هواپیمای غول‌ پیکر «کورابل ماکت» روس‌ ها به موزه ارتش روسیه در شهر «دربند» منتقل شده است

بازگشت هیولای دریای خزر

«کَندِلا» (Candela)، یکی از معروف‌ترین شرکت‌های قایق‌سازی سوئدی، به‌دنبال ثبت رکورد جهانی جدیدی در زمینه بُرد قایق‌های باله‌دار تمام الکتریکی است.
«کَندِلا» (Candela)، یکی از معروف‌ترین شرکت‌های قایق‌سازی سوئدی، به‌دنبال ثبت رکورد جهانی جدیدی در زمینه بُرد قایق‌های باله‌دار تمام الکتریکی است.
کد خبر: ۱۳۳۴۴۲۴
به گزارش جام‌جم آنلاین اصطلاح «آب‌سُر» (Hydrofoil) برای توصیف شناوری تندرو به‌کار می‌رود که پس از رسیدن به سرعت مشخص با استفاده از باله‌ها یا تیغه‌هایی که از زیر آن بیرون می‌آید، بدنه‌اش از سطح آب بلند می‌شود؛ به این ترتیب «قایق باله‌دار» (Hydrofoiling Boat) نیز به نوعی قایق اطلاق می‌شود که در دو پهلوی آن باله‌هایی نصب شده و هنگامی که این قایق به سرعت لازم برسد، بدنه آن از آب جدا می‌شود و قایق بر روی باله‌هایش حرکت می‌کند.

در گزارش نیواطلس آمده است، شرکت قایق‌سازی کندلا تاکنون سال شلوغی را گذرانده است و قبل از اینکه در ماه ژوئن قایق پرنده هوشمند خود را با نام C-۷ روانه بازار کند، در ماه مارس از سریع‌ترین کشتی تمام الکتریکی جهان رونمایی کرد. این شرکت در حال حاضر تمام تخصص خود را در زمینه مهندسی دریایی به‌کار گرفته است تا نسخه‌ای بزرگتر و بهتر با نام C-۸ که به ادعای خودش از طولانی‌ترین بُرد در بین قایق‌های الکتریکی تاریخ برخوردار خواهد بود را تولید کند.
 
دورخیز بلند «C-۸» برای ثبت رکورد!

مدل C-۷ راه‌حل جالبی برای قایق‌های برقی با بُرد متوسط ارائه می‌دهد؛ مشکل اصلی این نوع از قایق‌ها این است که توانایی حمل مقدار سوخت مورد نیازشان برای تردد در آب‌ها را ندارند. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید، قایق‌های باله‌دار را به‌گونه‌ای طراحی کرد که بخش اعظم بدنه آن‌ها بیرون از آب قرار گیرد و به این ترتیب باعث کاهش کشش سطحی آب شود. تفسیر هوشمندانه‌ای از این ایده را می‌توان به‌وضوح در C-۷ مشاهده کرد؛ یک جفت باله، قایق را از سطح آب جدا کرده و بالا می‌برند تا با این کار میزان کشش سطحی آب را تا ۸۰ درصد کاهش دهند. به این ترتیب، در حالی‌که قایق به حداکثر سرعت خودش که ۳۰ گره دریایی (معادل ۵۶ کیلومتر در ساعت) است نزدیک می‌شود، تنها یک رد باریک پنج سانتی‌متری بر روی آب باقی می‌گذارد. C-۷ می‌تواند با استفاده از باتری ۴۰ کیلووات‌ساعتی خود، مسافتی در حدود ۵۰ مایل دریایی (معادل ۹۳ کیلومتر) را بپیماید که طبق ادعای کندل، تقریبا سه‌برابر بُرد هر قایق برقی دیگری در بازار است.
 
دورخیز بلند «C-۸» برای ثبت رکورد!

مدل C-۸ که به‌تازگی معرفی شده، با بهره‌گیری از یک باتری ۴۴ کیلووات‌ساعتی که کمی بزرگ‌تر است، بُردی بیش از ۵۰ مایل دریایی خواهد داشت. کندلا می‌گوید این طولانی‌ترین بُرد در بین تمام قایق‌های برقی تاریخ است و انتظار می‌رود نهایتا در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی تولید مدل C-۸ آغاز شود؛ اگرچه قایق «سِروو ۳۷» (Servo ۳۷) نیز در دست ساخت قرار دارد و سازندگان آن مدعی هستند قایق‌شان توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۱۰۰ مایل دریایی را خواهد داشت که در این صورت با ورودش به بازار می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها