اگر به سینوزیت مزمن مبتلا هستید، توصیه‌های دکتر ملیحه شفیعی پزشک متخصص طب سنتی را در این گزارش بخوانید

درمان سینوزیت با روش‌های سنتی

محققان و دانشمندان می‌گویند پرتقال فقط یک میوه نیست

آنچه از عملکردهای دارویی پرتقال باید بدانید

باوری که در مورد مرکبات و به‌خصوص پرتقال وجود دارد این است که این میوه برای سردمزاجان زیان‌آور است و نباید مصرف شود. موضوع دیگر این‌که در مورد فیبر نرم و سفیدرنگ سطح مرکبات هم نظرهای مختلفی وجود دارد اما متخصصان تغذیه و طب سنتی چه نظری دارند؟
کد خبر: ۱۳۵۵۵۴۸

از دیدگاه طب سنتی، پرتقال در درجه دوم سردی و تری قرار دارد و اگر شیرین باشد طبیعت آن به اعتدال بسیار نزدیک است و برخلاف باور عامه مردم مصرف محدود آن برای سردمزاجان زیانی ندارد.

اما پرتقال ترش، طبع سرد و خشکی دارد و مشابه سایر مرکبات ترش به‌خصوص در روزهای سرد و در افراد با سرشت سرد و خشک سبب تحریک و تشدید سرفه‌های خشک شده و برای مبتلایان به ریفلاکس و برای اندام‌های عصبی بدن مانند مغز، دهانه معده و عصب‌های محیطی و برای کودکان کم‌وزن، بانوان لاغر، سالمندان و افرادی که دچار ضعف و نارسایی عملکرد تیروئید، کبد، معده و قلب هستند توصیه نمی‌شود.

پرتقال ترش میل جنسی را کاهش می‌دهد اما در گرم‌مزاجان دارای میل جنسی کنترل‌نشده، می‌تواند سودمند باشد.

در متون طبی، پرتقال به دلیل طبع سردی که دارد برای تقویت قلب و معده و کبدی که سوءمزاج گرم دارد و همچنین برای کاهش عصبانیت، خشونت و غم حتی بوییدن پوست یا نوشیدن آب تازه آن مفید است. صفرابر و ادرارآور خوبی است و در افرادی که عطش زیادی دارند تسکین‌دهنده تشنگی است.

پوست پرتقال، معده را تقویت می‌کند و کسانی که دچار نفخ و بادگلو و زیادی بزاق هستند بهتر است مربای پوست‌پرتقال را به‌عنوان غذا و دارو در وعده صبحانه و ناهار و حتی میان‌وعده استفاده کنند.

البته نکته‌ قابل‌توجه این‌که برای ماندگاری بیشتر مرکبات و به‌خصوص پرتقال، به پوست آنها واکس و موم‌های چرب می‌زنند و گاهی هم اثراتی از بقایای سموم کشاورزی روی پوست مرکبات گزارش شده که می‌تواند سرطان‌زا و سبب مشکلات گوارشی شود.

ضمن این‌که پوست مرکبات مستعد آلودگی به انواعی از قارچ‌های ذره‌بینی است که اگر در دما و رطوبت کنترل‌شده‌ای خشک نشوند آلوده به اسپور قارچ‌هایی می‌شوند که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی کبدی گردد.

در نتیجه تا حد امکان از پوست مرکبات برای تهیه مربا و کیک استفاده نکنید و اگر هم اصرار به تهیه خلال پوست پرتقال دارید حتما پرتقالی را انتخاب کنید که رنگ پوستش طبیعی و بدون واکس باشد و هرگز خلال‌ها را در محیط مرطوب نگهداری نکنید.

برخی عادت دارند وقتی مرکبات را پوست می‌کنند تمام پوسته‌های فیبری نرم و سفید سطحی و الیاف میان پره‌های میوه را جدا می‌کنند.

به تمامی افراد در هر گروه سنی به‌خصوص مبتلایان به یبوست و هموروئید (بواسیر) و دیابت توصیه می‌شود که مرکبات را به همراه فیبرهایش مصرف کنند.

حداقل کارکرد این فیبرها تسهیل عملکرد گوارشی است. فیبرهای سفیدرنگ مرکبات قابض و مقوی و ضدالتهاب معده‌اند، ضمن این‌که همه فیبرها به کاهش چربی و قند خون کمک می‌کنند.

هرچه فیبر میوه بیشتر باشد ماندگاری آن در روده کمتر و گلوکز آزادشده از آن کمتر خواهد بود. هرچه میوه آبدارتر باشد سرعت جذب قند آن بیشتر است و این نکته باید مورد توجه مبتلایان به دیابت قرار بگیرد.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها