نتایج یک تحقیق گسترده در انگلیس درباره ترکیب واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا منتشر شد.
کد خبر: ۱۳۵۱۹۶۱

به گزارش جام جم آنلاین، نتایج یک مطالعه گسترده در انگلیس درباره ترکیب واکسن‌ های کووید ۱۹ نشان داد، افرادی که واکسن‌ های آسترازنکا یا فایزر را به‌عنوان نخستین دز دریافت کردند و پس از ۹ ماه به آن‌ها واکسن مدرنا تزریق شد پاسخ ایمنی بهتری نشان دادند.

این مطالعه که در مجله پزشکی لنست منتشر شد، نشان داد که یک دز از واکسن فایزر/بیو‌ان‌تک به دنبال واکسن مدرنا بهتر از دو دز دوره استاندارد فایزر/بیوان‌تک است.

متیو اسنیپ، پروفسور دانشگاه آکسفورد که مسئول این مطالعه است، به رویترز گفت: «ما یک پاسخ ایمنی واقعاً خوب در سراسر جهان پیدا کردیم؛ پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های ترکیبی بالاتر از آستانه تعیین شده توسط دو دز واکسن آسترازنکا بوده است».

بر اساس نتایج این مطالعه که روز دوشنبه منتشر شد، حتی ترکیب دز اول واکسن کووید آسترازنکا با دز دوم واکسن نوواکس در مقابل دو دز آکسفورد-آسترازنکا، آنتی‌بادی‌ها و پاسخ‌های سلول T بالاتری ایجاد شد.

پژوهشگران این مطالعه گفتند، نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان در برابر انواع جهش‌های بتا و دلتا مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد، اثربخشی واکسن‌ها در برابر واریانت‌ها کاهش یافته است، اما این در دوره‌های مختلط ثابت بود.

اسنیپ گفت: «این نتایج پیامدهایی فراتر از کووید ۱۹ دارد و رویکردهای جدیدی را برای ایمن سازی در برابر سایر بیماری هایی که هنوز با واکسن قابل پیشگیری نیستند، آگاه می‌کند».

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها