به گزارش
جام جم آنلاین، علی عباسی، کارگردان این فیلم در نشست خبری خود در جشنواره کن، مدعی شد قصد داشته است برای بهنمایش درآوردن فضای شهری مشهد، این اثر را با پذیرش محدودیتهای موجود در ایران بسازد و یک جلسه هم با مسؤولان وزارت ارشاد برگزار کرده است، اما پس از یکسال بهدلیل اینکه با پاسخ روشنی روبهرو نشده است، فیلم را در خارج از کشور (اردن) ساخته است. عباسی گفت که فیلمنامهای که به وزارت ارشاد داده بوده، هنوز کامل نبوده است.
چند ماهی است فیلم «عنکبوت» با سوژه مشابه در ایران روی اکران است و دیروز کارگردان این فیلم در یادداشتی به روند تولید فیلم «عنکبوت مقدس» اعتراض کرد و درباره کارگردان این فیلم نوشت: او با کسانی لابی کرده بود که قانون را دور بزند. علی عباسی صندلی را از من و فیلم من دزدید.
ابراهیم ایرجزاد، کارگردان فیلم عنکبوت در یادداشتی انتقادی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خطاب به علی عباسی نوشت: ایکاش بهشون میگفتی که داشتی سعی میکردی با دلار خرج کردن و دور زدن قانون و با یک فیلمنامه بدون صحنههای اصلی (طبق گفته خود شما در همین کنفرانس) پروانه ساخت بگیری و بعدش فیلم خودتو بسازی و از ایران بری و، چون ایران زندگی نمیکنی و قصد زندگی هم نداری، برات مهم نبود بعدش چی میشه....ای کاش بهشون میگفتی تاریخ ثبت فیلمنامهات ۳ بهمن ۱۳۹۷ (شب بلند نام اول فیلم «عنکبوت مقدس») در بانک فیلمنامه، اختلاف چندماهه داره با تاریخ ثبت فیلم من ابراهیم ایرجزاد ۴ شهریور ۱۳۹۷ (اتاق شرعی نام اول فیلم عنکبوت).
ای کاش بهشون میگفتی توی ایران اولویت برای ساخت فیلم از یک سوژه واقعی با تاریخ ثبت فیلمنامه و تاریخ درخواست پروانه ساخت است. شما و رفقات پشت سر من راه افتاده بودین تا من و مسیر قانونی الزامی در حال سپری شدن توسط من رو دور بزنین!
وی با تاکید بر اینکه عباسی به لابیگری و رشوه دادن برای ساختن فیلمش پرداخته، اضافه کرد:ای کاش بهشون میگفتی قانون ایران! قانون پروانه ساخت گرفتن در ایران! قانون ارائه نسخه کامل و صحیح فیلمنامه در ایران است که باعث میشه یه فیلمساز گاهی چند سال برای ساخت فیلمش صبر کنه، ولی این دلیل نمیشه یکی مثل تو با دلار خرج کردن و زرنگبازی بخواد قانون رو دور بزنه و خارج از خط حق و ناحق کنه.
بله همکار عزیز، شما میخواستی با دلار خرج کردن، خارج از نوبت سوژه رو بسازی و فرار کنی و به ریش من و همه زحمتهای من بخندی، اما نتونستی این کار رو بکنی، چون من جلوتر اقدام کرده بودم، پس ناچار شدی از ایران بری ترکیه و بعد اردن. در ادامه این متن آمده است: حتما یادت هست بهت زنگ زدم، گفتم منم زرنگبازی بلدم، مشهد رفتن و یواشکی این سوژه رو کار کردن، برای من که بچه مشهدم، مثل آب خوردن بود، ولی چون نمیخواستم و نمیخوام از ایران برم، تن دادم به قانون، پس نوبت رو رعایت کن، اما دلارای بیشتری ریختی روی میز بعضیها.
ایکاش بهشون میگفتی غیرقانونی و از طریق رفقات فیلم منو دیدی و بعد فیلم عنکبوت مقدس رو ساختی، از دکوپاژت و طراحی پوسترت تا اسم فیلمت همهجا پاتو روی ردپای من گذاشتی و آخر اینکه در بانک فیلمنامه و در سازمان سینمایی، اسناد موجود است که این آقا اصلا و چطور داشت عمل میکرد و با چه کسانی لابی کرده بود تا قانون رو دور بزنه و چطور علیه من و فیلمم توی اروپا شانتاژ درست کرد و این صندلی که روش نشسته رو دزدید از من، فیلمم و همه عواملم.
اتفاقات عجیبی افتاده است
ایرجزاد دیروز همچنین در گفتوگویی با ایسنا گفت: اتفاقهایی در این ماجرا پیش آمده که نمیتوان به سادگی از کنارشان عبور کرد، مثلا عجیب است که ۲۰ سال پس از ماجرای سعید حنایی من تصمیم بگیرم فیلم بسازم و ناگهان شش ماه بعد یک نفر دیگر هم دقیقا روی همین موضوع کار کند. من در سال ۹۷ به استناد تاریخ ثبت در بانک فیلمنامه، درگیر ساخت فیلم «عنکبوت» شدم و منتظر پروانه ساخت بودم. بعد از چند ماه شنیدم یک نفر از دانمارک آمده و روی این قصه مشغول کار است و بخش عجیب این بود که شنیدم از ساخت فیلم توسط من هم آگاه است.
او خاطرنشان کرد: من مجبور به شکایت رسمی درباره این موضوع شدم و برخلاف آنچه گفته که وزارت ارشاد اجازه ساخت به او نداده و به فیلمی از ایران مجوز دادند، باید بگویم در واقع شکایت من مانع شد، ضمن اینکه من با اندیشه و بودجه مستقل خودم فیلم ساختم. او با بیان اینکه دو سال قبل «عنکبوت» در لیست کوتاه جشنواره فیلم کن بود، ولی بعد ایمیلی دریافت کرده که «بعد از بحث و گفتوگوی طولانی حول محور فیلم عنکبوت در نهایت تصمیم بر این شده که جشنواره هیچ انتخابی از سینمایی ایران نداشته باشد»، گفت: جای فیلم مرا به فیلم دیگری که بعد از «عنکبوت» ساخته شد، دادند و فکر میکنم اگر یکسری پیگیریها را در طول تحقیقاتم برای فیلم انجام نمیدادم، خبر ساخت چنین فیلمی پخش نمیشد و این اتفاقها هم نمیافتاد. وی حذف شدنهای فیلم «عنکبوت» از جشنوارههای اروپایی را اتفاقی ندانست و گفت: منِ فیلمساز داخل ایران در همان بدو امر مجبورم مُشتم را باز کنم و به شورای پروانه ساخت، به رسانهها و ... خبر دهم که میخواهم روی چه موضوعی کار کنم.
منبع: روزنامه جام جم