گسترش روزافزون مصرف مواد غذایی آماده، تنقلات و میان‌ وعده‌ های نامناسب توأم با عادات نادرست تغذیه‌ای موجب شیوع بالاتر از حد انتظار پوسیدگی‌ های دندانی به‌ویژه در کودکان، موضوعی بسیار نگران‌کننده‌است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود که قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها در این راستا آموزش تغذیه سالم از همان کودکی خواهدبود.
کد خبر: ۱۳۳۶۲۸۴

غذا باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود بلکه چگونه خوردن آنها و روش بد تغذیه‌ای موجب این پوسیدگی‌هاست.

سلامت دندان‌ های کودکان بیشتر تحت تاثیر دفعات مصرف مواد غذایی است، نه نوع ماده غذایی که خورده می‌شود.

تقریبا 90درصد مواد غذایی محتوی قندها و نشاسته هستند که با حضور آنها در محیط دهان باکتری‌های موجود در دهان تولید می‌کنند. اگر دندان بیشتر از 20دقیقه در معرض این اسید قرار بگیرد، از دست رفتن موادمعدنی مینای دندان شروع و در نتیجه دندان پوسیده می‌شود.

تخریب دندان‌ ها با سوء تغذیه

اگر کودکان دچار سوء تغذیه باشند، دندان آنها به‌طور مناسب رشد و تکامل نمی‌یابد. بچه‌ها به پروتئین، ویتامین و مواد معدنی به‌خصوص کلسیم و فسفر برای استحکام دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندانی و همچنین بیماری‌های لثه‌ای نیاز دارند.

الگوهای غذایی

الگوهای غذایی خوب شامل وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایی است که برای سلامت عمومی و سلامت دندان‌ها مناسب هستند.

میان‌وعده‌هایی مانند پنیر، میوه و سبزی، ماست، کره، بادام‌ زمینی و شیر مناسب هستند. مواد نشاسته‌ای مانند نان، بیسکویت‌ها، ماکارونی و... مدت طولانی روی دندان‌ها باقی مانده و اگر بعد از مصرف سریعا از روی دندان‌ها پاک نشوند، خطر پوسیدگی را افزایش می‌دهند.

غذاهای حاوی شکر یا نشاسته بهتر است همراه وعده غذایی مصرف شوند تا این‌که به تنهایی به‌عنوان میان‌وعده مصرف شوند.

کودکان حتما پنیر بخورند

تعداد دفعات میان‌وعده‌ها را کاهش دهید و از میان وعده‌های مناسب استفاده کنید.

کودک را با شیشه شیر یا آبمیوه نخوابانید. اگر کودک به جویدن آدامس علاقه دارد، آدامس‌های دارای زایلیتول که باعث کاهش پوسیدگی دندانی می‌شود یا آدامس‌های بدون شکر برای او تهیه کنید.

مصرف پنیر باعث کاهش پوسیدگی می‌شود؛ زیرا خوردن پنیر علاوه بر خنثی کردن اسید ایجاد شده در دهان، به علت داشتن کلسیم و فسفر به استحکام دندان‌ها کمک می‌کند.

دکتر صدیقه شفیعی - متخصص سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی مرکز بهداشت شمال تهران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها