سرویس جدید VDC (Virtual Data Center) با نام متاکلاود طراحی شده که در آن منابع زیرساختی پردازش، رم، ذخیره‌سازی به میزان موردنیاز مشتریان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا سرور خود را طراحی کنند.
کد خبر: ۱۳۴۲۳۲۳

 فریبرز باذرجانی در مراسم بیست و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت افرانت، پهنای باند اینترنت، شبکه توزیع محتوا، خدمات دیتاسنتر، خدمات ابری و شبکه انتقال را مهمترین محصولات افرانت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر خدمات ابری در سه لایه IaaS ،PaaS و SaaS دسته‌بندی می‌شود و افرانت چندین سال است که این سرویس ها را به سازمان‌ها و شرکت ها ارائه می‌دهد.

مدیر عامل افرانت با اشاره به اهمیت تبادل محتوا گفت: افرانت در بخش CDN در چهار SuperCore تهران، تبریز، مشهد و شیراز، محتوا را از نزدیک‌ترین نقطه در اختیار مخاطب قرار می دهد که با برنامه ریزی های صورت گرفته در بحث توسعه توانسته ایم ظرفیت را به 16Gbps افزایش دهیم. این در حالی است که در حال حاضر حدود 70 درصد از ترافیک IXP در دو شهر شیراز و تبریز توسط افرانت تامین می‌شود که برای رشد آن باید توسعه لازم در زیرساخت شرکت انجام بگیرد.
وی گفت: رشد 66 درصدی CAGR در درآمدهای دیتاسنتر در 5 سال حاکی از رشد خوبی در این سالها است و نشان می دهد در مسیر رو به رشدی در حال حرکت هستیم. ظرفیت ارایه خدمات دیتاسنتر در حال حاضر 200 رک است که با برنامه ریزی های صورت گرفته در بحث توسعه به دنبال آن هستیم که این ظرفیت را تا پایان سال جاری به 240 رک و تا سال 1404 به 1200رک برسانیم.

باذر جانی به سایر خدمات افرانت از جمله پهنای باند اینترنت اختصاصی اشاره کرد و گفت: در این بخش در حال حاضر خدمات مختلفی مانند وایرلس، VPLS، MPLS، IXP، Cross Connection، اینترانت و فیبر را ارائه می‌دهیم.
بستر خدمات ابری را از 1400 به 4000 سرور ابری می رسانیم.

باذرجانی با اشاره به موفقیت‌های افرانت در سال‌های اخیر گفت: در سال 99 بیش از81 میلیارد تومان سود عملیاتی کسب کردیم، در همین سال درآمد دیتاسنتر و سرویس ابری افرانت بیش از 85 میلیارد تومان بود و با برنامه ریزی هایی که داشته ایم توانستیم در طول یک سال ارایه محتوای دیتاسنتر که یکی از شاخص های مهم در مراکز داده است را به 110Gbps برسانیم.

باذرجانی در خصوص دستاوردهای سرویس‌های مختلف این شرکت گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خدمات ابری ایجاد بستر لازم در بخش خدمات دورکاری سازمان‌ها بوده و امیدواریم با برنامه ریزی که برای توسعه خدمات ابری داشته ایم ؛ بستر خدمات ابری را از 1400 به 4000 سرور ابری برسانیم.

مدیر عامل افرانت به تجاری سازی افرامارکت به عنوان بازارچه ابری اشاره کرد و گفت: در این سرویس افرانت آمادگی همکاری با تمامی تامین کنندگان خدمات (PaaS و SaaS) را داشته و امکان تامین زیرساخت مورد نیاز کسب و کارهای آنلاین را دارد.

وی گفت: در بخش امنیت،ضمن ارتقاء سطح امنیت خدمات ارایه شده در دیتاسنتر افرانت، توسعه سرویس DDOS Detection را نیز در دستور کار قرار دادیم و این سرویس‌ را در آینده به سازمان‌ها و ارگان‌هایی که نیاز دارند ارائه خواهیم داد. در خصوص شبکه انتقال و پهنای باند به دنبال توسعه شبکه فیبر نوری میان مراکز دیتاسنتر و اپراتورهای مخابراتی هستیم.

وی به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تعداد شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر 6399 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که 125 شرکت جزو مشتری‌های افرانت هستند و از این تعداد 102 شرکت، معادل 81 درصد آنها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند؛ این آمار نشان دهنده اعتماد شرکت‌های دانش بنیان به سرورها و سرویس‌های افرانت است.

مهندس باذرجانی ارایه خدمات به شرکت های استارتاپ را یکی دیگر از سیاست های افرانت عنوان کرد و افزود: در همین راستا خدمات لازم برای شرکت‌های استارتاپی را در قالب قراردادهای خاص تعریف کرده ایم و تخفیفات خوبی به آن‌ها ارائه می‌دهیم و زمینه رشد و توسعه این شرکت ها را فراهم می نماییم تا در آینده مانند شرکت‌هایی چون کافه بازار، دیجی کالا، اسنپ و اسنپ فود از سرویس‌های افرانت استفاده ‌کنند.

وی با اشاره به ارایه سرویس جدید افرانت در لایه ابری گفت: به زودی دو محصول جدید در حوزه خدمات ابری افرانت با نام «ابر اول» معرفی خواهد شد.

توسعه خدمات زیرساخت با حمایت دولت

وی با اشاره به مسولیت شرکت هایی که وظیفه ایجاد زیرساخت های لازم در راستای توسعه خدمات را دارند، گفت: شرکت هایی که وظیفه ایجاد زیرساخت لازم را دارند؛ مسولیت های سنگینی برعهده دارند. چرا که ایجاد زیرساخت علاوه بر زمان بر بودن، هزینه های بالایی را به این شرکت ها وارد می کند و امیدواریم با حمایت های سازمان های ذی ربط و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانیم نقش خود را در حوزه زیرساختی به درستی ایفا کنیم. چرا که شرکت هایی که در بخش محتوا، اپلیکیشن و لایه کاربری فعالیت دارند، نیاز به زیرساخت‌های مناسب و خدمات دیتاسنتر یا پهنای باند و فیبر دارند و در صورتی که این خدمات به نحو مناسبی توسعه پیدا نکنند، قطعا این شرکت ها نمی‌توانند سرویس باکیفیتی را به مشتریان نهایی خود ارایه دهند.

مهندس باذرجانی در این مراسم با اشاره به افتخارات افرانت اظهار داشت: افرانت در سال 1381 موفق به اخذ گواهینامه ایزو 9001 در حوزه کیفیت خدمات شد و در سال 1388 اولین دیتاسنتر تجاری خود را افتتاح کرد. همچنین به دلیل جایگاه و اهمیتی که بحث امنیت در سرویس‌های خدمات حضوری و آنلاین دارد، در سال 1389 گواهی‌نامه ایزو 27001 در حوزه امنیت را دریافت کرد که این دو گواهینامه هرساله توسط سازمان های ذی ربط تمدید می‌شود.

مدیرعامل افرانت در ادامه اظهار داشت: افرانت تا سال گذشته در پنج رسته مجوز فعالیت از شورای عالی انفورماتیک داشت و توانستیم تا سال 1400 این تعداد را به 6 رسته برسانیم و رتبه یک را در تمام این رسته ها دریافت کنیم. همچنین در این سالها توانستیم گواهینامه شرکت های دانش بنیان، گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت و گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را دریافت و به زودی گواهینامه مراکز داده را از سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و سازمان فناوری اطلاعات دریافت خواهیم کرد.

365 میلیارد دلار حجم بازار خدمات دیتاسنتر ابری در دنیا

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف توسعه، نیازمند مطالعات در بخش خدمات ابری و رشد بازار دیتاسنتر هستیم گفت: طبق گزارش موسسه IDC در حوزه کلود و حجم بازار آن در سال 2022 شاهد رشد CAGR در لایهIaas 28 درصد،Saas 13 درصد و Paas 32 درصد است.

وی گفت: بیش از 365 میلیارد دلار حجم بازار خدمات دیتاسنتر و ابری در دنیا تا سال 2022 پیش بینی شده است. با توجه به اینکه GDP کشور حدود یک درصد GDP جهان است (اگر جمعیت دنیا را حدود 8 میلیارد بدانیم و جمعیت ایران را 80 میلیون، یک درصد جمعیت دنیا در ایران هستند) می توان نتیجه گرفت که پتانسیل بازار دیتاسنتر و کلود کشور نیز حدود یک درصد اندازه بازار جهانی است و ما در افرانت در برنامه پنجساله تا پایان 1404 برنامه های توسعه ای را تدوین کرده ایم تا سهم خوبی از این بازار را به خود اختصاص بدهیم.

اجرای صحیح طرح صیانت مانع از خروج ارز از کشور

مدیرعامل افرانت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره طرح صیانت گفت:اجرای این طرح به معنای قطع اینترنت نیست و تاکنون بحثی درباره قطع یا محدودکردن فضای اینترنت مطرح نشده است.

وی گفت: چرا باید دیتاها را به خارج از کشور ببریم وقتی می‌توانیم دیتا را در کشور نگهداری و سرویس‌ها را در داخل میزبانی کنیم و ترافیک بین‌الملل ایجاد کنیم؟ ما این امکانات را در کشور داریم و اگر از آن استفاده نکنیم هزینه‌های ارزی برای ورود و خروج دیتا به اقتصاد کشور تحمیل می شود در صورتی که می‌توان بسترسازی کرد و از این دیتا نهایت استفاده را برد.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح صیانت بتوان مانع از خروج دیتا و ارز از کشور شده و در دنیای آینده‌ که نبرد بر سر دیتا است، کاری کنیم تا کشورمان بتواند در این زمینه قدرتمند باشد. به طور قطع طرح صیانت به تحقق شبکه ملی اطلاعات کمک می‌کند و فعلا نباید آن را با دید منفی قضاوت کرد.

وی با بیان اینکه معتقدم در طرح صیانت مساله قطع اینترنت نیست، افزود: اگر زیرساخت توسعه پیدا کند می‌توان خدمات بهتری ارائه کرد. قطعا رویکرد مسئولان مرتبط با طرح صیانت حمایت از تولیدات و محصولات داخلی و رویکردهایی از این دست است.

توسعه اینترنت نیازمند سرمایه گذاری است

مدیرعامل افرانت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت توسط شرکت‌های FCP که افرانت نیز یکی از این اپراتورها است، گفت: توسعه اینترنت ثابت زمان بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه است اما بازگشت این سرمایه گذاری در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. از این رو بخش خصوصی برای سرمایه گذاری با مشکلاتی مواجه است.

مهندس باذرجانی با اشاره به جلسات بخش خصوصی حوزه ارتباطات ثابت با وزیر ارتباطات، گفت: در این جلسات دغدغه‌های بخش خصوصی عنوان شده و مقرر شد کمیسیون های تخصصی در سطح وزارت با حضور نمایندگان وزیر و نمایندگان شرکت‌های FCP برگزار شود تا مشکلات و موضوعات در این عرصه بررسی و حل شود.

مدیرعامل افرانت گفت: اپراتورهای FCP خواستار حمایت و معافیت‌های معقول در تعرفه‌های مالیاتی و بیمه‌ای و نیز ارائه تسهیلات با بهره کم و بازپرداخت طولانی مدت هستند.

وی افزود: بحث ما انحصار شرکت مخابرات در این بخش نیست. بلکه معتقدیم با ایجاد همدلی در بدنه دولت و بخش خصوصی، مشکلات توسعه اینترنت ثابت رفع می شود.

سرویس جدید VDC با نام متا کلاود در راه است

مهندس باذرجانی از ارایه سرویس جدید VDC (Virtual Data Center) با نام متاکلاود خبر داد که براساس آن منابع زیرساختی پردازش، رم، ذخیره‌سازی به میزان موردنیاز مشتریان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا سرور خود را طراحی کنند.

وی درباره ورود این شرکت به حوزه FMC باتوجه به دراختیار داشتن پروانه FCP گفت: فعلا در این باره برنامه‌ای ندارم و ممکن است در آینده با مشورت با اعضای هیات مدیره ورود کنیم.

باذرجانی ابراز امیدواری کرد با مذاکرات صورت گرفته در آینده نزدیک بتوان سرویس‌هایی را برای همراه اول توسعه داده و در استراتژی این اپراتور برای تحقق رویای دیجیتال، ماموریت محول شده به خوبی انجام شود.

او درباره نوسانات شدید قیمتی سهام این شرکت در بازار بورس نیز توضیح داد:‌ سهام شرکت افرانت توسط بازار گردان بازار سرمایه مدیریت می شود و قیمت سهام در بازار بورس شرایط خاص خود را دارد. چنانکه شاهدیم در زمانی قیمت سهام پایین می‌آید و در زمانی دیگر رشد می‌کند.

مدیرعامل افرانت افزود: با سیاست جدید وزارت اقتصاد و سازمان بورس، به تدریج رشد قیمت‌ها منطقی خواهد شد و بحث‌های کاهش ارزش در آینده در بازار سرمایه به این صورت نخواهد ماند. ضمن اینکه درحال حاضر تقریبا همه شرکت‌ها به همین میزان کاهش ارزش داشته‌اند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها