در زمان داشت به آن زده شود به شکل کنترل شده خواهد بود. و باید اضافه کنم که قابلیت دفع از محصول در کمتر از ۷۲ ساعت را دارد که این عدد برای محصولی مانند گوجه فرنگی بسیار نرمال است.

این مهندس کشاورزی توضیح می دهد که روژین تاک از سموم تولید شده بر پایه گیاهی و بدون خطر آفرینی استفاده می کند. اما اگر در مواردی هم مجبور به استفاده از سموم شیمیایی شود حتما از سموم بدون خطر برای انسان استفاده می کند، به شکل کلی سم پاشی و یا آفت کشی بیشتر در مرحله داشت انجام می شود و در زمان برداشت به ندرت این اتفاق می افتد که آن هم کنترل شده و بدون ضرر است و محصول نهایی که وارد فرایند تولید رب می شود عاری از هرگونه سموم و فلزات سنگین است.

 

کیفیت کنترل شده گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با کیفیت باید سفت و گوشتی و قرمز رنگ باشد اما در این میان گوجه فرنگی با رنگ های دیگر هم تولید می شود که مهندس حمیدرضا جهانگیری به این نکته اشاره دارد و بیان می کند: گوجه فرنگی برداشت شده در روژین تاک در نهایت به رب یا کنسروهای گوجه فرنگی تبدیل می شود، از این رو تنها گوجه های قرمز و رسیده به کارخانه روژین تاک فرستاده می شود و هر گوجه فرنگی با هر کیفیت و رنگ دیگری را کشاورزان خود به شکل تازه خوری در بازارهای محلی می فروشند.

گفتنی است که برداشت گوجه فرنگی در استان های کردستان و کرمانشاه که کشت و صنعت « روژین تاک» در آن واقع شده است در سه چین برداشت می شود، هر برداشت بر اساس تشخیص کارشناسان و مهندسان کشاورزی و با کنترل کیفیت دقیق و در زمان مناسب صورت می گیرد.

 

رکورد بیشترین برداشت محصول در هکتار

بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده از سوی وزارت جهادکشاورزی متوسط عملکرد کشاورزان در میزان برداشت گوجه فرنگی ۴۸ تن در هکتار است. به این شکل که به صورت میانگین کشاورزان ایرانی از هر هکتار زمین، 48 تن گوجه فرنگی برداشت می کنند.

اما این عدد در کشت و صنعت « روژین تاک» بسیار بالاتر از میانگین کشوری است. بنا به گفته مهندس جهانگیری میانگین برداشت در مزارع استاندارد روژین تاک ۸۰ تن در هکتار و در مزارع هیربیدی حدود ۱۰۲ تن در هکتار است. البته این ارقام میانگین برداشت محصول و همیشه اعداد کمی هستند.

او می گوید بالاترین آمار برداشت گوجه فرنگی در هکتار، ۲۵۴ تن ثبت شده است و بنا به توضیحات مهندس جهانگیری این رکورد مابین بسیاری از کشاورزان روژین تاک هر ساله تکرار می شود و اتفاقی نیست.

از مهم ترین علت های ثبت رکوردهای این چنینی باید از آموزش کشاورزان، حمایت های شرکت پشتیبان، نوع نشاء و مهندسی کشاورزی نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها