مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اعلام کرد

چگونگی استفاده از طب ایرانی برای کمک به درمان کرونا

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طب سنتی ایرانی هیچ مخالفتی با واکسیناسیون ندارد و بر اساس منابع ما حتی قبل از آنکه واکسیناسیون به عنوان یک روش پیشگیری کننده معرفی شود، مواردی داشتیم که تلقیح میکروب به بدن فرد را انجام می‌دادند تا ایجاد پیشگیری کند، گفت: بنابراین اگر افرادی مواردی ر در مخالفت با واکسیناسیون اعلام می‌کنند، مطلقا بر مبنای منابع طب سنتی ایرانی نیست.
کد خبر: ۱۳۳۹۶۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفتگو با ایسنا درباره آخرین خبرها از طرح‌های مطالعاتی داروهای طب سنتی کمک کننده به درمان کرونا، گفت: بیش از ۱۰۰ طرح کارآزمایی بالینی تاکنون انجام شده است که کد اخلاق گرفتند و پیش می‌روند. مطمئنا چون مسیر تحقیق باز است، بر این آمار افزوده خواهد شد. برخی از این طرح‌ها تمام شده است و در صورتی که محققین طرح، تمایل داشته باشند گیاهان دارویی استفاده شده در طرح را تبدیل به دارو کنند، از سازمان غذا و دارو می‌خواهند در مسیر بررسی قرار گیرد. در سازمان غذا و دارو کمیسیونی نتایج‌ این طرح‌ها را بررسی می‌کند. تاکنون ۱۷ طرح طب سنتی کمک کننده به درمان کرونا مجوز تولید خود را از سازمان غذا و دارو گرفته‌اند و ۷ مورد از آنها اکنون در بازار دارویی کشور موجود است.

وی درباره دانشکده‌های طب‌ سنتی نیز اظهار کرد: الان ۱۲ گروه و ۸ دانشکده طب سنتی در کشور داریم. ۱۲ گروه ذکر شده درحال تربیت دانشجوی دکتری طب سنتی هستند. در ۸ دانشکده ذکر شده ۳ رشته دکتری تخصصی طب ایرانی، دکتری تخصصی داروسازی سنتی و کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی دانشجو پذیرش می‌کنند. درحال حاضر در برخی از قطب‌ها و کلان منطقه‌ها نیاز به تاسیس دانشکده طب سنتی داریم. یکی از موارد مورد نیاز برای رسیدن به هدف ادغام خدمات تایید شده طب سنتی در نظام سلامت، تربیت نیروی مورد تایید وزارت بهداشت در تمام سطوح آموزشی در رشته‌های پشتیبان است.

او ادامه داد: اکنون در دانشکده‌های طب سنتی در حال تربیت نیروی راس هرم که دکتری تخصصی است، هستیم ولی برای خدمات تایید شده طب سنتی نیرویی تربیت نمی‌کنیم؛ درحالی که اگر بخواهیم خدمات ساماندهی شود و از راه اصولی ارائه شوند راهی جز تربیت نیروی متخصص مورد تایید وزارت بهداشت نداریم. اگر بخواهیم عطاری‌ها ساماندهی شوند راهی جز راه‌اندازی رشته‌ای مانند فرآورده‌های طبیعی در حوزه کارشناسی نداریم تا در آینده مجوز عطاری‌ها منوط به تحصیل در این دوره باشند. قبلا هم این رشته‌های پشتیبان به معاونت آموزشی وزارت بهداشت پیشنهاد شده است که بنابر دلایل مختلفی انجام نشده است.

حسینی یکتا درباره تزریق واکسن کرونا نیز ضمن تاکید بر اینکه طب سنتی ایرانی هیچ مخالفتی با واکسیناسیون ندارد، گفت: بر اساس منابع ما حتی قبل از آنکه واکسیناسیون به عنوان یک روش پیشگیری کننده معرفی شود، مواردی داشتیم که تلقیح میکروب به بدن فرد را انجام می‌دادند تا ایجاد پیشگیری کند. بنابراین اگر افرادی مواردی در مخالفت با واکسیناسیون اعلام می‌کنند بر مبنای منابع طب سنتی ایرانی نیست.

وی افزود: برخی نیز نگران عوارض ناشی از واکسیناسیون هستند درحالی که هیچ کسی ادعا نمی‌کند واکسیناسیون هیچ عارضه‌ای ندارد اما آیا عارضه احتمالی واکسن بیش از مرگ و میر کثیر هموطنان بر اثر کرونا است؟ طب ایرانی با دیدگاه عالمانه، هیچ مخالفتی با واکسیناسیون ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها