به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا)؛ جلسه هماندیشی ساترا و اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی با حضور سعید مقیسه رییس ساترا، محمد حسامپور معاون پایش و نظارت و محمد صادق افراسیابی سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا، سعید مشهدی مدیرعامل اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی، سیدعلی علوی رییس هیئتمدیره و سایر اعضای هیئت مدیره این اتحادیه تشکیل شد.
سعید مقیسه در ابتدای نشست گفت: ساترا از تعامل با اتحادیهها و مجامع قانونی استقبال میکند و یکی از مسیرهای تسریع و تسهیل عرضه حمایتها را همکاری با اتحادیهها و مجامع مذکور میداند.
رییس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر(ساترا) در ادامه ضمن معرفی سامانه بازار محتوای سازمان صدا و سیما عنوان کرد: در بازار محتوای صدا و سیما بالغ بر 26 میلیون رکورد اطلاعاتی و هزاران عنوان برنامه از محتوای تمام شبکههای رادیویی و تلویزیونی و آثار سینمایی داخلی و خارجی وجود دارد و در قالب بستههای حمایتی و مبتنی بر نظام رتبهبندی پلتفرمهای دارای مجوز از ساترا در اختیار آنها قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: ساترا خود را حامی فعالیتهای فرهنگی در فضای مجازی میداند و از تولید و نشر محتوای اسلامی ایرانی در فضای مجازی حمایت میکند.
مقیسه در ادامه با اشاره به فرایند تولید محتوای صوت و تصور فراگیر گفت: در این فرایند، زنجیرههای ارزشآفرینی مختلف و منقطع و موازی وجود دارد. از ایده تا طرح، از طرح تا تولید سینمایی و نمایش خانگی و فضای مجازی و ... تا برودکست و محصولات جانبی همه یک زنجیره است.
وی افزود: به نظر من یکی از مهمترین اهداف اتحادیه و مجامع میتواند کمک به همافزایی و همراستایی فعالیتها زنجیرههای ارزشآفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقاء کارایی و اثربخشی تلاش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.
رئیس ساترا در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه تنظیمگری گفت: در این مسیر نیاز به تنظیمگری و مقرراتگذاری است. قانونمند کردن زیستبوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست بلکه راهگشای ارائه حمایتها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همینطور زمینهساز رشد پایدار برای همه فعالان صنعت در یک رقابت سالم است.
تلاش برای رونق اقتصاد محتوا
در ادامه سعید مشهدی، مدیرعامل اتحادیه و دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی درخصوص اتحادیه تولید و نشر محتوا گفت: هماکنون سه مجمع ناشران دیجیتال کودک، مجمع ناشران دیجیتال بینالملل و مجمع ناشران دیجیتال اسلامی در اتحادیه عضو هستند و در آینده نزدیک سه مجمع آموزش، سلامت و سامانههای ویدئوی درخواستی هم عضو خواهند شد.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر تولید محتوا در ایران بسیار پررنگ است و شکل دیگری نسبت به سایر نقاط جهان دارد. دوستان، ذینفعان و فعالان حوزه فضای مجازی در اتحادیه قرار گذاشتهاند تا در این زمینه فعالیت کنند و برهمین اساس درحال اجرا و پیادهسازی حوزه مشاوره حاکمیتی نیز هستیم.
مشهدی تاکید کرد: یکی از کارکردهای اتحادیه، بحث اقتصاد محتوا است و ما علاقهمند به ایجاد و توسعه همکاریهای ساترا و اتحادیه تولید و نشر محتوا برای رونق اقتصاد محتوا هستیم.
اتحادیه تولید و نشر محتوا، یکی از حلقههای وصل حاکمیت و بخش خصوصی است
سیدعلی علوی، رییس هیئت مدیره اتحادیه و مدیر عامل پلتفرم آخرین خبر در بخشی دیگر از جلسه در خصوص معرفی ظرفیتهای اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی گفت: دو سال پیش برخی مسئولان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی این ایده را مطرح کردند که لازم است یک اتحادیه فراگیر ایجاد شود تا حلقه وصلی میان حاکمیت و بخش خصوصی ایجاد شود. این اتحادیه با هدف توزیع ظرفیت حاکمیت در بخش خصوصی و انتقال ملاحظات بخش خصوصی در حوزه تصمیمات حاکمیتی، تشکیل شد.
وی خاطر نشان کرد: در همکاری با ساترا اگر بدانیم شبکه مسائل این سازمان چیست، ظرفیت اتحادیه، در حل مسائل کمککننده خواهند بود.
تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان
در ادامه جلسه نظریمنش، نایب رییس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و عضو هیئتمدیره اتحادیه گفت: همافزایی در جهت تولید محتوای اقتصادی با رویکرد کاملا فرهنگی و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی، مهمترین هدف تشکیل مجمع ناشران دیجیتال کودک بوده است و این مجمع در حوزه زنجیره ارزش محتوای کودک، اقدامات قابل توجهی داشته است.
حضور فعال در آموزش و فرهنگسازی
در ادامه دکتر امید علی مسعودی، رییس هیئتمدیره انجمن سواد رسانهای ایران و دیگر عضو هیئتمدیره اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، هماندیشی ساترا با فعالان حوزه تولید و نشر محتوا را اقدامی بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: امیدوارم اتحادیهها همکاریهای بسیار خوبی با ساترا داشته باشند.
وی افزود: تاکید من روی آموزش و فرهنگسازی در حوزه کاربران است که با کمک ساترا و هم افزایی میان ساترا و انجمن سواد رسانهای ایران، انشاالله اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.
مسعودی با اشاره به ضرورت افزایش سواد رسانهای کاربران پلتفرمهای صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد: لازم است حاکمیت برای ارتقای سواد رسانهای کاربران پلتفرمها برنامهریزی کند و از ظرفیت پلتفرمها نیز استفاده شود.
وی در پایان با اشاره به برگزاری دو دوره از سه دوره همایشهای سواد رسانهای با مشارکت انجمن سواد رسانهای ایران گفت: توجه به موضوع حقوق مصرفکنندگان پلتفرمهای صوت و تصویر فراگیر و سواد رسانهای، کاربران میتوانند یکی از محورهای همایش چهارم باشند و میشود برای برگزاری این همایش با مشارکت انجمن سواد رسانهای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا برنامهریزی کرد.
اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی یکی از اتحادیههای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر اساس اساسنامه، اعضای شورای راهبری آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب میشوند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد