یکدستی فرماندهی مذاکرات وین

کد خبر: ۱۳۶۲۰۳۲
اکنون در جامعه ما یک صدای واحد در عرصه حکمرانی برای موضوع توافق وین و برجام وجود دارد. البته این گزاره بدین معنا نیست که نظرات مخالفان شنیده نمی‌شود، بلکه همه کسانی که نقدی دارند، از ابزار‌های لازم برای ابراز مطالب خود بهره‌مند هستند. احزاب، رسانه‌ها، گروه‌های مختلف، حتی اشخاص و متخصصان به مسؤولان اجرایی دسترسی دارند و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، اما به طور مشخص، اکنون یک صدای واحد وجود دارد و وجود فرماندهی یکدست برای مذاکرات کاملا مشهود است. مذاکره‌کنندگان ما با اختیارات لازم و در چارچوب‌هایی تعیین شده، گفتگو‌های وین را پیش می‌برند. علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نشان داد طی چند هفته اخیر، حرفه‌ای عمل کرده است.

طرف مقابل اکنون می‌داند خطوط قرمز ما چیست و همچنین به این حقیقت پی برده که بنا نیست ایران منافع ملی خود را برای خوشایند یا ناراحتی طرف مقابل فدا کند. وزیر خارجه در طول ماه‌های گذشته نشان داد که کاربلد است و می‌تواند مسائل بین‌المللی ایران را در ابعاد مختلف به گونه‌ای پیش ببرد که ما در بن‌بست وین گیر نکنیم. آقای رئیس‌جمهور هم از ابتدا جبهه‌های جدیدی را برای توسعه سبد سیاست خارجی ایران باز کرده است. نگاه به آسیا و پیگیری همکاری‌های اقتصادی با همسایگان، همچنین حرکت برای تحول در ارتباط با آفریقا و آمریکای لاتین ابعاد دیگری است که در طول مدت گذشته به‌خوبی دنبال شده و البته شدت گرفتن آن، یکی از ضرورت‌های آینده سیاست خارجی ما است؛ بنابراین اکنون، طرف مقابل می‌داند که ما به عنوان یک کشور مستقل و قدرت نوظهور در آسیا توانسته‌ایم انسجام درونی خود را نه‌تن‌ها حفظ، بلکه تقویت کنیم.
 
به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در گزاره‌ای که در سخنرانی دیروز خود را داشتند، به اختصار همین مفهوم فعال بودن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین و تایید اجمالی حرکت آنان را به افکار عمومی و مسؤولان حاضر در سخنرانی منتقل کردند. اکنون تمامی همت‌مان در این مسیر قرار گرفته که بیشترین میزان تسهیل برای توافق را داشته باشیم، اما خطوط قرمز ما هم مشخص است. قرار نیست که از منافع ملی‌مان چشم‌پوشی کنیم و اسیر بدعهدی و پیمان‌شکنی چندباره طرف مقابل‌مان بشویم. اکنون زمان آن رسیده است که میوه مقاومت چیده شود. میوه مقاومت آن است که خطوط قرمزمان را رعایت کنیم. در حال حاضر آمریکایی‌ها باید یک تصمیم سیاسی بگیرند و مشخص شود آیا می‌خواهند در توافقی به نفع همه طرف‌های مقابل مشارکت داشته باشند یا این‌که همچنان بر طبل جلوگیری از دستیابی ایران به منافع برجام بکوبند. ایران نشان داده است که فلج نمی‌شود، باجی هم نخواهد داد و در عین حال معتقدم توافق وین در نهایت با توجه به تحولات بین‌المللی رخ خواهد داد.
 
عباس مقتدایی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها