فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: اگر واکسن‌ها را به موقع بزنیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم دیگر نیازی نیست از سویه جدید کرونا "اومیکرون" بترسیم اما نباید فراموش کنیم که کرونا هنوز در کمین بوده و اوضاع عادی نشده است.
کد خبر: ۱۳۵۱۸۵۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود مردانی با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان داده که نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها مهمترین اماکنی هستند که در آن‌ها انتقال بیماری صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر اوضاع خوب و بیماری تحت کنترل است. در این شرایط اگر حواسمان جمع و پروتکل‌ها را رعایت کنیم و واکسن به موقع بزنیم، دیگر نیازی نیست از سویه جدید کرونا با عنوان اومیکرون بترسیم.

وی در گفت وگویی اظهار داشت: در آخرین اعلامیه سازمان جهانی بهداشت نیز به این موضوع اشاره شد که به نظر نمی‌آید اومیکرون بتواند مشکل زیادی ایجاد کند. البته سرعت انتقال آن از دلتا بیشتر است و تا دیروز ۴۲ کشور دنیا این بیماری را تجربه کرده اند.

مردانی با بیان اینکه این سویه بیماری از نظر بالینی تفاوتی با کرونای قدیمی ندارد، افزود: علائم اومیکرون سبک و خفیف و در کودکان و جوانان بیشتر دیده شده است. این سویه جدید کرونا بیشتر عوارض ضعف و سستی به همراه دارد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: اومیکرون در همین تعدادی که دیده شده، نشان می‌دهد افراد مبتلا اغلب واکسن نزده بودند و در آفریقای جنوبی هم به دلیل پوشش پایین واکسیناسیون تا حد بسیاری این سویه جدید کرونا گسترش پیدا کرده است.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: درست است که این بیماری خیلی سریع انتقال پیدا می‌کند، اما چون در کشور ما تعداد زیادی از مردم کرونا گرفته یا واکسن زده اند، احتمال اینکه این بیماری در کشور منجر به اشغال تخت‌ها و پر شدن بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیماستان‌ها شود، بسیار پایین است. چراکه ۸۰ درصد گروه هدف واکسن را تزریق کرده و امیدواریم باقی مردم نیز هرچه سریع‌تر نسبت به زدن واکسن کرونا اقدام کنند.

مردانی با اشاره به اینکه در هفته گذشته و در کمیته کشوری کرونا مصوب شد تا افراد به ویژه کسانی که واکسن‌های سینوفارم، بهارات و برکت زده اند، به ترتیبی که اعلام می‌شود برای تزریق دز سوم هم اقدام کنند، خاطرنشان کرد: این واکسن‌ها پس از گذشت چهار ماه ایمنی شان در بدن کاهش پیدا کرده و برای اینکه ایمنی را افزایش دهیم، باید هر واکسنی که در دسترس بود، بزنیم. در نتیجه افراد می‌توانند همان واکسن قبلی یا واکسن دیگری را انتخاب کنند. این درحالی است که واکسن‌های ایرانی هم در همین مدت وارد بازار شده و می‌توان از این واکسن‌ها نیز استفاده کرد.

عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که مردم با ظهور این گونه جدید کرونا چه تدابیری را در نظر بگیرند، تصریح کرد: شرکت در تجمعات را هنوز هم توصیه نمی‌کنیم. از طرفی هنوز هم تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا الزامی است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در حال حاضر با بازگشایی مدارس چندین مورد ابتلای دانش آموزان به کرونا همچنین در استان‌های قم، کهگیلویه و بویر احمد و تهران گزارش شده که این اتفاق نشان می‌دهد، هنوز کرونا در کمین است و نمی‌توانیم بگوییم اوضاع عادی شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها