آخرین وزیر دارایی افغانستان که اکنون برای تاکسی های اینترنتی در واشنگتن دی سی رانندگی می کند، گفت که مبارزه آمریکا برای دموکراسی در کشورش یک "تظاهر" بود.
کد خبر: ۱۳۵۹۴۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، خالد پاینده، وزیر دارایی دولت اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان به واشنگتن پست گفت که آمریکایی‌ها که مأموریت خود را حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در منطقه عنوان می‌کنند را از جمله عوامل سقوط کشورش به دست طالبان می‌داند.

پاینده گفت: شاید در ابتدا نیت‌های خوبی وجود داشت، اما احتمالاً ایالات متحده این منظور را نداشته است.

پاینده به پست گفت که او افغان‌ها و همچنین آمریکایی‌ها را به خاطر دست کشیدن از ارزش‌هایی که قرار بود دلیل اصلی مبارزه آن‌ها باشد، سرزنش می‌کند. پاینده که در سال ۲۰۱۶ قبل از ترک دولت در سال ۲۰۱۹ معاون وزیر دارایی شد، گفت: "ما اراده جمعی برای اصلاحات و جدی بودن نداشتیم. "

پاینده همچنین گفت که خود را مقصر می‌داند و به پست گفت که آرزو می‌کرده هیچ‌گاه سمت وزیر دارایی را در پایان سال ۲۰۲۰ قبول نمی‌کرد. پاینده گفت: "زشتی‌های زیادی دیدم و شکست خوردیم. من بخشی از شکست بودم. " وقتی به بدبختی مردم نگاه می‌کنی و احساس مسئولیت می‌کنی، سخت است».

پاینده به عنوان استاد کمکی در دانشگاه جورج تاون کار می‌کند، که فقط ۲۰۰۰ دلار در هر ترم می‌پردازد، اما او به پست گفت که این کار را به خاطر پول انجام نمی‌دهد. در عوض، پاینده گفت، او می‌خواهد به دانش آموزانی که روزی می‌توانند مقامات دولتی باشند، بیاموزد که درگیری را از دیدگاه کسانی ببینند که به کمک و مداخله ایالات متحده نیاز دارند.

آمریکا در ماه اوت سال ۲۰۲۱ پس از دو دهه جنگ از افغانستان خارج شد. چند ماه قبل از اینکه طالبان به سرعت کنترل افغانستان را به دست بگیرد. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در فوریه ۲۰۲۰ یک توافقنامه صلح مشروط با این گروه شبه نظامی امضا کرد و وعده داد که نیرو‌های آمریکایی را در طول ۱۴ ماه خارج کند. این قرارداد مشخصا شامل دولت افغانستان نمی‌شد.

فروپاشی سریع نیرو‌های امنیتی افغانستان و پیشروی سریع طالبان، مقامات آمریکایی را غافلگیر کرد. خروج کثیف از افغانستان برای بایدن یک لکه سیاه در دوران کاری اش محسوب می‌شود. یک حمله تروریستی در نزدیکی فرودگاه کابل دست کم ۱۶۹ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی را کشت که مرگبارترین روز برای نظامیان آمریکایی در این کشور از سال ۲۰۱۱ بود.
 
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها