استکبار در اذهان ما ایرانیان با عملکرد استعماری و نمادین آن از اشغال تا اعمال تحریم‌های ظالمانه به‌یاد می‌آید اما استکبار رویه نرم و عاری از خشونت ظاهری هم دارد که بسیار مرموز و خطرناک‌تر است.
کد خبر: ۱۳۴۵۹۸۸

مأیوس شدن استکبار از مقابله نظامی یا حتی فشارهای اقتصادی علیه ملت ایران، موجب تمرکز بر نبردهای شناختی برای تغییر نظام معنایی و هویتی شده است و از آنجا که نبردهای امروز مبتنی بر علوم شناختی اداره می‌شود، بخش بزرگی از ظرفیت‌های عناد ورزانه دشمن، مترتب بر بی‌اعتمادسازی مردم از حاکمیت، فروریزی نظام معنایی اجتماع ایرانی و باختن در جنگ اراده‌هاست تا اگر با هزینه‌های تریلیون دلاری قدرت سخت، طرفی، بتواند در بستر «آندلس سازی» از جامعه ایرانی به اجرایی شدن اهداف خود دل ببندد.

به‌عبارت‌دیگر، تجربه 100سال استعمار و نفوذ در ایران، نظام سلطه را به این امر رهنمون کرده است که تنها راه ممکن شکست ایران اسلامی در جنگ اراده‌ها، اختلال در نظام معرفتی و دستگاه محاسباتی ملت ایران برای عدم شناخت دوست از دشمن است.

ازجمله مظاهر این اتفاق را می‌توان در «نفوذ جریانی» مشاهده کرد که قربانیان این نبرد آن‌گونه که دشمن می‌خواهد، فکر می‌کنند.

گرچه ممکن است در فرم و اشکال، نماد و نمودهایی انقلابی باشند و حتی ندانند که محاسبات و معرفت‌شان به خطاست اما بخش دیگر و متقارن با عملکرد دشمن در عرصه جنگ شناختی، باندهای کریستالی نفوذند که «دانسته» در پی سیاه‌نمایی و مشروعیت‌زدایی از قاموس نظام اسلامی و تلاش برای تطهیر رژیم متعفن گذشته و ملات پاشی بر چهره کریه منافقین هستند.

در این فرآیند، میدانی یک‌دست با میدان‌داری سه قطب «نبردهای شناختی استکبار»، «نفوذ جریانی» و «باندهای کریستالی نفاق» شکل می‌گیرد که با بهره‌گیری از رسانه‌های جمعی و فردی، مجازی و اجتماعی به تغییر نظام محاسباتی و سست نمودن زانوی مبارزاتی ملت ایران اهتمام می‌ورزد. فارغ از این‌که دعوای غرب و استکبار با ایران و ایرانی، تمدنی یا ایدئولوژیک است، مسیر فراروی ما حلاجی نقشه فریب دشمن است و در این جنگ، پادتن حتما از جنس زهر خواهد بود.

اگر دشمن در بستر رسانه‌ها اعم از رسانه‌های کلاسیک و نوظهور، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به جنگ «معارف و شناخت»، «محاسبات»، و «اراده» ملت ایران آمده است، هجوم و مقابله نیز از نوع «رسانه»، «روشنگری» و «تنویر اذهان و افکار» خواهد بود.

در این عرصه، نظام رسانه‌ای کشور و به‌طور ویژه رسانه مرجع ملی رسالت دارند تا با روشنگری و شناخت نقاط ضعف جبهه خودی به ترمیم زخم‌ها بپردازد و از پیشروی دشمن جلوگیری کنند اما اکتفا به رویکرد واکنشی و انفعالی، قطعا زیبنده رسانه‌های انقلابی نیست، بلکه همان‌گونه که در عرصه میدانی، استکبار در ایران و منطقه به‌زانو نشسته است، باید در سطح معرفتی و ارزشی نیز قواره بدشگون آن افشا و رسانه‌های انقلاب با مرزگستری و با رویکردی تهاجمی به جنگ با مظاهر استکبار در عرصه‌های شناختی وارد شوند.

رضا کوچک زاده تهمتن - مدیر رادیو گفت وگو / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها