وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در جلسه استماع مجلس سنای این کشور به ارائه توضیحاتی در قبال خروج بحث برانگیز نظامیان و اتباع آمریکایی از افغانستان بپردازد.
کد خبر: ۱۳۳۶۲۷۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور درباره خروج ایالات متحده از افغانستان شهادت خواهد داد.

وی قرار است که روز سه شنبه هفته آینده در کمیته مذکور حاضر شود و درباره پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان و عملیات خروج از این کشور توضیحاتی ارائه دهد.

سناتور «رابرت منندز» رئیس این کمیته تاکید کرده بود که باید جلسات استماعی درباره مسئله خروج بحث برانگیز دولت بایدن از افغانستان که وی از آن با عنوان «طرحی معیوب» یاد کرده بود، برگزار شود.

منندز هفته گذشته، در بیانیه‌ای در همین رابطه گفته بود: درباره اجرای این طرح معیوب، من از اینکه دولت بایدن به طور دقیق پیامد‌های خروج سریع ایالات متحده را ارزیابی نکرده است؛ ناامید شد. ما اکنون شاهد نتایج هولناک شکست سال‌ها سیاست گذاری و کار اطلاعاتی هستیم.

برگزاری جلسه استماع سنا در حالی مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا با اتهاماتی مبنی بر تأخیر در پرواز‌های تخلیه اتباع این کشور جهت خروج از افغانستان رو به رو است و این مسئله به گفته مقامات کنگره به طور بالقوه جان شهروندان آمریکایی، افغان‌هایی که به آمریکایی‌ها کمک کرده اند و دارندگان «گرین کارت» که در این کشور رها شده اند را به مخاطره می‌اندازد.

پیشتر در همین رابطه آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از یک مقام افغان شاغل در فرودگاه مزار شریف ادعا کرده بود که دست کم چهار فروند هواپیما که برای خروج افراد- اتباع آمریکایی و مترجمان افغان- از افغانستان اجاره شده بود، همچنان روز‌ها است که از باند فرودگاه برنخاسته اند.

از سوی دیگر، یک مقام بلندپایه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به نام «مایکل مک کاول» از ایالت تگزاس در برنامه «فاکس نیوز ساندی» مدعی شد که شماری از اتباع آمریکا از جمله مسافران این هواپیما‌ها هستند و اینکه طالبان با ممانعت از پرواز این هواپیما‌ها «عملاً این شهروندان [آمریکایی]را گروگان گرفته است».

همچنین اکثر نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا در پی خروج غیرمسئولانه و بحث برانگیز این کشور از افغانستان خواستار کناره گیری یا استیضاح «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه وی شده بودند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها