قیمت‌های گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران اعلام شد.
کد خبر: ۱۳۷۰۸۷۴

قیمت گوشت در بازار تهران چند؟ علیرغم توزیع ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران و روند کاهشی نرخ دام، قیمت گوشت همچنان بالاست. با افزایش قیمت گوشت، سرانه مصرف گوشت در ایران طی یک دهه اخیر نصف شده است. آیا قیمت گوشت کاهش می یابد؟. قیمت گوشت روز گذشته در بازار تهران چند بود؟

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، بر اساس گزارش میدانی از بازار تهران قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران به شرح زیر اعلام می‌شود.

قیمت گوشت گوسفندی

نوع گوشت گوسفندی قیمت هر کیلوگرم
راسته گوسفندی با استخوان ۱۶۰,۰۰۰ تومان
راسته گوسفندی بی استخوان ۲۴۸,۰۰۰ تومان
ران کامل ممتاز گوسفندی ۱۷۵,۰۰۰ تومان
ران پاک کرده گوسفندی با استخوان ۲۰۸,۰۰۰ تومان
کف دست گوسفندی با ماهیچه ۱۶۰,۰۰۰ تومان
سردست با گردن و ماهیچه گوسفندی ۱۳۵,۰۰۰ تومان
دمبالیچه گوسفندی ۹۸,۰۰۰ تومان
ماهیچه گوسفندی ۲۲۵,۰۰۰ تومان
نیم شقه سردست گوسفند ۱۳۱,۰۰۰ تومان
گردن گوسفندی ۱۳۵,۰۰۰ تومان
شقه لاشه گوسفندی ۱۳۴,۰۰۰ تومان
نیم شقه ران گوسفندی ۱۳۵,۰۰۰ تومان

قیمت گوشت گوساله

نوع گوشت گوساله قیمت هر کیلوگرم
ران گوساله ۱۶۶,۰۰۰ تومان
سردست گوساله پاک کرده ۱۶۶,۰۰۰ تومان
قلوه گاه گوساله ۱۴۷,۰۰۰ تومان
گردن گوساله ۱۳۰,۰۰۰ تومان
قلم گوساله ۱۶,۰۰۰ تومان
ماهیچه گوساله ۱۳۵,۰۰۰ تومان

قیمت واقعی گوشت اعلام شد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: علی رغم توزیع ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران و روند کاهشی قیمت دام، نرخ گوشت همچنان بالاست.

افشین صدردادرس گفت: علی رغم توزیع روزانه ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران، قیمت همچنان بالاست که این امر بیانگر سودجویی دلالان و واردکنندگان است چرا که منافع واردکنندگان در خدمت واردات گوشت است.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو بره نر ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان و میش ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان است که براین اساس باید هر کیلو گوشت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۷۰ هزار تومان در بازار توزیع شود که متاسفانه گوشت بالای ۲۰۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می شود که این موضوع ارتباطی به دامدار ندارد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک‌ گفت: بنابر گزارش اعلامی استان های غربی بین ۴ تا ۵ میلیون راس دام آماده عرضه در این استان هاست که به دلیل شرایط خشکسالی، نبود علوفه در مرتع و کاهش تقاضا در بازار هر چه سریع تر باید از این استان ها خارج شود.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های تولیدی سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که طی سال های قبل ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن از طریق تولید داخل و مابقی واردات تامین می شد که با افزایش بهره وری و تولید در داخل دیگر نیازی به واردات نداریم.

جدیدترین قیمت گوشت قرمز در بازار اعلام شد

مشاهدات میدانی بازار حاکی از کاهش قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته است.

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو ران گوساله ۲۰۰ تا ۲۱۵ هزار تومان، قلوگاه گوسفندی ۱۴۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۸۰ هزار تومان، گردن و سردست گوسفندی ۱۵۵ هزار تومان و شقه گوسفندی ۱۵۵ هزار تومان است.

قیمت گوشت امروز | جدول قیمت گوشت

گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

قیمت هفته گذشته خرده فروشی گوشت قرمز برای هر کیلو شقه گوسفندی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، سردست و گردن گوسفندی ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان، ران گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۰ و ران گوساله ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان بود.

قیمت گوشت کاهش یافت؟

قیمت گوشت در هفته‌های اخیر به قدری افزایش یافت که دیگر تقاضای چندانی برای آن وجود ندارد. از این رو برخی خرده‌فروشی‌ها به حراج این محصول روی آورده‌اند. رئیس شورای تامین دام در همین زمینه اعلام کرد که اکنون عرضه گوشت بیشتر از تقاضای آن است و فروشنده‌ها مجبورند قیمت‌ را تعدیل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حراج گوشت آخرین ترفند گوشت‌فروشان و قصابان برای آشتی با مشتریان است. گویا پس از آنکه قیمت گوشت به شکل نجومی افزایش یافت خرید این محصول برای بسیاری از اقشار و گروه‌ها از دسترس خارج شد.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، طی یک دهه اخیر سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شده است. در همین زمینه چندی پیش کوروش جعفریان، متخصص تغذیه به خبرآنلاین اعلام کرد: در پایان سال ۱۴۰۰ سرانه مصرف گوشت در ایران به شش کیلوگرم کاهش یافت. در حالی که در ابتدای سال ۱۳۹۰ این رقم در محدوده ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم بود. یعنی در طول یک دهه مصرف گوشت میان ایرانیان افت حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر، آخرین گزارش‌های مرکز آمار در این باره از رشد حدود ۵۲ درصدی تولید گوشت ایران در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن دارد. محصولی که بارها با ممنوعیت صادراتی هم مواجه شد و حتی در اواخر سال گذشته دام‌های صادراتی روی آب تلف شدند.

گرچه در این مدت میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفت، اما قیمت گوشت هیچ‌گاه وارد مدار نزولی نشد تا هر روز تعداد مشتریان کاهش یابد.

قیمت گوشت در بازار چند؟

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که نرخ کنونی هر کیلو شقه گوسفندی بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۲۲۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان و گوشت مخلوط ۲۰۰ هزار تا ۲۴۰ هزار تومان است. قیمت‌هایی که باعث شد تا بسیاری از متقاضیان یا بازار را ترک کنند یا در وزن‌ها کمتری خرید انجام دهند.

این روند باعث شد تا برخی مراکز فروش به ترفند حراج گوشت روی آورند. گویا مردم آن‌قدر قدرت خرید خود را از دست داده‌اند که دیگر خرید بدون تخفیف برای آن‌ها میسر نیست.

همچنین بسیاری از دامداران می‌گویند که به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، دیگر نگهداری دام به‌صرفه نیست. از این رو، دام را در هر وزنی که هست و با قیمت‌های کمتر به بازار عرضه می‌کنند که دیگر بیش از این متحمل هزینه نشوند.

رئیس شورای تامین دام، درباره علت کاهش قیمت گوشت و البته حراج آن گفت: اکنون عرضه گوشت بیشتر از تقاضای آن است. به همین خاطر فروشنده‌ها مجبورند قیمت‌ها را تعدیل کنند که مصرف‌کننده قادر به خرید میزان بیشتر این محصول باشد.

منصور پوریان در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: عرضه گوشت در حال حاضر چه در بخش گرم و چه در بخش منجمد بسیار زیاد است. اما تقاضای چندانی برای خرید گوشت وجود ندارد و دیگر نمی‌توان روی افزایش تقاضا حساب باز کرد.

او با اشاره به خشکسالی، کمبود آب و گرانی نهاده‌های دامی تشریح کرد: دیگر دامداران توان نگهداری دام‌هایشان را ندارند. از این رو آن‌ها به فروش دام خود روی آورده‌اند که بیش از این هزینه نگهداری آن را ندهند. در نتیجه به دلیل انباشت عرضه و نبود تقاضا، شاهد ارائه تخفیف‌های ویژه برای فروش گوشت هستیم.

وی درباره صادرات مازاد تولید نیز توضیح داد: باید مدیریت صحیحی انجام پذیرد تا گوشت‌های مازاد به صادرات برسند.

پوریان در پایان یادآور شد که با چنین وضعیتی بازار گوشت آسیب می‌بیند. گرچه قیمت گوشت برای مصرف‌کننده رو به کاهش است، اما هزینه تولید گوشت در این روزها بیشتر از قیمتی است که در بازار عرضه می‌شود. به همین سبب احتمالاً به‌زودی شاهد کاهش تولید گوشت در کشور باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها