قیمت خودرو در بازار ارزان شد. بازار در رکود قرار دارد اما در ده روز گذشته شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم. قیمت خودرو نوسان دارد. قیمت خودرو صفر داخلی با تغییراتی همراه شد. آخرین قیمت خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید.
به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، بر اساس معاملات انجام شده امروز (۵ مرداد ۱۴۰۱) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات نسبت به دیروز با کاهش همراه بوده است.
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
سمند LX (ساده) | 295.000.000 |
سمند LX (ساده) 1401 | 310.000.000 |
پژو پارس (LX ) 1401 | 375.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 | 292.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1401 | 300.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) | 355.000.000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار (v8(1400 | 375.000.000 |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک (1400) | 610.000.000 |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 | 385.000.000 |
تندر90 E2 | 495.000.000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 640.000.000 |
تارا اتوماتیک 1401 | 595.000.000 |
رانا پلاس (1401) | 300.000.000 |
دنا معمولی (رینگ فولادی) 1400 | 385.000.000 |
دنا معمولی 1401 | 407.000.000 |
دنا پلاس دندهای توربو 1400 | 475.000.000 |
هایما s7 توربو پلاس | 935.000.000 |
سایپا ۱۱۱ | 206.000.000 |
سایپا ۱۳۱ | 185.000.000 |
ساینا 1400 | 206.000.000 |
تیبا (رینگ فولادی) 1400 | 198.000.000 |
تیبا ۲ (رینگ فولادی) 1400 | 206.000.000 |
شاهینG (1401) | 364.000.000 |
کوییک دنده ای 1401 | 212.000.000 |
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) | 1.230.000.000 |
ام وی ام 315 هاچ بک | 462.000.0000 |
ام وی ام X22، دنده ای اسپرت اکسلنت (1400)
|
580.000.000 |
بازار در رکود قرار دارد اما در ده روز گذشته شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم. به نظر میرسد در روزهای آینده نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد.
به گزارش تجارتنیوز، قیمت خودرو صفر داخلی در روز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.
قیمت خودرو صفر داخلی امروز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:
پراید ۱۱۱ در قیمت ۲۰۷ میلیون تومان به فروش میرسد.
پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه میشود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز دو ملیون تومان نسبت به روز گذشته کاهش قیمت داشت. این خودرو هماکنون به ۴۰۹ میلیون تومان رسید.
البته پژو ۲۰۷ اتومات نیز امروز به قیمت ۶۲۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
تیبا هاچبک پلاس هماکنون با نرخ ۲۱۰ میلیون تومان معامله میشود.
پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۲۹۹ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۵۹ میلیون تومان پیش رفت.
اما تارا اتوماتیک نیز امروز با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: در حال حاضر بازار در رکود قرار دارد. اما نکته قابل توجه این است که در ده روز گذشته شاهد کاهش قیمتها بودیم. در روزهای گذشته میزان عرضه خودرو به بازار افزایش یافت و عرضه و تقاضا مقداری در حالت تعادلی قرار گرفت. به نظر میرسد در روزهای آینده نیز این روند کاهشی در بازار خودروی کشور ادامه داشته باشد.
چندی پیش نیز، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: بازار خودروی کشور همچنان مانند هفتههای گذشته در رکود قرار دارد. به نظر میرسد در روزهای آینده این رکود سنگینتر نیز خواهد شد.
او افزود: در حال حاضر توقف تولید دو خودروی تیبا و سمند و همچنین ابهامات موجود در بحث واردات، باعث افزایش قیمت آنها در بازار شده است. اما خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمیگیرد.
قرار است تولید تیبا و ساینا متوقف شود. دو خودروی اقتصادی که کمترین قیمت را در بازار دارد. اما با حذف این دو خودرو، متقاضیان برای خرید ارزانترین خودروی موجود در بازار باید حداقل ۲۵درصد بیشتر هزینه کنند.
به گزارش تجارتنیوز، خبر توقف تولید تیبا، ساینا و سمند از مدتها قبل منتشر شد. گفته میشود خودروهایی نظیر شاهین CVT ، آریا ، رانا AMT, هایما S۸ و آریسان ۲ جایگزین این خودروها شوند. خودروهایی که ضرایب کیفی بالاتری دارند. اما گرانتر از خودروهای قبلی هستند.
اگرچه بعید است بتوان این خودروها را جایگزین دو خودروی تیبا و ساینا دانست. چراکه اولا هیچ کدام هنوز به خط تولید هم نرسیدهاند دوما قیمت برخی از آنها دو برابر قیمت تیبا و سمند است.
با توقف تولید پراید، تیبا و ساینا ارزانترین خودروهایی بودند که در ایران تولید میشد. اما حالا این دو خودروی ارزان هم قرار است دیگر تولید نشود.
قیمت کارخانهای تیبا صندوقدار ۱۲۰ میلیون تومان است و در بازار آزاد هم حدود ۲۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت ساینا هم حدود ۱۲۴ میلیون تومان است و قیمت بازار آزاد آن هم حدود ۲۱۱ میلیون تومان است.
گویا قرار است خودروهایی نظیر آیسان ۲ جایگزین این دو شود و خودروی اقتصادی ایران باشد. خودرویی که گفته میشود قیمت آن حدود ۲۶۰ میلیون تومان است. یعنی دو برابر قیمت کارخانه تیبا و ساینا.
اما دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرده که با حذف تیبا و ساینا و تا تولید شدن خودروی اقتصادی جدید، پژو ۲۰۶ تیپ دو که همچنان در حال تولید است، ارزانترین خودروی موجود در بازار خواهد بود. خودرویی که قیمت کارخانه آن ۱۵۰ میلیون تومان است، ۲۵ درصد گرانتر از قیمت تیبا و ساینا.
این خبر به این معناست که به محض حذف این دو خودرو از سبد محصولات ایران خودرو و سایپا، خریداران برای خرید ارزانترین قیمت کارخانهای خودروی ایرانی باید ۲۵ درصد بیشتر هزینه کنند.
با توجه به اینکه مساله توقف تولید سمند هم در برنامه خودروسازان قرار دارد، بعد از پژو ۲۰۶ تیپ دو، دومین و سومین خودروی ارزان بازار پژو پارس با موتور XU7P و کوییک معمولی است که قیمت پژو پارس در کارخانه ۱۶۶ میلیون تومان و قیمت کوییک معمولی هم ۱۶۸ میلیون تومان است.
گویا زمزمههای حذف پژو ۲۰۶ تیپ دو هم مطرح است. این مساله نشان میدهد با حذف این خودرو، احتمالا پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشهای جایگزین میشود که قیمت کارخانه آن بیش از ۱۸۰ میلیون تومان است که اگر چنین شود، کف قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا حدود ۳۸ درصد صعود خواهد کرد.
این مساله سبب میشود ارزانترین خودروهای این دو خودروساز، ۲۵ تا ۳۸ درصد گرانتر شوند و خریداران باید برای تهیه ارزانترین خودروی موجود در بازار بیشتر از گذشته هزینه کنند.
این در حالی است که خودروسازان مدعی تولید خودروی اقتصادی و ارزان هستند و مدتهاست که وعده دادهاند خودروی اقتصادی تولید میکنند.
بر اساس تعاریف، خودرویی اقتصادی است که افراد بتوانند با شش ماه پسانداز حداقل حقوق خود آن را بخرند.
اما همین الان قیمت ارزانترین خودروی موجود در بازار ایران معادل ۲۲ ماه حداقل حقوق کارگران است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت