محققان می‌گویند شیرین‌کننده‌های مصنوعی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط هستند و نباید جایگزینی سالم و ایمن برای شکر در نظر گرفته شوند. اثرات مضر قند‌های افزودنی مدت‌هاست برای چند بیماری مزمن ثابت شده و شرکت‌های موادغذایی را به استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در طیف وسیعی از غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مصرف می‌کنند، سوق داده است.
کد خبر: ۱۳۸۱۰۸۵
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت
مطالعات آزمایشگاهی پیش از این نشان داده بود شیرین‌کننده‌های مصنوعی در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی نقش دارند، اما داده‌های مطالعات بالینی در این زمینه تاکنون محدود بوده است. به‌تازگی یافته‌های مطالعه گروهی آینده‌نگرانه‌ای که در مقیاس بزرگ صورت گرفت، ارتباط مستقیم بالقوه‌ای بین مصرف بیشتر شیرین‌کننده مصنوعی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی نشان داد.

محققان می‌گویند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد این افزودنی‌های غذایی که روزانه میلیون‌ها نفر مصرف می‌کنند و در هزاران غذا و نوشیدنی وجود دارد، نباید جایگزین سالم و بی‌خطری برای شکر در نظر گرفته شود.» این مطالعه که روی ۱۰۳هزار بزرگسال فرانسوی انجام شد، نشان داد بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، مغزی-عروقی و عروق کرونر ارتباط وجود دارد. محققان نوشتند: «نتایج نشان می‌دهد شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند عامل خطر قابل اصلاحی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی باشد.»

این تحقیق که در دانشگاه سوربن پاریس نورد انجام شده است، مصرف شیرین‌کننده‌های موجود در همه منابع غذایی از جمله نوشیدنی‌ها و محصولات لبنی را بررسی و خطرشان برای ابتلا به بیماری‌های قلبی یا گردش خون را با هم مقایسه کرد.

میانگین سنی شرکت کنندگان ۴۲سال بود و از هر پنج نفر چهار نفر زن بودند. حدود ۳۷درصد از این افراد شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کردند. مصرف شیرین‌کننده با استفاده از سوابق رژیم غذایی افراد پیگیری شد. در طول یک دوره متوسط پیگیری تقریبا یک دهه‌ای، ۱۵۰۲ رویداد قلبی-عروقی از جمله حملات قلبی، سکته مغزی، سکته‌های کوچک و آنژین قلبی به ثبت رسید. برآورد نتایج نشان داد مصرف شیرین‌کنند‌ه‌های مصنوعی با افزایش ۹ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط است. هنگامی که محققان انواع خاصی از بیماری‌ها را بررسی کردند، دریافتند مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی با ۱۸درصد افزایش خطر بیماری‌های مغزی-عروقی نیز مرتبط است.

این مطالعه مشاهده‌ای بود، بنابراین نمی‌تواند تعیین‌کننده علت باشد یا احتمال تاثیر سایر عوامل ناشناخته بر نتایج را رد کند. با وجود این، محققان می‌گویند این مطالعه در مقیاس بزرگ انجام شده، مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی را با استفاده از داده‌های غذایی دقیق و باکیفیت ارزیابی کرده و یافته‌های آن با مطالعات دیگری که شیرین‌کننده‌های مصنوعی را با نشانگر‌های سلامت ضعیف مرتبط می‌دانند مطابقت دارد. با این حال دانشمندان معتقدند همچنان به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها