انجماد از بهترین روش‌های نگهداری میگو است و با این روش می‌توانید میگو را تا حدود شش ماه بدون آسیب به رنگ، بافت و طعم آن نگهداری کنید. اگر حجم زیادی از میگو را صید کنید یا بخرید، بهترین گزینه پیش رو انجماد آنهاست.
کد خبر: ۱۳۴۷۹۸۹

میگو در دمای یخچال حداکثر تا دو روز کیفیت خود را حفظ کرده و پس از آن دچار تغییرات نامطلوب می‌شود. میگو را می‌توانید به سه شکل منجمد کنید:

انجماد میگوی پخته: برای این منظور باید میگو را از پوسته خارج و رگ پشتی و سر آن را جدا کنید. میگوی پخته نباید بیشتر از دو ساعت در دمای محیط قرار بگیرد. همچنین در صورت زمانبرشدن پوست‌گیری، بقیه محموله را در یخچال قرار داده و کم‌کم از آن برداشته و پوست‌گیری کنید سپس میگوها را به مدت 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا هر گونه بقایای پوست یا میکروب‌ها از آن جدا شود. در مرحله بعدی میگوها را به‌صورت تک‌تک در یک سینی بچینید و آنها را در فریزر قرار دهید تا منجمد و سخت شوند. این مرحله کمک می‌کند میگوهای پخته به یکدیگر نچسبند و در مراحل بعدی نگهداری و بسته‌بندی آنها راحت‌تر است. میگوهای پخته تا حداکثر دو روز پس از پخت باید منجمد شوند. سپس میگوهای منجمد شده را در ظروف دربسته یا کیسه‌های مناسب فریزر ترجیحا به صورت لایه‌های نازک قرار دهید. روی بسته‌بندی تاریخ فریز کردن را درج کنید. میگوها با این روش سه تا شش ماه قابل نگهداری خواهند بود. زمان‌های طولانی‌تر انجماد یا بسته‌بندی نامناسب می‌تواند سبب بروز سوختگی ناشی از انجماد شود. بنابراین سعی کنید حداکثر تا سه ماه آنها را مصرف کنید.

انجماد میگوی خام: برای این منظور حتما بایستی سر میگو جدا شود اما آنها را از پوست جدا نکنید تا کیفیت خود را بهتر حفظ کنند. در صورت جداشدن پوست میگوی خام قبل از انجماد، ممکن است طعم خود را سریع‌تر از دست بدهند. میگوی خام را نباید بیشتر از دو ساعت در دمای محیط رها کنید. سپس میگوها را بشویید. در صورتی که میگوها قبل از انجماد مرطوب باشند، لایه نازکی از یخ در سطح آنها تشکیل می‌شود که در زمان انجماد سبب محافظت آنها می‌شود. سپس فواصل خالی بین میگوها را با آب نمک پر کنید (دو قاشق چایخوری به ازای یک لیتر آب) به طوری که چند سانتی‌متر بالا فضای خالی وجود داشته باشد. میگوها را در یک ظرف محکم بسته‌بندی کنید و در فریزر قرار دهید. با این روش نیز میگوها سه تا شش ماه قابل نگهداری خواهند بود.

خروج از انجماد میگو: بهتر است میگوها را در یک سبد ریخته و سبد را در ظرف بزرگی از آب سرد قرار دهید و حدود 10 تا 20 دقیقه به میگوها زمان بدهید تا از انجماد خارج شوند. همچنین می‌توانید ظرف حاوی میگوی منجمد را به یخچال منتقل کنید. دقت کنید درِ ظرف باید بسته یا ظرف بایستی با پوشش پلاستیکی پوشیده شده باشد. معمولا میگوها ظرف چند ساعت در این شرایط از حالت انجماد خارج می‌شوند. سپس می‌توانید آنها را آبکشی کنید. میگویی که از انجماد خارج شده حداکثر تا 48 ساعت در یخچال قابل نگهداری است. امکان انجماد مجدد آنها نیز وجود دارد. یک روش سریع‌تر برای خروج از انجماد، ریختن میگوهای منجمد در آب جوش به مدت یک دقیقه است. اگر میگوها در زمان انجماد به هم چسبیده‌اند، حتما آنها را از هم جدا کنید.

دكتر مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها