یکی از سبک های بسیار زیبای طراحی ویلا که امروزه طرفداران زیادی را به سمت خود کشانده، طراحی خانه سنتی است.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۳۶

در واقع این اصلا به معنای یک طراحی قدیمی که امروزه از مد افتاده نمی باشد. بلکه به معنای کاربرد یک سری اصولی است که در طراحی های سنتی از آنها استفاده می کردند. این اصول بسته به فرهنگ و اقلیم جغرافیایی در هر منطقه متفاوت است.
ویلا به عنوان بهترین مکان برای گذراندن اوقات فراغت، تفریح و آرامش در کنار خانواده است. بنابراین انتخاب کردن ویلایی که نمای خوبی دارد و این حس آرامش را به بهترین نحو به ما انتقال می دهد بسیار مهم می باشد. البته این امر خطیر به نوع طراحی ویلا باز می گردد.
یعنی با استفاده کردن از اصولی که در طراحی های سنتی مورد توجه بوده و با بکارگیری آنها در ویلای لوکس و مدرن، دست به خلق یک بنا با ویژگیهای خاص بزنیم. از آنجا که کشورهای مختلف دارای فرهنگ متفاوت و معماری مختص خودشان هستند، تمام این عوامل به بناها هویت می بخشد. طراحی ویلا و طراحی خانه سنتی در ایران هم از این امر مهم مستثنی نبوده و از سنت های معماری اصیل ایرانی تبعیت می کند. 
 امروزه طراحی خانه سنتی محبوبیت بیشتری در میان افراد پیدا کرده، که آن هم بیشتر به این دلیل است که ذهن ما این حس نوستالژی را دوست دارد. حس خوب زندگی کردن در گذشته و در بنایی که سرشار از نقش و نقوش و نگاره هایی است که پیشینیان ما مورد استفاده قرار می دادند. آن خاطرات زیبا و شیرینی که همه ما از گذشته به یاد داریم، با طراحی خانه سنتی برایمان کاملا زنده می شود. این احساسات می تواند امنیت و آرامش خاطر را برای ما به ارمغان بیاورد. در چهارچوب طراحی ویلا به شکل سنتی، تمام این المان های تاریخی و سنتی برایمان ساخته می شود.
گاهی اوقات ساخت  انواع ویلا در دل طبیعت، می تواند به شکل طراحی آن ویلا به صورت سنتی باشد. با نگاهی به طراحی خانه سنتی ایرانی در می یابیم، که ساخت ویلا با سبک سنتی در دل طبیعت موجب ایجاد هماهنگی و نظم خاصی شده است. در نهایت هویت را نیز حفظ کرده و به همراه خودش پیشینه ای از دل تاریخ دارد. در واقع تفاوت اصلی طراحی ویلا به شکل سنتی و طراحی به شکل مدرن از ویژگیهای ظاهری فراتر رفته است. به نوعی که مبنای ویلاهای مدرن بر هویت زدایی است که به سمت جهانی شدن پیش می رود. اما این در حالی است که ویلاهای سنتی با بکارگیری المان های تاریخی، مختص همان کشور بوده و فرهنگ هر کشور را حفظ می نماید.

طراحی خانه سنتی

 محبوبیت طراحی ویلا سنتی به سبک آرین پاراکس

از مهمترین دلایل محبوبیت این نوع ویلاها مأنوس بودن با طبیعت است. زیرا این ویلاها با فرهنگ مردم سنخیت کاملی دارد و هنر معماری ایرانی هم که با فرهنگ مردم ما گره خورده، باعث خلق بناهایی دل پسند در قالب طراحی خانه سنتی ایرانی شده است. این بناها فرمهای گذشته را احیا نموده و معمولا دارای ایوان و حوضچه های زیبایی در وسط حیاط هستند. در این بناها از شیشه های مشبک در پنجره ها استفاده شده و کاشی هایی که رنگ و لعاب سنتی و ایرانی دارند در آنها وجود دارد. منازلی که ستون های زیبایی در آنها به کار رفته، نماهای زیبایی که میان گیاهان و درختان سرسبز وجود دارند. همه و همه اینها باعث محبوبیت هرچه بیشتر طراحی های شرکت آرین پاراکس شده اند. فضاهای سنتی که با گذشته پیوند خورده اند و علاوه بر آرامشی که به ما می دهند و زیبایی خاصی که دارند، حس نوستالژیک را برای همه ما به ارمغان می آورند.

اصول مهمی که در سبک سنتی ایرانی وجود دارند

این اصول بسیار مهم در حکم زیربنای طراحی ویلا و طراحی خانه سنتی به شمار می روند. فضاسازی ها باید برگفته از معماری سنتی باشند و از مصالح بومی منطقه ای برای ساخت ویلا استفاده شود. طراحی اقلیمی باید متناسب با شرایط آب و هوایی همان منطقه صورت گیرد و طراحی نما هم با خانه های سنتی مشابه باشد. برای ارتباط بیشتر با طبیعت فضاهایی مثل تراس یا ایوان یا بالکن در نظر گرفته شود. طراحی داخلی مطابق با طراحی خانه سنتی ایرانی باشد. از فضاهای روشنی که به پیرامون دید بیشتری دارند مثل سطوح شفاف و شیشه خور استفاده شود. 

طراحی ویلا
 

طراحی ویلا با المان های سنتی و به سبک ایرانی  

از ویژگی های طراحی ویلا توسط آرین پاراکس به سبک معماری سنتی و ایرانی، استفاده به جا از اصول معماری و به کارگیری درست هر فرم در جایگاه خودش است. طراحی خانه سنتی امروزه یکی از پرطرفدارترین گرایشات محسوب می شود. در سبک ایرانی ویژگیهای مهمی وجود دارد که در اینجا به مهمترین موارد آن اشاره می کنیم.
سادگی در نمای بیرونی؛ از آنجایی که هر فرمی در معماری ایرانی دارای جایگاه خاص خودش است، این جایگاه عملکردش را نیز می سازد. نمای ویلاهای سنتی هم به تبعیت از این اصل، ساده تر از فضای داخلی خانه هستند.
تزئینات داخل خانه های سنتی؛ در طراحی خانه سنتی ایرانی به کار بردن تزئینات به شکل زیبا از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.
اصل تقارن در طراحی ویلا؛ این امر بر طبق اصول و سنت های معماری اصیل ایرانی صورت گرفته که اصل تقارن همواره در آنها رعایت می شده. معمولا ورودی اصلی ویلا را به عنوان محور تقارن در نظر می گیرند و سایر اجزا را به صورت قرینه در دو سمت آن اجرا می کنند. با به کارگیری این اصل در طراحی، حس پایداری و آرامش بیشتری در ساختمان ایجاد خواهد شد.
ایوان سرپوشیده و دارای ستون؛ در طراحی ویلا به شیوه سنتی عموما یک ایوان سرپوشیده که تعدادی ستون دارد مد نظر قرار می گیرد. از این ایوان جهت نشیمن بیرونی و فضایی نیمه محصور برای ارتباط با طبیعت اطراف استفاده می شود.
دالان ورودی و هشتی؛ این فضا به عنوان یک پیش فضا برای ورودی خانه های سنتی می باشد، که به صورت دالان یا هشتی است. در واقع بین فضای بیرونی ویلا و فضای داخلی، ارتباط برقرار می کند که به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است.
طراحی حیاط مرکزی؛ این طراحی جذاب، بنا به شرایط جغرافیایی و اقلیم هر منطقه دارای فرم های متفاوت و محصوریت های مختلفی است. این سبک در طراحی ویلا های لوکس که بزرگترند و فضای بیشتری در اختیار دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
 طراحی بازشوها؛ بازشوها در اصل درب های باریکی هستند که بیشتر به نام های سه دری و پنج دری معروفند. این درب های باریک که فریم های چوبی یا فلزی داشته و شیشه های رنگی و مشبکی دارند، در کنار یکدیگر قرار داده می شوند.  
طراحی نقشه ویلا؛ طراحی خانه سنتی به سبک کلاسیک و به شکل خطوط هندسی و منظم انجام می شود. 
حفظ حریم خصوصی؛ این امر با مرز بندی کردن میان فضاهای خصوصی و عمومی صورت می پذیرد. گرچه پلان ویلا اغلب یکسره و باز می باشد، اما رعایت نمودن حریم خصوصی بر طبق عرف و فرهنگ ایرانی اسلامی در طراحی ویلا از اولویت زیادی برخوردار است. 
طراحی قسمت شاه نشین؛ در معماری اصیل ایرانی شاه نشین از فضاهای بسیار مهم محسوب می شود. این فضا به دلیل اینکه جهت پذیرایی از مهمانان طراحی شده، معمولا در بهترین نقطه از ویلا قرار دارد. شاه نشین دارای بازوهای سه دری یا پنج دری است. یک حوض زیبا یا استخر کوچکی که دارای آب نما است، مقابل شاه نشین و در حیاط اندرونی ویلا قرار می گیرد که زیبایی و طراوت را برای فضای شاه نشین به ارمغان می آورد. 

طراحی ویلا سنتی

طراحی ویلاهای مدرن به سبک ایرانی:

طراحی خانه سنتی با معماری اصیل ایرانی بهترین انتخاب جهت محوطه سازی و ساخت ویلا می باشد. در تمام اماکن قدیمی و عمارت های دیدنی ما این سبک معماری ملموس است. این بناها معمولا دارای فضاهای بزرگ و سرسبزی هستند که حوض های بزرگ یا حوضچه هایی در وسط حیاطشان به چشم می خورد. همه اینها بهترین ایده برای تلفیق بیشتر و بهتر معماری مدرن امروزی، با معماری اصیل ایرانی است.
امروزه شاهد تغییرات بسیار زیادی در سازه ها هستیم. متأسفانه ویلاهایی وجود دارند که به جای سبک ایرانی، از سبک های کلاسیک برگرفته شده از یونان باستان استفاده کرده اند و اثری از نگاره های زیبای ایرانی در آنها دیده نمی شود. از این رو بسیاری از معماران تلاش خودشان را بر این امر معطوف نموده اند که، هنر و معماری اصیل ایرانی را هر چه بهتر و بیشتر در طراحی های خود زنده نگه داشته و آن را به خوبی برای مردم ایران به نمایش بگذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها