سازمان حج و زیارت: با کاروان‌های متخلف برخورد می‌کنیم

گواهی صوری آزمایش کرونا برای زائران عتبات یک میلیون آب خورد

معاون عتبات سازمان حج و زیارت از ریل گذاری طرح نوین عتبات در سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، شاهد بهبود کمی و کیفی خدمات‎‌رسانی به زائران عتبات خواهیم بود.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۸۱

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت در گفتگو با فارس با اشاره به اجرای شیوه جدید اعزام‌ های عتبات اظهارداشت: در شیوه جدید دیگر سفرهای زیارتی عتبات توسط یک شرکت اجرایی نمی‌شود، بلکه دفاتر زیارتی که توانایی لازم در حوزه اجرایی عتبات را داشته باشند و بسته‌های زیارتی را به خوبی پوشش دهند، می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

وی با بیان اینکه دفاتری که توانایی لازم را داشته باشند باید ابتدا از طریق دفاتر حج و زیارت استان مربوطه درخواست خود را مطرح کنند، افزود: پس از از گذراندن مراحل اولیه، مدارک و درخواست دفاتر به معاونت عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ارسال و در این درخواست، چارچوب بسته پیشنهادی و آنالیز قیمتی نیز ارائه می‌شود.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه دفاتری که درخواست خود را برای ثبت‌نام و اعزام زائران به عتبات مطرح می‌کنند باید در مرحله نخست، تدارک و برنامه‌ریزی‌ مطلوب داشته باشند، خاطرنشان کرد: دفاتر مجری اعزام زائران باید رایزنی با هتل مربوطه، نحوه اجرای بسته پیشنهادی و تعداد روز اقامت و سایر امور را پیش‌بینی کنند.

رحمانی با بیان اینکه در حال حاضر درخواست‌ها و نحوه آنالیز قیمتی و برنامه دفاتر مربوطه از طریق سیستم اتوماسیون اداری انجام می‌گیرد، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سامانه‌ای برای این منظور خبر داد و گفت: بعد از درخواست دفاتر زیارتی و ارائه برنامه‌ها از روز اقامت، برنامه اسکان، تغذیه، تدارکات، نحوه بازگشت تا آنالیز قیمتی، کارشناسان مربوطه در سازمان حج و زیارت، این درخواست‌ها را مطابق استانداردهای تعیین شده مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی افزود: اداره کل برنامه‌ریزی، اسکان، تغذیه و تدارکات پیش‌تر هتل‌های استاندارد و قابل قبول را معرفی کرده است و دفاتر زیارتی باید به این مهم در خصوص اینکه هتل‌ ها «تصنیف» یعنی نمره ارزیابی قابل قبول یا گروه بندی سازمان را داشته باشند، توجه کنند.

رحمانی با بیان اینکه دفاتر زیارتی باید در حضور دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق با شرکت‌های سیاحه کشور میزبان برای هتل‌ها و سایر خدمات قرارداد ببندند، تصریح کرد: بعد از این قرارداد، پیش‌نویس آن برای بررسی بیشتر به کارشناسان معاونت عتبات عالیات ارسال می‌شود و پس از تأیید بسته‌های زیارتی در سامانه برای ثبت‌نام متقاضیان و سایر دفاتر زیارتی قرار می‌گیرد. البته مراحل ثبت‌نام متقاضیان همچون گذشته صورت می‌گیرد و تغییری در آن ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در روش گذشته مبالغ دریافتی به حساب سازمان حج و زیارت واریز می‌شد که اکنون این امر صورت نمی‌گیرد و با رایزنی‌های بخش مالی سازمان، قرار است ابتدا ۹۰ درصد این وجوه دریافتی به حساب شرکت مجری واریز و ۱۰ درصد آن تا پایان انجام اعزام و بازگشت زائران در همان حساب بلوکه شود که در صورت حُسن انجام کار، این مبلغ نیز قابل برداشت است. همچنین بخشی از مبالغ نیز بابت خدمات بیمه‌ای و درمانی دریافت می‌شود.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه نظارت کامل بر اجرای کار از سوی سازمان حج و زیارت وجود دارد، گفت: تمامی روندها به صورت الکترونیکی انجام می‌‌شود و حتی متقاضیان نیز می‌توانند روند ثبت‌نام را در منزل و از طریق سامانه عتبات انجام دهند.

وی درباره بسته‌های زیارتی تصریح کرد: در حال حاضر اکثر بسته‌های زیارتی برای عتبات یک هفته‌ای است. اما دفاتر مجری می‌توانند نیازسنجی انجام دهند تا در صورت تمایل زائران، بسته‌های جدیدی تدوین و ارائه کنند که مورد بررسی کارشناسان سازمان قرار گیرد. ما برای تعدد و تنوع بسته‌ها مشکلی نداریم، بلکه رضایت زائران اولویت اصلی است تا آنها سفری در کمال عزت، امنیت، کرامت و سلامت داشته باشند.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: با اجرای طرح نوین اعزام عتبات و تحولی که در این حوزه ایجاد شده است، شاهد ورود دفاتر توانمند برای اعزام و حتی ارائه بسته‌های مختلف متناسب با استانداردهای تعریف شده هستیم که این راهکار کاهش واسطه‌گری و بهبود روند خدمات رسانی به زائران را در پی خواهد داشت.

سفر عتبات در سال‌های گذشته از طریق شرکت شمسا صورت می‌گرفت. اما اکنون همه دفاتر زیارتی می‌توانند اقدام به ثبت‌نام و اعزام زائران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها