یادداشت محمد محتشمی،پژوهشگر دینی در استان بوشهر؛

فلسفه‌ی عزاداری

بوشهر تنها نقطه ایران است که بانوان تعزیه‌ خوانش در آیین‌ های عاشورایی و اربعین به سوگواری می‌پردازند

اربعین به روایت بانوان بوشهری

عزاداری منحصربه‌فرد و سبک خاص بوشهری‎ها در برپایی عزا و ماتم سرور و سالار شهیدان جلوه‌های ویژه و کم‌نظیری را در ماه‌های محرم و صفر پیش روی همه گشوده که یکی از این جلوه‌های ویژه حضور و نقش پررنگ بانوان بوشهری است.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۶۷
نویسنده علیرضا برازجانی - ایران

 هرچند این حضور فقط محدود به تعزیه اربعین نیست و ردپای آنها در همه مراسم عزاداری قافله دشت کربلا دیده می‌شود اما اجرای تعزیه میدانی با قدمتی بیش از دو قرن در ایام اربعین به‌خوبی نمایانگر حضور و ایفای نقش زنان است.

افزون بر این خالق صدای ماندگار لالایی در تیتراژ سریال فاخر«مختارنامه»،خانم صدیقه بحرانی، بانویی دیگر از استان بوشهر است که در تثبیت جایگاه هنر زنان بوشهری در آواها و موسیقی عزاداری به سبک جنوبی‌ها نقش ویژه‌ای داشته است.

همچنین کاست‌هایی از دو به دو خوانی، طلایه‌دار نوحه‌خوانی بوشهر یعنی مرحوم جهانبخش کردی زاده با خواهرش در آرشیو تکایا و حسینیه‌های بوشهر وجود دارد که بانوان عزادار بوشهری در ایام سوگواری محرم و صفر با آن دم می‌گیرند و با اهل بیت عصمت و طهارت درحادثه عاشورا همدردی می‌کنند.

مجالس مختلف تعزیه‌خوانی در استان بوشهر در باب شهادت امام‌حسین(ع) و یارانش به‌ویژه در دهه اول محرم و همچنین دهه آخر صفر برگزار و اجرا می‌شود که در این مجالس شبیه‌خوانان به‌صورت تمثیلی ایفاگر نقش تعدادی از شهدای مظلوم واقعه عاشورا هستند و مردم با تماشای این اجراها به یاد آنها عزاداری و ماتم‌داری می‌کنند.

اینها بخشی از حرف‌های یکی از تعزیه‌خوانان برجسته و پیشکسوت این هنر در بوشهر است که با اشاره به نقش و رسالت تاریخی زنان در واقعه عاشورا به‌ویژه حوادث بعد از عاشورا به جام جم، می‌گوید: ام‌لیلا مادر حضرت علی‌اکبر(ع)، رباب مادر حضرت علی‌اصغر(ع)، شهربانو مادر حضرت سجاد(ع)، حضرت سکینه دختر فاضل امام‌حسین(ع)، مادر حضرت قاسم‌بن‌الحسن(ع) و ام‌وهب از مهم‌ترین نقش‌هایی است بانوان در تعزیه و مجالس مختلف شبیه‌خوانی در نقاط مختلف استان بوشهر برای آنها نقش آفرینی می‌کنند.

سید حسین جعفری که کارگردانی هیأت تعزیه‌خوانی عاشقان ثارا... دهقاید را نیز به‌عهده دارد، ادامه می‌دهد: همچنین مجالس شهادت حضرت معصومه(ع) و حضرت‌رقیه(ع) و بازگشت کاروان اسرا به مدینه از تعزیه‌هایی هستند که شبیه‌خوانان زن در نقش‌های حضرت معصومه(س)، حضرت رقیه(س) و ام‌البنین مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس(ع) مشارکت فعال و برجسته‌ای دارند.

بنیانگذار تعزیه‌خوانی زنان در بوشهر

حاج‌حسن فخاری، پیشکسوت تعزیه‌خوانی بوشهر است که از سال‌ها پیش هیأت تعزیه‌خوانی روستای درودگاه در شهرستان دشتستان با طرح‌ها و ایده‌های او در کشور مطرح شده است. او نقطه آغاز حضور ملموس زنان در تعزیه را این‌گونه روایت می‌کند: سال62 تعزیه کاروان شهادت برای نخستین بار با حضور زنان برای ایفای نقش اصلی در درودگاه اجرا شد و از این به بعد دیگر گروه‌های تعزیه‌خوانی از شبیه‌خوان زن در نقش‌های حضرت زینب(س) و سایر اهل‌بیت امام‌حسین(ع) استفاده کردند. به‌گفته فخاری، این موضوع پیش از این سابقه نداشت و در تعزیه‌های اجراشده معمولا زنان و دختران خردسال به‌صورت نمادین در خیمه‌ها فقط نقش هنروری بدون اجرا داشتند اما در تعزیه درودگاه برای نخستین‌بار از شبیه‌خوان زن در نقش حضرت زینب(س) استفاده شد و خانم مریم رنجبر را می‌توان نخستین شبیه‌خوان زن در بوشهر نامید. او تأکید می‌کند مجوز شرعی اجرای زنان در تعزیه از مرحوم آیت‌ا... اراکی گرفته شده است.

جا پای پدر

زهرا فخاری، دخترحاج‌حسن فخاری یکی از بانوانی است که از خردسالی تاکنون در اجراهای مختلف در مجالس تعزیه‌خوانی نقش‌های متفاوتی بازی کرده. وی با بیان این‌که پدرش همیشه به‌دنبال ایده‌های نو و جدیدی در تعزیه بود و فرزندانش را از دوران شیرخوارگی به‌عنوان شبیه حضرت علی‌اصغر(ع) در اجرای تعزیه مشارکت می‌داد به جام‌جم می‌گوید: در اوایل دهه60 پدرم ایده جدیدتری را اجرا کرد و به خانم رنجبر به‌عنوان شبیه‌خوان حضرت زینب(س) فرصت اجرای میدانی داد و سال‌ها بعد هم من اجازه گرفتم تا به‌عنوان شبیه‌خوان حضرت سکینه(س) اجرای میدانی داشته باشم. در آن سال‌ها بیشتر از 13سال نداشتم.

فخاری ادامه می‌دهد: وضعیت شبیه‌خوانان زن نسبت به سال‌های قبل بهتر شده، چون در اوایل کار با واکنش‌های‌غیرقابل‌قبولی از سوی اطرافیان مواجه می‌شدیم. زینب‌خوانی و سکینه‌خوانی توسط مردان تعزیه‌خوان، امری رایج و مرسوم بود اما مردم اجرای زنانه را برنمی‌تابیدند و به‌زعم عده زیادی این کار، ناپسند تلقی می‌شد. البته پدرم از مراجع تقلید، مجوز تعزیه‌خوانی بانوان را گرفتند و بعد از تحقیق‌های زیاد و با تغییراتی که در نوع خوانش، گفتار و حرکت تعزیه به‌وجود آوردند، توانستند زمینه حضور زنان را فراهم آورند.

اجرای متفاوت زنان

این شبیه‌ خوان زن با اشاره به تفاوت‌های اجرای مردانه تعزیه با اجراهای زنانه در نمایش تعزیه تأکید می‌کند مردان برای اجرا و خوانش، دست بازتری دارند اما خانم‌ها باید طوری اجرا کنند که از نظر شرعی اشکالی نداشته باشد و تمام احساس خود را به تماشاگر انتقال دهند و بتوانند با تأثیرگذاری خود حس واقعی نقش در حال اجرا را به بیننده منتقل کنند. فخاری با بیان این‌که موقع اجرا نوع حرکات، گفتارها و پوشش هم خیلی مهم است، می‌گوید: با این‌که چند سال است تعزیه نوین در حال اجراست اما باز هم در بعضی استان‌ها که برای اجرا می‌رویم با محدودیت زیاد مواجهیم، زیرا اصلا قبول ندارند که یک خانم نقش بگیرد.

بانوان؛ ارکان عزاداری بوشهر

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوشهر هم در گفت‌وگو با جام جم، توضیح می‌دهد: از هفت پرونده تدوین‌شده که سال گذشته از استان بوشهر به تهران ارسال شد، چهار اثر آیینی و فرهنگی، مربوط به جلوه‌ها، مراسم‌ آیینی و رسوم مختلف عزا و شادی است که به ثبت فهرست آثار ناملموس فرهنگی کشور رسید. یکی از این آثار، تعزیه روز اربعین و نقش زنان در بوشهر است که همراه با پرونده دیگر شامل آیین سنتی عزای سرپا، مراسم حجله حضرت قاسم، نخستین نمایش آیینی و سنتی استان بوشهر، حلوای دارویی برای زنان زائو، درمان سنتی جاانداختن رگ گریچه (رگ کمر) و درمان سنتی ضرب‌دیدگی و شکستگی با قیر طبیعی در دست بررسی قرار گرفته است.

سودابه معموری با بیان این‌که تکمیل پرونده‌ها شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای است که در کنار مستندنگاری تصویری انجام شده، می‌گوید: هدف از ثبت آثار، ماندگاری میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است، زیرا با ثبت آثار ضوابط حفاظت و حراست از آنها تغییر می‌کند و با پشتوانه و حمایت قانونی لازم، زمینه حفظ و احیای آنها نیز فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که در تمام اجراهای تعزیه در کشور، از شبیه‌خوان مرد با روپوش و روبند خاص در نقش‌های بانوان استفاده می‌شود، می‌افزاید: زنان هنرمند بوشهری با تبحر و مهارت خاصی که زبانزد است و با هنرمندی تمام به اجرای مؤثر و ماندگار نقش‌هایی چون حضرت زینب(س) و سایر اهل‌بیت(ع) که در حادثه عاشورا و حوادث پس از آن حضور داشته‌اند، می‌پردازند و این وجه تمایز از ویژگی‌های منحصر به فرد تعزیه بانوان در استان بوشهر است. آنها حتی در به‎کارگیری هنروران برای ایفای نقش اهل‌بیت امام حسین(ع) از زنان سادات استفاده می‌کنند تا تأثیرگذاری بیشتری بر تماشاگران و عزاداران حسینی داشته باشند.

ثبت ملی تعزیه زنان

به‌گفته معموری، نقش برجسته بانوان تعزیه‌خوان در تعزیه اربعین به‌دلیل حضور پررنگ حضرت‌زینب(س) و مرثیه‌سرایی این بانوی قهرمان کربلا در بازگشت اسرا و در کنار قبور مطهر شهدای عاشورا بیشتر به چشم می‌آید. همچنین آیین‌هایی مثل علم‌کشون در شهر خورموج و مختگ‌گردانی به یاد شش‌ماهه شهید دشت کربلا از دیگر مراسمی است که با نقش‌آفرینی ویژه زنان همراه شده و در فهرست آثار ناملموس فرهنگی کشور نیز به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها