اسکوچیچ: خیلی‌ها من را دست کم گرفتند

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران زیر ذره‌بین ورلدساکر

از تعلل و بلاتکلیفی عجیب فدراسیون تا مطرح شدن نام جانشینان

اسکوچیچ می‌رود یا می‌ماند؟

حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم‌ملی فوتبال به عنوان سرمربی از همان روز اول، مخالفان بسیاری داشت.
کد خبر: ۱۳۶۲۳۹۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، اسکوچیچ محبوب نبود و رزومه قابل قبولی هم برای حضور روی نیمکت تیم‌ملی نداشت. با این حال کسب نتایج خوب تیم‌ملی در مرحله مقدماتی و سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی باعث شد بسیاری از مخالفان و منتقدان سکوت کنند. پس از شکست برابر کره‌جنوبی اما همه چیز تغییر کرد. مخالفان به صورت علنی اعلام کردند که سرمربی تیم‌ملی باید عوض شود و درگیری میان موافقان و مخالفان او بالا گرفت. یک توییت هم به شایعه تغییر او دامن زد و چند اسم به عنوان جانشینان او در تیم‌ملی مطرح شد. اما دراگان می‌رود یا می‌ماند؟ موافقان و مخالفان او چه می‌‌گویند؟

 

 یکی به نعل یکی به میخ

شکست تیم‌ملی ایران مقابل کره‌جنوبی جرقه‌ای بود که مخالفان اسکوچیچ بگویند تیم ملی نتوانست در برابر اولین حریف جدی‌اش در مرحله مقدماتی سربلند بیرون بیاید. پس از آن شایعاتی مبنی بر برکناری اسکوچیچ‌ از هدایت تیم شکل گرفت و این شایعات با توییت عجیب احمدرضا براتی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت .
براتی نوشت: «علی دایی سرمایه ملی و شخصیت بین‌المللی ارزشمندی است که استحقاق هدایت تیم‌ملی فوتبال ایران در قطر را دارد. فرصت زیادی نداریم.»توییتی که البته مشخصا با سفارش و توصیه دیگران حذف شد اما تأثیرش را بر فضای فوتبال گذاشت و به دنبال آن، نام جانشینان دیگری به غیر از علی دایی هم مطرح شد. با این حال احسان اصولی هر روز اعلام می‌کند که حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم‌ملی در قطر قطعی است.
 مخالفان چه می‌گویند؟
بسیاری از کارشناسان و منتقدان فوتبال که حالا مخالف حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم‌ملی هستند، اعتقاد دارند که با اسکوچیچ موفقیت خاصی در جام‌جهانی نصیب فوتبال ایران نخواهد شد و اگر با این سرمربی به قطر برویم، با انجام ۳ بازی در مرحله گروهی به خانه بر می‌گردیم در حالی که با حضور یک سرمربی بزرگتر به راحتی می‌توانیم برای اولین بار از گروه خود صعود کنیم. البته که آنها به غیر از باخت تیم‌ملی به کره‌جنوبی، دلایل دیگری نیز برای اثبات حرف‌های خود دارند. ضعف در مدیریت رختکن تیم، نبود صمیمیت در تیم‌ملی، برخی تصمیمات عجیب اسکوچیچ در نحوه استفاده از بازیکنان در ترکیب و حتی انتخاب برخی ملی‌پوشان در ماه‌های اخیر نیز به شائبه‌های پیرامون او دامن زده تا منتقدانش را برای برکناری او مصمم‌تر کند. وجود نام‌هایی عجیب و ناآماده در فهرست تیم‌ملی شائبه دخالت چند سردبیر و خبرنگار ورزشی را در تیم به همراه داشت. حالا گر‌چه مربی کروات در فضای مجازی طرفداران خاص خودش مثل یکی دو سردبیر و فعال رسانه‌ای را دارد اما اکثر توییت‌هایی که نام اسکوچیچ در آنها دیده شده، علیه سرمربی تیم‌ملی است و مخالفان او از موافقان او بیشتر به نظر می‌رسند. نام خداداد عزیزی و رضا ترابیان را در فهرست بگذارید. آنها اعتقاد دارند باید ممنون اسکوچیچ بود اما باید با مربی بزرگتری به جام‌جهانی رفت.

 موافقان چه می‌گویند؟

عده دیگری بر این عقیده هستند چون زمان و بودجه کافی برای استخدام مربی بزرگ‌تر و تاثیرگذار‌تر نیست، بهتر است با همین مربی که به لحاظ آماری عملکرد خوبی داشته به جام جهانی برویم. سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی، هشت برد تیم ملی، تجربه فعلی اسکوچیچ در تمرین با این بازیکنان، ریسک بالای تغییر سرمربی در زمان فعلی و ... برهان‌هایی است که موافقان حضور او ارائه می‌دهند. از دید موافقان اسکوچیچ، جدا از نتایج فوق‌العاده‌ای که او با تیم‌ملی گرفته، در فرصت کوتاهی که تا جام‌جهانی باقیمانده، تغییر سرمربی تیم‌ملی اتفاقی منطقی‌ نیست و اگر قرار به تغییرات بود، باید مدت‌ها قبل این اتفاق رخ می‌داد چون هر مربی که جای اسکوچیچ را در این مقطع بگیرد، در این چند ماه نمی‌تواند کار ویژه‌ای انجام دهد و به همین دلیل، بهترین کار ممکن، اعتماد به اوست.
مهدی رجب‌زاده، حسین فرکی، حمید درخشان و محمد پنجعلی در این دسته قرار دارند که به صورت رسمی اعلام موضع کرده‌اند.

 اسکو می‌رود یا می‌ماند؟

احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره مباحث مطرح شده نسبت به احتمال برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم‌ملی، گفت: مجموعه فدراسیون، هیات رئیسه و سرپرست فدراسیون درمورد همکاری با سرمربی تیم‌ملی تصمیم و عزم جدی دارند. همچنان در خدمت اسکوچیچ خواهیم بود زیرا کارنامه موفقی از خودش نشان داده است.حمایت قاطعی که هیات رئیسه فدراسیون در عمل از اسکوچیچ و کادرفنی به عمل آورده همچنان ادامه خواهد داشت و همچنان با قدرت در کنار این مربی هستیم.»
حمید استیلی هم بارها اعلام کرد که برنامه برای تغییر سرمربی تیم ملی نداریم اما آنچه معلوم است این که حتی خود فدراسیون هم بلاتکلیف است!  یک عضو فدراسیون مصاحبه حمایتی انجام می‌دهد و عضوی دیگر علیه سرمربی کروات توییت می‌زند. سخنگو حمایت می‌کند ولی روزانه چند نام به عنوان جانشینان احتمالی اسکو مطرح می‌شود. آنچه مسلم است این که بلاتکلیفی و ابهام موجود از هر سناریویی بدتر است. اگر قرار به حفظ اسکوچیچ است، با شجاعت اعلام کنید که او سرمربی تیم ملی خواهد ماند. اگر هم قرار به رفتن با احترام اسکوچیچ است، هر روزی که سپری می‌شود در حکم زمانی است که برای انتخاب جانشین او و تسلطش بر اوضاع تیم ملی از بین می‌رود. تعلل فدراسیون در این باره به ضرر تیم ملی خواهد بود.
یگانه عصاری - گروه ورزش 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها