در فاصله 195 روز تا شروع جام جهانی، هنوز برنامه بازی های تدارکاتی و اردوهای تیم ملی مشخص نیست

فدراسیون تعطیل، اسکوچیچ در تعطیلات

تیم‌ ملی فوتبال ایران در یکی از خاص‌ترین و مهمترین برهه‌های تاریخ خود، حدفاصل ۳۰ آبان تا ۸ آذر ۱۴۰۱، به مصاف دو تیم انگلستان و آمریکا می‌رود. تحلیل مفسران فوتبال دنیا نسبت به این دو مسابقه، فراتر از اتفاقاتی است که در مستطیل سبز می‌افتد.
تیم‌ ملی فوتبال ایران در یکی از خاص‌ترین و مهمترین برهه‌های تاریخ خود، حدفاصل ۳۰ آبان تا ۸ آذر ۱۴۰۱، به مصاف دو تیم انگلستان و آمریکا می‌رود. تحلیل مفسران فوتبال دنیا نسبت به این دو مسابقه، فراتر از اتفاقاتی است که در مستطیل سبز می‌افتد.
کد خبر: ۱۳۶۵۵۴۴

آنها معتقدند بازی‌های گروه B می‌تواند تاثیرات ایدئولوژیک هم در گفتمان‌های جهانی داشته باشد، به ویژه در این بخش از تاریخ که طرفین، باب مذاکرات تازه‌ای را باز کرده‌اند.

دولت ایران هم آرام آرام به این اهمیت پی برده و در تلاش است تا بتواند زمینه را برای آماده‌سازی تیمش مهیا کند.

فدراسیون فوتبال اما در یکی از ناپایدارترین دوران خود، در تلاش است تا در این زمینه، گامی مثبت بردارد اما آنچه فعلا بر جای مانده، تلی از نگرانی است.

دراگان در تعطیلات

در فاصله کمتر از ۲۰۰ روز تا شروع جام‌جهانی، تیم ملی ایران نه برنامه اردو دارد و نه بازی‌های دوستانه. حتی دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ملی، نقشه راهی ترسیم نکرده است.

حمید استیلی، سرپرست تیم ملی ایران برای آن‌که فشار را از روی کادر فنی بردارد، هفته گذشته گفت: «به زودی برنامه تیم‌ملی اعلام می‌شود.» اما آیا وعده «به زودی» دیر نیست؟ فیفا دی‌های انگلیس پر است. آنها در لیگ ملت‌های اروپا با تیم‌های مجارستان(رفت و برگشت)، آلمان(رفت و برگشت) و ایتالیا(رفت و برگشت) بازی خواهند کرد.

تیم‌ملی آمریکا نیز برای شبیه‌سازی بازی با ایران یکم ژوئن(۱۱ خرداد) مقابل تیم‌ملی مراکش قرار می‌گیرد که تا این لحظه قرار نیست حتی یکی از اعضای کادر فنی کشورمان تماشاگر این مسابقه باشد! آنها در نشنال لیگ آمریکای شمالی هم با تیم‌های گرانادا و السالوادور بازی می‌کنند.

این کشور در حال تدارک برای برگزاری سه بازی دوستانه دیگر است تا بتواند برای جام‌جهانی با تمام قدرت حاضر شود. در مقابل برنامه ایران را مرور کنیم؛ محل برگزاری اردوی خرداد(۱۵ روزه) و شهریور(۱۰ روزه) نامشخص است.

برگزاری بازی‌های دوستانه در هاله ابهام قرار دارد. تنها بحث درباره تقابل با نیوزلند از قاره اقیانوسیه است که رسما هیچ کمکی به حضور آماده در جام‌جهانی نخواهد کرد.

فیفا تصمیم گرفته در آستانه شروع جام‌جهانی فرصت ۲۱ روزه به تیم‌های ملی را به ۶ روز کاهش دهد. این یعنی ایران اگر می‌خواهد کاری کند باید در خرداد و شهریور انجام دهد. نشانه‌های فعلی حکایت از این موضوع ندارد. همین حالا دراگان اسکوچیچ به مرخصی رفته و قرار است اواخر اردیبهشت ماه تازه برگردد!

بی‌خبری کادر فنی از همه

قبل از جام‌جهانی روسیه، کارلوس کی‌روش با تاکید روی این جمله که «قرار است کوسه‌ها دوره‌مان کنند.»

پلن اصلی تیم‌ملی را ریخت. او با فشار به فدراسیون و باشگاه‌ها، بازیکنان تیم‌ملی را ۶ ماه قبل از شروع جام‌جهانی برای ریکاوری به مرکز تمرینی پک کشاند.

در ارتباط نزدیک با مربیان خارجی و لژیونرها، برنامه تمرینی و ریکاوری آنها را زیر نظر گرفت. تشکیل پرونده برای تک‌تک ملی‌پوشان و آنالیز بدنی و فنی بازیکنان کار را به آنجا رساند که همه شاهد حضور یکی از آماده‌ترین ایران‌های تاریخ در جام‌جهانی بودند. حالا اما وضعیت ۱۸۰ درجه فرق دارد.

دراگان اسکوچیچ از بازیکنان تیم‌ملی کاملا بی‌خبر است. به طور مثال اخیرا یکی از بازیکنان، دو هفته مصدوم بود ولی دراگان و دستیارانش بی‌خبر بودند. چرا؟ چون در فاصله کمتر از ۲۰۰ روز مانده به جام‌جهانی حتی یک تماس تلفنی با ملی‌پوشان برقرار نمی‌کنند.

در ماجرای مصدومیت کریم انصاری‌فرد با کیک تولدش مشخص شد که میزان تعهد در تیم‌ملی چقدر است. اگر به جای انصاری‌فرد، این اتفاق برای مهدی طارمی در اردوی ایران رخ می‌داد، همین حالا باشگاه پورتو درخواست غرامتی سنگین از ایران می‌کرد چراکه بازیکن، تحت قرارداد آنهاست.

چند بازیکن ملی دیگر هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما فاش کردند کادر فنی کوچکترین ارتباط و اطلاعی از وضعیت‌شان ندارد. در عوض اسکوچیچ در اتاق خود جلد روزنامه سان را به دیوار زده و برای انگلیسی‌ها گه‌گاهی کری می‌خواند؛ چیزی که از نظر کارشناسان به نتیجه‌گیری تیم‌ملی کوچکترین کمکی نخواهد کرد. این مربی تا این لحظه کوچکترین برنامه‌ای برای موفقیت در جام‌جهانی ندارد. بی‌میل نیست حتی قراردادش فسخ شود تا بتواند قراردادی شیرین برای فصل بعد در قطر امضا کند.

دولت پیشقدم می‌شود؟

مگر می‌شود تیمی به جام‌ جهانی برود و پیش از مسابقات اسپانسر نداشته باشد؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، اشتباه می‌کنید چون فدراسیون فوتبال ایران هنوز اسپانسر ندارد. خروجی مالی تیم‌ملی زیاد است و در مقابل درآمدی ندارد.

اردوهای اخیر ایران به‌طور میانگین حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. فدراسیون می‌گوید پول ندارد برای خرداد و شهریور نقشه بریزد. از آنطرف نمی‌تواند اسپانسر بگیرد. وضعیت لباس‌های تیم‌ملی مورد تایید ملی‌پوشان نیست. بازیکنان حدود ۴۰ درصد از پاداش‌های قبلی خود را نگرفته‌اند.

برنامه‌ریزی، جای خود را به دعوای فدراسیون فعلی با فدراسیون قبلی داده و به قول یکی از ملی‌پوشان «تیم‌ملی شده بچه سرراهی». در این شرایط، توقع مردم لحظه‌ای بالا می‌رود و می‌گویند: «در گروه آسانی هستیم.» آنها که این تحلیل را دارند ظاهرا بی‌خبرند جام‌جهانی قطر میان فصل لیگ‌ها برگزار می‌شود و بازیکنان آمریکا و انگلیس با نهایت آمادگی وارد رقابت‌ها می‌شوند. این البته به نفع لژیونرهای ایران هم هست منتها خروجی لیگ در این چند سال، رضایت‌بخش نبوده است.

اهمیت بازی‌ های آمریکا و انگلیس ظاهرا مسؤولان سیاسی را مجاب کرده تا گامی مثبت در این زمینه بردارند و کمک حال فوتبال باشند.

با پیگیری‌های صورت گرفته احتمالا بودجه‌ای در اختیار فدراسیون قرار می‌گیرد تا بتواند تیم‌ملی را از این باتلاق نجات دهد.

سعید اکبری - ورزش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها