مزایا نوشتن طرح کسب و کار تجاری
با این حال، اگر میخواهید درآمد یا رشد پایدار باشد، شانس خوبی وجود دارد که برای دستیابی به موفقیت، نیاز به ایجاد یک طرح تجاری{بیزینس پلن} داشته باشید.
در اینجا برخی از مزایا و معایب
نوشتن طرح توجیهی وجود دارد که باید در حین انجام فرآیند ایجاد و سپس اجرای کسب و کار خود در نظر بگیرید.
مزایای طرح توجیهی چیست؟
طرح کسب و کار راهنمایی است که می توانید از آن برای کسب درآمد استفاده کنید. با درک اینکه کسبوکار شما در مورد چیست و احتمالاً چگونه عمل میکند، میتوانید ببینید که هر نتیجه دریافتی چگونه میتواند بر سود شما تأثیر بگذارد. با برنامه ریزی های جامع، شما آماده خواهید بود که بدون توجه به آنچه در طول هر روز اتفاق می افتد، اقدام کنید. در اینجا برخی از مزایای بیشتر مرتبط با نوشتن
طرح توجیهی وجود دارد.
1. طرح توجیهی به نگاهی اجمالی به آینده به شما کمک میکند
یک طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا ایده را ارزییابی و پیش بینی کنید تا ببینید آیا پتانسیل موفقیت شدن را دارد یا خیر. هیچ دلیلی برای تبدیل ایده به یک کسب و کار ندارد، اگر این ایده فقط برای شما هزینه داشته باشد. حتی اگر آینده نامشخص به نظر می رسد، باز هم نگاهی اجمالی به کسب و کار خود خواهید داشت.
2. می دانید که چگونه منابع خود را تخصیص دهید.
در حال حاضر چه مقدار موجودی کالا باید نگه دارید؟ چه نوع بودجه ای باید داشته باشید؟
برخی از منابعی که کسب و کار شما باید داشته باشد ترسناک به نظر میرسد. وقتی می توانید ببینید که آینده مالی بالقوه شما چگونه خواهد بود، می توانید تغییراتی را در سفر خود ایجاد کنید تا بتوانید از موانعی که در مسیر موفقیت بر سر راه شما قرار می گیرند اجتناب کنید.
3. داشتن طرح کسب و کار برای اعتبار ضروری است.
برای دریافت وام یا خط اعتباری از یک سرمایه گذار باید یک
نمونه طرح کسب و کار ، بیزینس پلن یا طرح تجاری خود را به آنها ارائه دهید. این طرح به مؤسسه مالی این فرصت را می دهد که ببیند شما چقدر سازماندهی شده اید تا بتوانند ریسک های وام دهی خود را با دقت بیشتری بسنجند.
بیشتر موسسات حتی برای بحث در مورد تامین مالی به شما وقت ملاقات نمیدهند مگر اینکه یک طرح تجاری حرفه ای رسمی نوشته و عملیاتی کنید.
4. یک طرح تجاری همه را در یک صفحه قرار می دهد.
وقتی با افراد متعددی کار می کنید، دیدگاه های متعددی در مورد اینکه چه استراتژی بیشترین موفقیت را به همراه خواهد داشت ، وجود خواهد داشت. این بدان معنا نیست که نظرات دیگران بی اهمیت است. اگر هیچ ساختاری در ارتباط با یک تجارت وجود نداشته باشد، افراد با عقاید متفاوت تمایل دارند که سرکشی کنند و فقط کارهای خود را انجام دهند.
با اطمینان از اینکه همه ابعاد سازمانی در یک طرح کسب و کار مطرح هستند، می توانید آن انرژی های خلاقانه را به ایده هایی هدایت کنید که شانس بیشتری برای موفقیت برای شرکت شما به ارمغان می آورد.
5. طرح کسب و کار به دیگران اجازه می دهد بدانند که شما این تجارت را جدی می گیرید.
داشتن ایده و اجرای آن زمین تا آسمان متفاوت است. با نوشتن یک طرح کسب و کار تجاری باید بدانید که آیا پتانسیل ایجاد یک تجارت از آن وجود دارد یا خیر. ایجاد یک طرح تجاری برای آن ایده به این معنی است که شما ایده را جدی تر می گیرید.
به دیگران نشان می دهد که به ارزش آن اطمینان دارید و مایلید از آن حمایت کنید. شما می توانید مقاصد خود را به طور مؤثرتری بیان کنید، ارزش ایده خود را توضیح دهید و نشان دهید که چگونه رشد آن می تواند به دیگران کمک کند.
6. این یک راه آسان برای جمعیت شناسی است.
مهم نیست چه ایده تجاری دارید، برای موفقیت به مشتریان نیاز خواهید داشت. چه در صنعت خدمات باشید و چه در حال فروش محصولات به صورت آنلاین، باید مشخص کنید که مشتریان بالقوه شما چه کسانی خواهند بود. هنگامی که این شناسایی انجام شد، میتوانید آن مشتریان را در جمعیتشناسی شبیهسازی کنید تا منحنی رشد را ادامه دهید. بدون برنامهریزیهایی که به شما امکان میدهد این افراد را شناسایی کنید، فقط حدس میزنید که چه کسی میخواهد با شما تجارت کند و این تقریباً به اندازه پرتاب دارت به سمت تخته دارت با چشمبند قابل اعتماد است.
7. یک عنصر بازاریابی همراه با یک طرح تجاری خوب.
این به شما امکان می دهد بدانید که چگونه می توانید با محصولات یا خدمات فعلی خود به بازارهای آینده دست یابید. همچنین میتوانید ارزش پیشنهادی خود را تقویت کنید و به برند خود در هر جمعیتی حضور مؤثرتری بدهید.
معایب نوشتن طرح کسب و کار چیست؟
ایجاد یک طرح تجاری به زمان نیاز دارد. بسته به اندازه کسب و کار شما، می تواند یک سرمایه گذاری زمانی باشد که از سود اولیه شما می کاهد. زمانی که روی یک برنامه کار می کنید ممکن است ضررهای کوتاه مدت اتفاق بیفتد، اما هدف دستیابی به سودهای بلندمدت بزرگ است. برای مشاغلی که با بودجه اندک کار می کنند، ممکن است یک ضرر کوتاه مدت کافی باشد تا درهای آن کسب و کار را ببندد.
در اینجا برخی از معایب دیگری است که باید در نظر گرفته شود.
1. یک طرح تجاری ممکن است نادرست باشد.
مهم است که افراد «مناسب» را در فرآیند برنامه ریزی کسب و کار مشارکت دهید. اینها افرادی هستند که روی چشم انداز بلند مدت کسب و کار شما تأثیر می گذارند. بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک احساس می کنند که می توانند با ایجاد طرح تجاری به تنهایی از این منفی جلوگیری کنند، اما برای موفقیت آن نیاز به تخصص در زمینه های مختلف دارد.
معمولاً طیف گسترده ای از نظرات و ورودی ها برای بهترین طرح تجاری ممکن ضروری است زیرا در غیر این صورت نقاط کور عدم دقت می تواند منجر به عواقب ناخواسته بسیاری شود.
2. در طرح توجیهی زمان زیادی را می توان صرف تجزیه و تحلیل کرد.
شاید اصطلاح «فلج از طریق تحلیل» را شنیده باشید. این زیبا و جذاب است، اما به طور دقیق مبارزه ای را که بسیاری در ایجاد یک طرح کسب و کار دارند، توصیف می کند. روی موارد ضروری کسب و کار خود و چگونگی رشد آن تمرکز کنید. مطمئناً - شما باید دستمال توالت برای حمام بخرید و دو بار در هفته خدمات نظافتی می خواهید، اما آیا این مهمتر از دانستن اینکه چگونه می توانید به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید؟ البته که نه.
3. گاه در طرح توجیهی عدم پاسخگویی وجود دارد.
از آنجایی که یک فرد به طور کلی مسئول ایجاد یک طرح کسب و کار است، به سختی می توان آن شخص را در قبال این فرآیند مسئول دانست. برنامه ها به دیدگاه آنها نسبت به شرکت و موفقیتی تبدیل می شود که دوست دارند ببینند. همچنین به این معنی است که طرح کسب و کار (طرح تجاری – بیزینس پلن) بر اساس جدول زمانی آنها به جای آنچه برای کسب و کار بهترین است ایجاد می شود و از آنجایی که شخص دیگری درگیر آن نیست، نگه داشتن پای آنها برای انجام کار ممکن است دشوار باشد.
4. یک طرح کسب و کار عالی نیاز به شیوه های اجرایی عالی دارد.
بسیاری از کسبوکارها طرحی را ایجاد میکنند که فقط در جایی روی قفسه یا در مکانی قرار میگیرد، زیرا برای یک هدف خاص ساخته شده است: تأمین مالی. هنگامی که یک طرح کسب و کار مستحکم مسئولیت های خاصی را به موقعیت های شغلی خاصی اختصاص داده است و پایه و اساس جمع آوری اطلاعات و ایجاد متریک را ایجاد می کند، باید به بخشی جدایی ناپذیر از شرکت تبدیل شود. متأسفانه اجرای ضعیف بسیاری از برنامه های تجاری عالی را در طول سال ها خراب کرده است.
5. تاحدودی بیزینس پلن آزادی شما را محدود می کند.
طرح تجاری دیکته می کند که چه کاری باید انجام دهید و چگونه آن را انجام دهید. یک کسب و کار پر جنب و جوش گاهی اوقات به خلاق ترین افراد خود نیاز دارد تا آزادی ایجاد ایده های نوآورانه جدید را داشته باشند. در عوض، برنامه متوسط تمایل به ایجاد محیطی دارد که در آن مدیران شرکت اهداف و مأموریت همه را دیکته می کنند. معمولاً به افرادی که در خط مقدم هستند این فرصت داده نمی شود که بر اجرای طرح تجاری تأثیر بگذارند، که در نهایت یک شرکت را در معرض ضرر قرار می دهد.
6. طرح توجیهی محیطی از اطمینان کاذب ایجاد می کند.
مهم است که به یاد داشته باشید که یک طرح کسب و کار چیزی نیست جز یک پیش بینی بر اساس برنامه ها و واقعیت هایی که امروزه وجود دارد.
ما در جهانی در حال تغییر زندگی می کنیم که در آن هیچ چیز 100% قطعی نیست. اگر در طرح کسب و کار ایجاد شده اطمینان بیش از حد وجود داشته باشد، می تواند باعث شود که یک کسب و کار نتواند خود را با تغییراتی که دنیا روی آن اعمال می کند سازگار کند.
یا بدتر - می تواند باعث شود که یک کسب و کار یک فرصت هیجان انگیز جدید را از دست بدهد، زیرا آنها در مورد کارهایی که برای رسیدن به یک هدف خاص باید انجام شود، بسیار فکر می کنند.
7. در طرح توجیهی هیچ تضمینی وجود ندارد.
حتی با وجود همه بهترین تحقیقات، بهترین کارگران، و یک طرح تجاری جامع که همه از طرف شما کار می کنند، احتمال شکست بیشتر از موفقیت است. در 5 سال آینده از 100 شرکتی که امروز راه اندازی می شوند، 95 شرکت از کار خارج می شوند و بسیاری از آنها طرح های تجاری جامعی ایجاد خواهند کرد.
مزایا و معایب یک طرح تجاری نشان می دهد که ممکن است یکی از اجزای اساسی یک کسب و کار خوب باشد، اما ممکن است در همه شرایط یک طرح کسب و کار تجاری جامع ضروری نباشد.
هدف یک طرح تجاری (طرح کسب و کار تجاری / بیزینس پلن) باید واضح باشد: تجزیه و تحلیل زمان حال تا بتوان بهترین حدس را در مورد نتایج آینده به دست آورد. شما در حال برنامه ریزی سفری برای آن شرکت هستید. اگر بتوانید برای مسیرهای انحرافی نیز برنامه ریزی کنید، می توانید شانس خود را برای تجربه موفقیت افزایش دهید.