آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت برنج، شکر و گوشت در مهر امسال بین ۱۷ تا ۷۵.۸ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به شکر، برنج ایرانی و گوشت گوساله بوده است.
کد خبر: ۱۳۵۰۷۹۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در مهر ماه مربوط به شکر است که قیمت آن ۷۵.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۸۳۰۰ تومان در شهریور سال قبل به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

البته مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت شکر نیز در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. در این رابطه معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اوایل امسال علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرد و گفت که با توجه به اینکه شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ گذاری تثبیتی نیست.

وضعیت قیمت برنج ایرانی و خارجی

همچنین در یک ساله منتهی به مهر ماه، برنج ایرانی در رتبه دوم افزایش ثیمت در بین کالا‌های اساسی قرار دارد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک در مهرماه امسال با ۶۱.۳ و ۶۱.۸ درصد افزایش، از حدود ۲۹ هزار تومان در مهر سال قبل، به حدود ۴۷ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود.

پیش از این هم اواخر خرداد ماه دبیر انجمن واردکنندگان برنج از ذخیره کم برنج خارجی خبر داده بود و چند بار خواستار کاهش زمان دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج شد. چراکه دوره ممنوعیت فصلی هرسال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آبان‌ماه ادامه دارد، اما امسال ممنوعیت ثبت سفارش برنج زودتر از سال‌های قبل، یعنی از اول آبان برداشته شد.

قیمت برنج تایلندی و پاکستانی نیز درهمین ماه ۲۹.۸ و ۱۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۱۳ و ۲۳ هزار تومان به حدود ۱۶ و ۲۷ هزار تومان در مهر امسال رسیده است.

افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در مهر ماه با افزایش ۴۲.۳ درصدی به نزدیک به ۲۸ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

البته گزارش‌های میدانی از بازار در اواخر مهر ماه ماه حاکی از ورود قیمت مرغ به کانال ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی بود که نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است. نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در فروردین امسال ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما در اوایل آبان با افزایش مجدد به ۳۱ هزار تومان تغییر کرد.

گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۶۰.۴ و ۳۳.۵ درصد افزایش در مهر امسال به حدود ۱۳۲ و ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۸۲ و ۹۹ هزار تومان بوده است.

بر این اساس، کمترین کاهش قیمت در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به برنج پاکستانی بوده است.

کدام کالا‌ها طی یک ماه گران شدند؟

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده، به جز گوشت گوسفندی با کاهش ۱.۱ درصدی، در مهر امسال نسبت به ماه قبلش بین ۱.۹ درصد (شکر) تا ۸.۴ درصد (برنج هاشمی) افزایش یافته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها