داشتن ظاهری زیبا نیز برای اکثر انسان ها مهم است، و حتی جالب است که بدانید، در بعضی موارد باعث بالا تر شدن اعتماد به نفس نیز می شود.
کد خبر: ۱۳۵۴۲۲۲
با جدیدترین روش کاشت موی جهان آشنا شوید !
 
داشتن موهایی زیبا،  شاداب و با طراوت نیز، یکی از آن زیبایی های ظاهری است که نمی توان منکر آن شد؛ و در زیبایی بسیار موثر واقع می شود.

هم چنین در بیش تر مواقع، همه افراد مخصوصا اکثر آقایان درگیر مشکلات ناشی از آن  هستند. حال اگر از موهای کم پشت و یا خوبی برخوردار نیستید، و این مشکل  باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شما شده است. اصلا نگران نباشید؛ زیرا با آمدن تکنولوژی های پیشرفته، و علمی که امروزه بسیار وسیع شده، اکثر مشکلات، خصوصا در زمینه زیبایی، غیر قابل حل نیست؛ و می توان به راحتی آن را رفع کرد. کاشت مو و به طور کلی کاشت مو خانم ها یا کاشت مو آقایان نیز از آن تکنولوژی هایی محسوب می شود که سال هاست وارد عرصه پزشکی و علمی شده است؛ و روز به روز، با تازه ترین و مدرن ترین روش های آن روبرو می شویم.

اگر شما نیز، به زیبایی خود اهمیت می دهید؛ و داشتن مو های زیبا برای شما  اهمیت دارد و نیاز به کاشت مو دارید. توصیه می کنیم که این مطلب مهم را از دست ندهید. پس  تا پایان این مطلب  ما را همراهی کنید.  تا  ما نیز بتوانیم  شما عزیزان و همراهان گرامی را، با جدید ترین روش کاشت مو آشنا کنیم.

در این مقاله سعی داریم؛ این دستگاه یا سیستم آرتاس، و توانایی ها و چگونگی کارکرد آن  را به خوبی شرح دهیم.  تا به خوبی متوجه عمل کرد آن شوید. این روش به پزشک معالج، در استخراج بخش فولیکولی (FIT) پیوند مو کمک می کند، تا کار و عمل جراحی، در نهایت دقت و استحکام انجام گیرد.

ربات آرتاس، از بهار سال 2011 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا یعنی (FDA)  برای کاشت مو تایید شده است ، که مهندسین پژوهشگر در شرکت Restoration Robotics, Inc  ، درMountain View کالیفرنیا آن را  ابداع و ساخته اند. نکته قابل توجه ای که وجود دارد، و دانستن آن مهم  و ضروری است، این است که، ارائه این مقاله فقط  برای اطلاع رسانی شما عزیزان  و همراهان همیشگی محسوب می شود. زیرا این ربات فعلا به جهت تحریم هایی که بر کشور وارد است،  قابل خریداری و راه اندازی در ایران نیست.

قطعات ربات یا دستگاه ARTAS

ساختار یا  اجزای اصلی ربات آرتاس، دارای یک بازوی رباتی است. که شامل؛ پانچ بیرون کشیدن با مکانیسم دوگانه کند و تیز است. هم چنین این دستگاه آرتاس؛  دارای  سیستم تصویر برداری نوری است، که باعث اسکن کردن سطح سر پوست می شود. تا بازوی روباتیک هدایت شود. این ربات آرتاس هم چنین  شامل اجزایی مانند:

 

  • یک صفحه نمایش گر تلویزیونی
  • یک دستگاه کشش دهنده که به سر پوست فرد در حال درمان اعمال می شود
  • یک پایانه شبکه کامپیوتری که پردازنده مرکزی ربات نیزدرآن است
  • و در نهایت یک صندلی که به آن بالشت نیز متصل است و فرد بیمار در آن صندلی می نشیند و سرش را در آن نگه می دارد.


این ربات پیشرفته، توانایی  هایی مانند: طراحی خط موی منطقه دریافت کننده با تکنولوژی استودیوی مو آرتاس را دارد، که به پزشک معالج اجازه طراحی دیجیتال کاشت مو را می دهد. امروزه آخرین نسخه ربات که با نام ARTAS 9X  است، بروز رسانی های  جدیدی را اعمال  و معرفی کرده است. که در ادامه به معرفی برخی از این بروزرسانی ها می پردازیم:

 

  • چشمان ربات دارای دوربین های  بسیار قوی است.
  • این دستگاه دارای کشش دهنده رنگی است.
  • برای سرعت بخشیدن به برداشت، توسط ربات،دستگاه  دارای چراغ LED است. 
  • شامل یک بسط دهنده  جدید و تازه است، که منجر به بهبود دسترسی می شود.
  • دارای الگوریتم تشخیص اسکار.
  • برای آسودگی بیمار، دارای یک تکیه گاه  راحت تر سر، شده است.
  • برای تبدیل طراحی پزشک، به حالت دیجیتال، شامل یک روش ساده تر شده است.
  • پوشش تازه  و جدید سوزن، که زاویه پایین تری را برای ایجاد موقعیت و برداشت گرافت مو، فراهم کرده است.

 

با جدیدترین روش کاشت موی جهان آشنا شوید !


چگونه کار کردن ربات ARTAS


حال می خواهیم شما را با نحوه کار این سیستم آشنا کنیم؛ تا بهتر و دقیق تر متوجه کارکرد این سیستم شوید، و با خیال آسوده تر این روش درمانی کاشت مو را، انتخاب کنید.


Tensioner


زمانی که بیمار بیهوش می شود، و برای استخراج پیوند مو آمادگی لازم را دارد، اولین قدم و اولین کار این است که،  پزشک معالج،  دستگاهی به نام "Tensioner" را به پوست سر فرد بیمار، اتصال می دهد.


در واقع این دستگاه یعنی Tensioner، دستگاه  کوچک  پلاستیکی چارچوب است که،  کاربرد آن این هست که  کشش پوست روی پوست سر را انجام می دهد؛ و بعد به یک "هاله" بر روی صندلی رباتیک متصل می شود، تا هنگام مرحله برداشت، مانع از حرکت کردن شود.


کشش دهنده؛  شامل  گروه و مجموعه ای از نقاطی است که،  فیدوکال نام دارد؛ که در محدوده چارچوب قرار گرفته است، و سیستم نوری ربات،  که از آن در جهت هدایت بازوی رباتیک، و ابزار برش استفاده می شود. فضای درونی چارچوب ، یک منطقه و ناحیه فعال به شمار می رود، که ربات در آن عمل خود را می کند. همان طور که از نام آن نیز قابل تشخیص است، کشش دهنده ، کشش را به ناحیه برداشت هدایت،  انتقال می دهد، که این کار موجب تثبیت پوست شده است .


اگر پوست بخواهد در هنگام درمان و فرآیند جا به جا شود، مانع آن می شود؛ و یک نکته بسیار خوب درباره  کشش دهنده ، این است که،  هم چنین برای کاهش خون ریزی در هنگام درمان و عمل جراحی، کشش بر روی پوست صورت می گیرد . دیگر نکته بسیار جالب این ربات این است که،  این دستگاه ، حرکت بیمار را می تواند به خوبی حس کند، و اگر این حرکات بیش از حد معمول شود، توانایی این را دارد که آن را به خوبی تنظیم کند، و یا این که به طور موقت ، عمل جراحی را متوقف کند؛ که این یکی از خوبی های این روش درمانی کاشت مو به حساب می آید.


پارامترهای برداشت


در این هنگام، پزشک معالج چندین و چند پارامتر را در کامپیوتر، با دقت فراوان برنامه ریزی می کند. تا به خوبی و راحتی بتواند عمل جراحی را هدایت کند. مهم ترین و اصلی ترین این پارامتر های برنامه ریزی شده عبارتند از:

 

  • فاصله موجود ما بین موقعیت ها
  • اندازه قطر سوزن
  • انتخاب واحد پیوند فولیکولار


در سال های گذشته ، پزشک معالج، علاوه بر پارامتر هایی که در بالا گفته شد،  پارامترهایی هم چون:

 

  • تعیین عمق پانچ های کند وتیز
  • مشخص کردن زاویه ای که ربات باید به داخل پوست سر وارد می شد 
  • تعیین  میزان سرعت چرخش پانچ کند


را برنامه ریزی می کرد. اما در حال حاضر همه ی این پارامترها و عواملی که در گذشته مشخص می شد، و نام برده شد ، به طور خودکار صورت می گیرد.پس تنها کاری که پزشک معالج باید انجام دهد این است که، از پاسخ دهی مطلوب ربات اطمینان کامل حاصل فرماید.

 

با جدیدترین روش کاشت موی جهان آشنا شوید !


مکانیسم پانچ دوگانه
مکانیسمی که برای جدا کردن واحد های فولیوکی ، از بافت اطرافش استفاده می شود،یک تکنولوژی پانچ دوگانه، با یک عدد پانچ بیرونی(کند) و به همراه یک پانچ داخلی و درونی (تیز) است. در طی درمان و در طول برداشتن،پانچ درونی یا داخلی در قسمت بالایی یا فوقانی قسمت پوست قرار گرفته،  تا بتواند با مکش ملایمی،  پوست را به خوبی ثابت نگه دارد؛ و به ربات اجازه  می دهد  تا، حرکات سر بیمار را به راحتی  دنبال کند؛ و بعد واحد فولیکولار از بافت اطراف،  توسط لبه ی چرخان پانچ بیرونی، جدا می شود. این پانچ دوگانه تکنولوژی است که ،حفظ فولیکول ها را به حداکثر، وآسیب به پیوند و ترومای مکانیکی را به حداقل می رساند.


 در هنگامی که پیوند جدا شده،اسکن کردن توسط سیستم نوری، از پوست سر شروع شده است،وبه پیدا کردن واحد فولیکولار بعدی،  برای برداشت می پردازد. در آخر بازوی روباتیک را به سمت هدف تازه هدایت می کند و فرآیند برداشتن دوبار تکرار می شود.


سیستم راهنمای لیزری


حال بهتر است از روش کار سیستم راهنمای لیزری، مطلع شوید.تا بهتر بتوانید این سیستم را درک کنید.مکانیزم پانچ و سیستم لیزری،  در سر انتهایی و پایانی بازوی رباتیک،  قرار گرفته اند. برداشت گرافت های مو زمانی شروع می شود که،  بازوی روباتیک، در موقعیت به خوبی قرار گیرد وپارامتر های برداشت، که آن ها را قبلا توضیح دادیم، تنظیم شوند. سیستم لیزری ربات ARTAS،  با اسکن کردن سطح پوست سر، به انتخاب یک واحد فولیکولی برای برداشت، می پردازد.


در واقع لیزر، موجب بزرگ نمایی پوست سر می شود، تا این کار باعث شود که، پیوند موی رباتیک با دقت میکروسکوپی انجام گیرد. در یک مانیتور بزرگ و نمایشگر دیواری، ویدئویی از سیستم نوری، در زمان کاملا واقعی پخش می شود، تا کارکنان بالینی و جراحان و پزشکان  به راحتی بتوانند هر حرکتی که ربات انجام می دهد را به خوبی مشاهده کنند؛ و در طول درمان شاهد عملکرد خوب ربات هستند.


برداشت گرافت های مو


این دستگاه یا ربات، که یکی از روش های درمانی کاشت مو را انجام می دهد؛ به طور کاملا تقریبی حدود 100 تا 140 واحد فولیکولی پیوند را، از هر منطقه یا ناحیه "شبکه" که کشش دهنده آن را تعریف کرده است، برداشت می کند. در هنگامی که برداشت  در آن ناحیه  به خوبی کامل شد،کشش دهنده به منطقه ای دیگر که یک منطقه مجاور منطقه دهنده  است، انتقال می یابد. بعد از تکمیل و کامل شدن هر شبکه، گرافت ها برداشته شده، و در یک محلول نگهدارنده  سرد قرار می گیرد؛  که  این محلول نگهدارنده سرد دارای،  یک منبع انرژی مولکولی به نام(ATP) است.


نکته قابل توجه این است که، این محلول نگهدارنده سرد، تا هنگامی که فولیکول ها در منطقه طاسی سر قرار بگیرند، از آن ها به طور کاملا سالم و خوب نگهداری می کند. این پروسه و فرآیند تا هنگامی که گرافت های کافی در جلسات پیوند رباتیک برداشت شود ادامه می یابد و باز نمی ایستد.


ایجاد نواحی دریافت کننده


 ربات آرتاس (ARTAS) نواحی و مناطق گیرنده را، در ناحیه های طاسی که واحد های فولیکول از آن استخراج شده اند و لازم است که در آن قرار بگیرند، ایجاد می کند. در هنگام ایجاد این ناحیه های دریافت کننده، ابزار برداشت FIT پانچ دوگانه با یک تیغه که کارآن این است که برش های دریافت کننده را ایجاد می کند،جایگزین می شود. این حرکت و این کار توسط یک برنامه هدایت می شود، که نام آن، برنامه استودیوی مو ARTAS  است. در واقع این برنامه،  تمام طرح پزشک را تبدیل به یک مدل 3 بعدی می کند، که هدایت گر جراحی روباتیک است.


پیشرفته بودن این ربات نقش مهمی در کیفیت کاشت دارد ولی مهمترین نکته در ارتباط  با این ربات تیم پزشکی حرفه ای است که بتواند با این دستگاه به درستی کار کند. دادن تنظیمات دقیق به این دستگاه بسیار مهم است که بتواند حداکثر کارایی را در مرحله ی برداشته باشد و اگر به درستی انجام نشود متاسفانه نتیجه ی عکس داشته و باعث آسیب به گرافت ها می شود. همچین این ربات فقط در مرحله ی پانچ گرافتها کاربرد دارد و مرحله ی کاشت مثل سایر روش ها باید توسط تیم پزشکی انجام شود . پس مرحله ی کاشت در این دستگاه با سایر روش های کاشت تفاوتی ندارد.

 

با جدیدترین روش کاشت موی جهان آشنا شوید !


شبیه ترین روش کاشت مو در ایران به ربات آرتاس


کاشت مو به روش SUPER FUE از جهت استفاده از اسکن و آنالیز قبل از کاشت و استفاده از دستگاه های اتوماتیک در مرحله ی برداشت و کاشت کیفیتی مشابه و حتی بالاتر نسبت به دستگاه آرتاس دارد. چون در مرحله ی برداشت در ربات آرتاس کاملا توسط دستگاه انجام می شود و نیروی انسانی در آن دخالتی ندارد. اگر تنظیمات آن به درستی انجام نشود ممکن است موجب آسیب به گرافت ها شود .


در روش SFUE+ چه در مرحله ی برداشت و چه در مرحله ی کاشت دستگاه های اتوماتیک کاملا توسط تیم پزشکی کنترل شده و در واقع این ابزارها به پزشک کمک می کند که کیفیت کار بالا رود و کار اصلی باید توسط تیم حرفه ای انجام شود. در مرحله ی کاشت نیز روش SFUE+ ابزارهای پیشرفته ای دارد که کمک شایانی در پیوند گرافتها می کند. استفاده از میکروسکوپ جهت کاشت در این روش موجب ایجاد حداکثری تراکم می شود. این نکته قابل توجه است که دستگاه آرتاس هیچ ابزاری در مرحله کاشت ندارد و کاشت به صورت سنتی و توسط تکنسین انجام می شود که این مطلب یکی از نقاط ضعف این دستگاه می باشد .
 
منبع : کاشت مو با ربات آرتاس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها