رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه گفت: با همکاری و مشارکت جمعی از غواصان چشمه ها و دریاچه آهَنَک شهرستان فیروزکوه از وجود زباله پاکسازی شد.
کد خبر: ۱۳۷۳۹۱۳

به گزارش جام جم آنلاین تهران،محمد حسن باب الحوائجی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزکوه گفت: پاک سازی دریاچه آهَنَک با هماهنگی روابط عمومی اداره کل استان معاونت گردشگری، گروه‌های طبیعت‌گرد و دوستدار طبیعت، اداره میراث فرهنگی، فرمانداری فیروز کوه و دوگروه غواصی از منطقه آزاد کیش انجام شد.
وی ادامه داد: عملیات پاک سازی در حدود ۵ ساعت به طول انجامید، پلاستیک، قوطی کنسرو، کیسه های ذغال، لنگه‌ کفش و لباس برخی از زباله هایی بودکه در طی سالیان گل گرفته بود ودر کف دریاچه انباشته شده بودند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  ادامه داد: آب دریاچه آهَنَک از کف تامین می شود و به سایر آبها وابستگی ندارد و پلاستیک‌های جمع آوری شده امکان داشت منافذ آب دریاچه را کور کند.
وی ادامه داد: برخی از شهروندان با استفاده نادرست از طبیعت، برخی از وسایلی که با خود به طبیعت می برند در محل رها می کنند  با این کار خود به طبیعت آسیب می زنند.
 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در پاکسازی دریاچه و مسیر دسترسی که پس از سالهای زیاد و توسط طبیعت گردها و تیم پاک سازی انجام شد بیش از ۱۰۰ کیسه زباله جمع آوری شد.
باب الحوائجی گفت: منطقه دریاچه متعلق به منابع طبیعی و محیط زیست است  و اگر ما بخواهیم این منطقه را ساماندهی کنیم ادارات منابع طبیعی و محیط زیست بایداین عرصه را باید به ما تحویل بدهندکه برای ساماندهی به دهیاری و با بخش خصوصی بدهیم.
وی ادامه داد: نصب سازه های سبک، سرویس بهداشتی، نصب علائم هشدار برخی از مواردی است که برای ساماندهی منطقه اطراف دریاچه  ضروری به نظر می رسد، ادارات منابع طبیعی و محیط زیست با بضاعت خود منطقه را تمیز می کنند اما اطراف دریاچه نیزار هست و کار پاک سازی به سختی انجام می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری شهرستان فیروزکوه، توضیح داد: در سطح استان تهران کمتر شهرستانی است که چند آثار طبیعی را یک جا داشته باشد، دریاچه آهَنَک، دریاچه ای در لزور با نام سیاهرود، تنگه واشی، غار بورنیک و تنگه لاسک آثار طبیعی بسیار زیبا در سطح منطقه هستند.
‌ علی رفیعی رئیس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران گفت: برای اولین بار در تهران با هدف توسعه و ترویج گردشگری پایدار با شعار حفظ طبیعت برای آیندگان کار پاک‌سازی یک دریاچه طبیعی از زباله انجام می‌شود.
محمد کرمی معاون گردشگری استان تهران با اشاره به این اقدام  عنوان کرد: پاک‌سازی دریاچه موجب حفظ موجودات جانوری و گیاهی این جاذبه طبیعی می‌شود.
سرپرست فرمانداری شهرستان فیروزکوه گفت: پاک‌سازی دریاچه آهَنَک از زباله به صورت داوطلبانه توسط غواصان موجب حفظ این موهبت الهی در شهرستان می‌شود.
محمد حیدری منش ادامه داد: در سنوات گذشته گردشگری ساماندهی مناسبی نداشت و حضور بی‌ضابطه برخی از افراد که در حفظ محیط زیست اهتمام نداشتند باعث شد تا زیست بوم این دریاچه به خوبی صیانت نشود.
وی افزود: از ایده و طرح‌هایی که به حفظ و نگهداشت جاذبه‌ها طبیعی شهرستان برای حضور گردشگران کمک کند حمایت  می‌کنیم و از بانیان این اقدام ارزشمند سپاسگزاریم هر فردی با مشاهده این دریاچه به عظمت خداوند پی می‌برد.
سرپرست تیم اجرایی پاک‌سازی دریاچه آهَنَک گفت: این دریاچه یک اثر طبیعی بی نظیر است که قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی را دارد.
علی شادلو ادامه داد: از درآمد توسعه اکوتوریسم و گردشگری پایدار می‌توان بودجه‌های حفاظتی این دریاچه را تامین کرد.
وی ادامه داد: منطقه فیروزکوه از نظر زمین گردشگری ظرفیت بالایی دارد و قابلیت تبدیل به ژئوپارک را برای شهرستانی که اساس توسعه آن گردشگری است داشته باشد.
گفتنی است:دریاچه آهَنَک در میان ارتفاعات و مناطق کوهستانی فیروزکوه در استان تهران قرار دارد و گردشگران می تواننداز آرامش و سکوت این دریاچه و نسیم کوهستان لذت ببرند.
امکان شنا و غواصی در دریاچه و عکاسی از زیبایی‌های آن وجود دارد و از آنجا که این دریاچه در ارتفاعات واقع شده است، اوایل اردیبهشت تا اواسط شهریور، بهترین زمان بازدید از آن محسوب می‌شود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها