عمان و سوئیس مقصد واریز دارایی‌ های مسدود شده ایران

انتشار اخباری درباره واریز بخشی از دارایی‌ های مسدود شده ایران نشان می‌دهد به هیچ وجه نباید در رابطه با توافق وین ناامید بود.
کد خبر: ۱۳۶۱۷۴۴

بر این باورم درنهایت این توافق انجام می‌شود و البته در برخی مواقع موانع سیاسی مانند بحران اوکراین پیش می‌آید که می‌تواند در روند مذاکرات تاثیرگذار باشد.

همچنین ممکن است دو طرف در یک موضوع خاصی نتوانند به سرعت به توافق برسند یا نیاز داشته باشند این موضوع خاص چند‌هفته‌ای را در دوران تشکیلات سیاسی خود مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به عنوان مثال، باید گفت آمریکایی‌ها نیاز داشتند داخل کشورشان موضوع لغو تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد حلاجی قرار دهند البته این تحولات را می‌توان گامی به جلو در روند مذاکرات وین دانست و در عین حال به این معنا نیست که توافق به‌زودی اتفاق می‌افتد.

موضوع واریز بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را هم می‌توان به ادامه روند مذاکراتی وین ارتباط داد. به این معنا که اگر آمریکا چشم انداز امیدبخشی نسبت به توافق نداشت حتما نسبت به واریز این بدهی‌ها سنگ‌اندازی و مانع تراشی می‌کرد.

همچنین انگلیسی‌ها هم اگر نسبت به گفت‌وگوهای وین امید نداشتند نسبت به آزاد سازی زندانیان و آزاد کردن نیم میلیارد پوند اقدامی انجام نمی‌دادند. در حال حاضر در موضوع مذاکرات به نظر می‌رسد آمریکا و انگلیس سیاست واحدی را دنبال و به صورت هماهنگ حرکت می‌کنند به‌ویژه از زمانی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد.

از سوی دیگر امیرعبداللهیان، وزیر‌خارجه کشورمان هم در چند موضعگیری به این نکته اشاره کرد که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند مذاکرات مستقیمی داشته باشند، باید از خود حسن نیت نشان دهند حتی ایشان به عنوان نمونه اشاره کرد این حسن نیت می‌تواند آزاد سازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران باشد.

در مجموع در موضوع آزاد سازی تحریم‌ها نیازمند آنیم که با طمأنینه قضیه را پیش ببریم. طبعا ایران باید رقم دارایی‌های مسدود شده خود را اعلام کند و کشورهای بدهکار هم بعد از توافقات صورت گرفته مبالغ مورد نظر را به بانک‌های عمان یا سوئیس واریز کنند.

استمرار این وضعیت حاکی از آن خواهد بود که مذاکرات وین روند خود را گرچه آرام اما پیوسته طی کرده است و البته وجود موانع سیاسی و بین‌المللی را نمی‌توان نشانه شکست مذاکرات دانست.

عبدالرضا فرجی راد - سفیر اسبق ایران در سوئیس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها