۱۶ دانش‌آموز و معلم در حادثه تخریب مدرسه مصدوم شدند

فرشتگان زیر آوار

«همه چیز در عرض چند ثانیه رخ داد. ابتدا صدای مهیبی از دیوار بلند شد و قبل از این‌که کلاس را ترک کنیم کلاس روی سرمان آوار شد.»
کد خبر: ۱۳۴۴۸۲۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ معلم کلاس اول مدرسه دخترانه فرشتگان علی‌آباد کتول، حادثه ریزش آوار صبح دیروز را این‌طور روایت می‌کند و ادامه می‌دهد: «امروز -شنبه - صبح بچه‌های پیش دبستانی و کلاس اول در مدرسه بودند. حدود ساعت ۹ و ۳۰دقیقه صبح صدایی از دیوار‌ها بلند شد و در پی آن صدایی از بیرون آمد که کلاس را تخلیه کنید. به سمت دانش‌آموزان رفتم تا آن‌ها را از کلاس بیرون ببرم که ناگهان کلاس تخریب شد و آوار روی سرمان ریخت.»
 
این دومین حادثه دانش‌آموزی در هفته گذشته است. گودبرداری و سستی خاک علت دو حادثه بوده، اما این بار با حضور سریع امدادگران حادثه به خیر گذشت. در حادثه اول در روستای بنواسحاق بازار چابهار، تلفنی نبود که امدادگران را خبر کند و چهار پسر دانش‌آموز زیر آوار محل گودبرداری جان باختند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، مدتی بود در کنار دیوار مدرسه فرشتگان علی‌آباد کتول گلستان، مالک زمینی در حال گود‌برداری بود غافل از این‌که این گودبرداری حادثه تلخی را در یک صبح بارانی رقم می‌زند. صبح هشتم آبان ۲۵ دانش‌آموز کلاس اول و پیش دبستانی بر اساس برنامه مدرسه سر کلاس حاضر شدند.
 
حدود ساعت ۹و ۴۰ دقیقه ناگهان کلاس تخریب شد و ۱۲دانش‌آموز و چهار معلم را با آوار خود به داخل محوطه گودبرداری پرت کرد. عابران سریع خود را به محل رسانده و عملیات نجات را آغاز کردند. خانواده دانش‌آموزان هم با شنیدن خبر خود را به آنجا رساندند و لحظه‌های همراه با ترس و امید برای آن‌ها رقم خورد.

همه چیز برای جلوگیری از فاجعه

۱۸ دانش‌آموز و چند نفر از معلمان زیر آوار گرفتار شده بودند، اما بخت با آن‌ها یار بود و با یک معجره خیلی زود عملیات نجات آن‌ها آغاز شد. ربیع‌ا... افشانی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر شهرستان علی‌آباد کتول که عملیات نجات را هدایت می‌کرد درباره نجات معجزه‌آسای دانش‌آموزان به جام‌جم گفت: «در این عملیات امدادرسانی سریع باعث شد میزان صدمات پایین باشد و تلفاتی هم نداشته باشیم.
 
زمانی که این حادثه رخ می‌دهد دو امدادگر هلال‌احمر در نزدیکی محل گودبرداری بودند که با مشاهده این صحنه سریع واردعمل شده و عملیات آواربرداری را آغاز می‌کنند و دانش‌آموزان را با کمک نیرو‌های مردمی بیرون می‌کشند. همزمان دو کد اورژانس هم در حال بازگشت از یک عملیات بودند که با مشاهده این صحنه به کمک مصدومان آمدند و آن‌ها را به بیمارستان بقیه ا... علی‌آباد کتول انتقال دادند. از سوی دیگر با گزارش حادثه به هلال‌احمر شش تیم امدادی را سریعا به محل اعزام کردیم. با کمک امدادگران اعزامی و نیرو‌های آتش‌نشانی، عملیات آوار‌برداری خیلی سریع ادامه پیدا کرد و ۱۸ معلم و دانش‌آموز از زیر آوار خارج و به بیمارستان منتقل شدند.»

وی ادامه داد: در این حادثه که یک کلاس تخریب شد به دلیل نوع و v شکل بودن آوار و نیزحضور سریع امدادگران در محل، تلفاتی نداشتیم. مصدومان سریع به بیمارستان منتقل شدند و حالشان خوب است. عملیات ساعت ۱۱ صبح به پایان رسید و امدادگران به پایگاه‌های خود بازگشتند.

بازداشت ۲ نفر در حادثه

دادستان عمومی و انقلاب علی‌آباد کتول بلافاصله بعد از وقوع این حادثه با حضور در محل حادثه و سپس بیمارستان بررسی علت حادثه را آغاز کرد. حسینعلی ایزد عصر دیروز به خبرنگار جام‌جم گفت: صبح شنبه بر اثر گودبرداری غیرقانونی، ساختمان یک مدرسه غیردولتی در علی‌آباد کتول فروریخت و سبب مصدوم شدن تعدادی دانش‌آموز و معلم شد.
 
بلافاصله پس از اعلام گزارش با حضور در محل و بررسی میدانی وسعت حادثه، پرونده‌ای برای رسیدگی به این حادثه در شعبه اول بازپرسی دادسرای علی‌آباد تشکیل شد و همه عوامل درگیر در این حادثه به دادسرا احضار شدند.

وی افزود: مالک زمین مجاور مدرسه که مشغول گودبرداری بود و مسؤول مربوط به پلیس ساختمان شهرداری علی‌آباد کتول بازداشت شدند.

فقط یک نفر مشکوک به شکستگی

رئیس بیمارستان بقیه‌ا... علی‌آباد کتول هم در تشریح آخرین وضعیت مصدومان گفت: «وضعیت جسمانی دانش‌آموزان و معلمان خوب است و فقط یک نفر مشکوک به شکستگی بود که دستورات پزشکی لازم صادر شده است. وضعیت دانش‌آموزانی که حالت خواب آلودگی داشتند هم با سی‌تی‌اسکن بررسی شد.»

خاطره تلخ دانش‌آموزان

صبح هشتم آبان ۱۴۰۰ برای همیشه در ذهن دانش‌آموزان کلاس اولی مدرسه فرشتگان ثبت خواهد شد. با گذشت چند ساعت از حادثه هنوز هم وحشت این حادثه در چهره‌شان موج می‌زند.

یکی از دانش‌آموزان با همان زبان شیرین کودکی‌اش در تشریح حادثه می‌گوید: «من قسمت جلوی کلاس بودم. وقتی خانم معلم گفت از کلاس بیرون بروید، بلند شدیم، اما زیر پایمان خالی شد. بعد هم نیمکت‌ها رویمان افتاد. خیلی ترسیده بودیم، اما زود نجاتمان دادند.» در حالی که بعد از یک سال و نیم تعطیلی قرار است مدارس دوباره فعالیت خود را آغاز کنند، مدیران آموزش و پرورش در کنار دغدغه فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسیناسیون دانش‌آموزان، باید به فکر ایمنی مدارس هم باشند. مدارسی که در این مدت نیمه‌تعطیل بودند.

خدا به بچه‌ها رحم کرد

مادر یکی از دانش‌آموزان به خبرنگار جام‌جم گفت: در خانه بودم که یکی از همسایه‌ها زنگ زد و خبر داد مدرسه تخریب شده است. صبح خودم دخترم را به مدرسه برده بودم. نفهمیدم چطور خودم را به آنجا رساندم. افراد زیادی در محل گودبرداری در حال جست‌وجو بودند. به ما اجازه ندادند وارد محوطه شویم. وقتی دخترم را سالم در آغوش یکی از امدادگران دیدم، تازه متوجه حال بدم شدم و همان‌جا روی زمین نشستم. خدا به بچه‌ها رحم کرد. شانس آوردند طبقه‌های بالایی تخریب نشد و روی دانش‌آموزان نریخت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها